کد مطلب: ۷۱۴۷۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۸ مهر/ چرا بازار دلار سهیمه‌ای داغ شد؟

پیش‌بینی قیمت دلار امروز 28 مهر/ چرا بازار دلار سهیمه‌ای داغ شد؟

قیمت دلار همچنان در محدوده ۳۲ هزار تومان در نوسان است و با رشد اندکی نسبت به روز سه‌شنبه با قیمت ۳۲ هزار و ۸۷۱ تومان در بازار آزاد معامله شد. بازار ارز سهمیه‌ای اما داغ‌تر از روزهای گذشته بود. آیا قیمت دلار در هفته‌های آینده صعودی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز دیروز چهارشنبه قیمت دلار در بازار آزاد معاملات تهران مانند روز قبل با نوسانی اندک در همان محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومانی در نوسان بود و نتوانست خط مقاومتی ۳۳ هزار تومان را بشکند.

با نگاهی به بازار معاملات ارز در تهران در روز چهارشنبه تقاضای خرید ارز سهمیه‌ای که سالانه ۲ هزار دلار است افزایش یافته و گویا این اختلاف قیمت حدود هزار و ۵۰۰ تومانی ارز سهمیه‌ای و بازار آزاد برای برخی به عنوان فرصتی برای استفاده از این رانت دولتی جهت درآمدزایی تبدیل شده است.

هر چند که فعالان بازار عقیده دارند نوسان قیمت دلار در بازار طی هفته‌های گذشته چندان قابل توجه نیست و فاصله قیمت کنونی دلار در بازار معاملات نسبت به ارزش ذاتی دلار باید بیش از نوسانات ۲ و ۳ هزار تومانی باشد اما در سطح جامعه هر تغییری در قیمت دلار نشان از امنیت یا تلاطم بازار دارد. قیمت دلار روز چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در بازار معاملات ۳۲ هزار و ۸۷۱ تومان مبادله شد که نسبت به روز سه‌شنبه حدود ۳۲ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. به نظر می‌رسد علاوه بر تلاش و ارزپاشی بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار افزایش محدود قیمت دلار و صف‌های طولانی مردم برای ارز سهمیه‌ای بی‌ارتباط با سخنان معاون وزیر خارجه آمریکا در ادعای بی اساس در رابطه با استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین نباشد.

اما دیروز قیمت دلار هرات با اندکی کاهش به قیمت ۳۲ هزار و ۵۲۰ تومان رسید. اما درهم امارات افزایش قیمت اندکی داشت و همچنان در محدوده ۸ هزار تومان در نوسان بود و به قیمت ۸ هزار و ۹۴۸ تومان رسید. به نظر می‌رسد محدوده ۹ هزار تومان برای درهم امارات نیز خط مقاومتی مهمی است.

پیش‌بینی قیمت دلار برای هفته اول آبان

با نزدیک شدن به روزهای هفته آینده باید دید قیمت دلار در هفته اول آبان چگونه خواهد بود؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه بی‌ثباتی و عدم تحقق برخی اخبار بیشترین ضرر را به بازار می‌رساند به تجارت‌نیوز گفت: اگر قیمت دلار به طور طبیعی و با توجه به ارزش ذاتی خود افزایش یابد و در سقفی منطقی متوقف شود بازار ضرر کمتری می‌بیند. ارزپاشی و خبر درمانی آسیب بیشتری به صنایع، تولیدکننده و حتی واردکننده می‌رساند.

او در ادامه گفت: تورم در کشور بیش از ۵۰ درصد است اما قیمت دلار با ارزش واقعی پول کشور تطابق ندارد. از ابتدای سال تاکنون قیمت دلار تنها ۲ درصد رشد داشته بنابراین تشکیل صف‌‌های طولانی برای خرید دلار سهمیه‌ای، طبیعی است. بیش از ۵۰ درصد اشخاصی که در صف این صرافی‌ها می‌ایستند دستشان به ارز هم نمی‌رسد چون از قبل این ارز روخته شده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه دولت تنها بازیگر بازار ارز در کشور است و برای همین آینده این بازار قابل پیش‌بینی نیست.

آقابزرگی خاطر نشان کرد: در شرایطی که رشد حجم نقدینگی و رشد اقتصادی در کشور با وجود درآمدهای نفتی حدود یک درصد رشد داشته و به اهداف برنامه که ۴ درصد رشد بوده نرسیده‌ایم بنابراین معیار و مبنای محاسبه قیمت دلار بعد از عرضه و تقاضا باید تورم باشد.

روند قیمت دلار طبیعی است

او آینده قیمت دلار در کشور را افزایشی پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به افرایش نرخ تورم در کشور قیمت دلار هم باید صعودی باشد و اگر روند غیر این برای بازار اتفاق بیفتد آن دخالت و