کد مطلب: ۴۹۰۰۴۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با ۶ کارشناس:

قیمت دلار تا کجا می‌ریزد؟ (اینفوگرافیک)

قیمت دلار تا کجا می‌ریزد؟ (اینفوگرافیک)

از عصر روز چهارشنبه با پیشتازی بایدن نرخ ارز شروع به ریزش کرده و با کاهش سریع و شدیدی که تجربه می‌کند دور از انتظار نیست که در روزهای آینده هم با تاثیر بر انتظارات معامله‌گران بتواند تا نرخ حقیقی خود در اقتصاد پایین بیاید. اما سوال اصلی این است که این نرخ حقیقی و کف قیمتی برای دلار دقیقا چه قیمتی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها نرخ ارز سوار بر خبر پیروزی بایدن در سراشیبی تندی قرار گرفته است. قیمت دلار از زمان پیشتازی بایدن در شمارش آرا( عصر روز چهارشنبه) روند نزولی را آغاز کرد و دو روز ابتدای هفته جاری 13.5 درصد کاهش تجربه کرده است.

گذشته از این که اصلا کاهش قیمت با چینن سرعتی را می‌توان برای اقتصاد کشور خوب تلقی کرد یا بد، سوال دیگری که وجود دارد این است که این ریزش تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟

این را نباید از نظر دور داشت که تنها عامل موثر در نرخ ارز اخبار نیست. بنابراین اگرچه روی کار آمدن بایدن توانسته انتظارات معامله‌گران را قدری تعدیل کند اما همچنان اقتصاد با حدود 180 هزار میلیارد تومان کسری بودجه( آمار مرکز پژوهش‌های مجلس) و خلق پول و نقدینگی بی‌سابقه( دو هزار و 943 هزار میلیارد تومان) دست‌وپنجه نرم می‌کند.

با وجود این مسائل، کاهش فعلی نهایتا قادر است حباب دلار را از بین ببرد اما بخشی از قیمت فعلی حقیقی بوده و در واقع محصول سقوط ارزش ریال است که تنها با یک خبر قابل جبران نیست.

در ادامه شش کارشناس در گفتگو با تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ خواهند داد که با در نظر گرفتن شرایط فعلی اقتصاد کشور، ادامه یافتن قیمت ارز تا چه قیمتی ممکن است؟ (اینفوگرافیک از سروناز قورچی)

حداکثر 18 تا 20 هزار تومان

احمد مجتهد، رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی: دو عامل موجب کاهش فشار تقاضا برای ارز شدند؛ یکی انتخابات آمریکا و دیگری این که بانک مرکزی از هفته گذشته ارز تخصیصی به واردکنندگان را بیشتر کرده و بر این اساس واردکنندگان نیاز به تامین از بازار آزاد را نداشتند.

این که تا کجا پایین خواهد آمد را هیچ کس به طور دقیق نمی‌تواند بگوید اما روند فعلی حداکثر می‌تواند به 18 تا 20 هزار تومان برسد. این که برخی منتظرند دلار به 12 هزارتومان برسد، یک تفکر غیرواقعی است.

نهایتا تا 20 هزار تومان

علی دینی‌ترکمانی، تحلیل‌گر اقتصادی: دلار نهایتا می‌تواند تا 20 هزار تومان برسد. من قیمت کمتر از این را برای دلار بعید می‌دانم. این شوک برای انتخابات آمریکا است و احتمال بسیار زیاد باز قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد مگر این که بانک ‌مرکزی بتواند با تزریق نرخ را کنترل کند. سال 97 هم این اتفاق افتد و دلار 19 هزارتومانی تا 11 هزارتومان رسید ولی بعد افزایشی شد و بسیار بالاتر از 19 تومان رفت.

در میان مدت قطعا دلار افزایشی خواهد بود و احتمالا به 27، 28 هزارتومان می‌رسد، هر زمان هم موضوع مذاکره مطرح شود تثبیت می‌شود.

امید به دلار 20 تا 22 هزارتومانی

مهدی سوری، کارشناس بازارهای مالی: من امیدوارم که دلار تا رقمی بین 20 تا 22 هزار تومان پایین بیاید. کمتر از این قیمت به نوع دیگری می‌تواند به اقتصاد لطمه بزند چون کارخانه‌هایی که مواد اولیه با قیمت بالاتر خریده‌اند دیگر توجیه اقتصادی تولید پیدا نخواهند کرد.

دلار زیر 20 هزار تومان بعید نیست

میثم خسروی، کارشناس اقتصادی: اعلام این نرخ و این که بگوییم دلار چقدر انحراف داشته و عوامل فاندامنتال آن چه بوده ساده و صحیح نیست. بهرحال کاهش نرخ ناگهانی پایدار نیست. پایین آمدن دلار به کاانال زیر 20 هزار تومان با توجه به شتابی که اکنون برای ریزش دارد بعید نیست.

حداقل ۱۷هزارتومان

محمدرضا اخوان، کارشناس اقتصادی: محاسبه کف قیمت دلار بی‌شک کار آسانی نیست. به شخصه نمی‌توانم عدد مشخصی را در این‌باره پیش‌بینی و اعلام کنم اما غالب براوردها و محاسباتی که صورت گرفته حداقل قیمت برای دلار را حدود ۱۷هزار تومان اعلام کرده‌اند.

نهایتا تا 22 هزارتومان

سهراب اشرفی، کارشناس ارزی فعلا هیچ اتفاقی نیفتاده و فقط بایدن جای ترامپ را گرفته این روند می‌تواند دلار را تا 22 هزار تومان برساند اما ادامه یافتن کاهش تا 15 هزار تومان زمانی ممکن می‌شود که ایران معاهدات بین‌المللی را بپذیرد. در غیر این صورت حتی اگر به زیر 22 هزار تومان هم برود باز به این نرخ بازمی‌گردد.

قیمت دلار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اسام

    خدا. روحانی تورو خدا ?

  • ثباتان

    دلار به زودی تثبیت میشه و غیر ممکنه زیر 19 هزار تومان بیاد ، اگر دولت یک سال دلار ثابت نگه داره و تورم زیر 5 درصد بیاره همه مردم از یارانه انصراف میدهند

    • ناشناس

      حسن راست گف دیگه کاری به این ۴۹تومن نداریم

    • ناشناس

      همین دولت؟!!!!!

  • ناشناس

    دلار امکان نداره زیر 22 هزار تومن بشه
    دلال و این حرفارو هم ول کنید اقتصاد کشورو نگاه کنید
    دلار بعد از برجام 400 تومن ارزون شد الان چ انتظاری دارید

  • ناشناس

    دلار باید بشه ۴هزارتومن اینقد نگید ۲۰میشه نهایتا شما خودتون دلال هستید معلومه

    • ناشناس

      خسته نباشی خوش خیال

  • ناشناس

    خدایا کمش کن?

  • مصباح

    من با آقاى جهانگيرى معاون اول رئيس جمهور موافقم و كف قيمّت دلار را ٤٢٠٠ تومان ميدانم.

  • ناشناس

    حتما خیلی افت خواهد کرد روزی که بایدن سکان کاخ سفید را در دست بگیرد ریزش ارز بیشتر هم خواهد شد شاید زیر 15 تومان

  • ناشناس

    اول و آخر بانی این دلار

  • ناشناس

    سلام ، دلار بشه ۳۰ تومن یا بشه ۱۰ تومن مگر جنسی رو که گرون کردند ارزون میکنند ، نه ، پس اینها همش بازیه میبرند بالا میارن پایین تا کسری بودجه رو جبران کنند و جیب کسایی که دوزار پول داشتن خواستن بی ارزش نشه رفتن دلار خریدن رو میزنن ، فعلا بهانه ترامپ بود ، بعد یکی دیگه یه حرفی میزنه به مزاجشون خوش نمیاد میبرن بالا هفته بعد یه پالس مثبت میفرستند دوباره ۲ من میارن پایین ، منافع دولت در این هست که با آمریکا خوب نباشه میگی نه ببین و تماشا کن ، وگر نه ، نه خودش با این ترفند جیب ملت رو میزد و هم جلوی کلاهبرداری ها رو میگرفت ، کلاهبرداری ها هم اصولا یه نفرو از خودشون میفرستن جلو مردم رو گول برنه به هوای سود ، بعد جیبشون رو میزنه ، وسلام

  • ناشناس

    منتطر دلار 5تومانی باشد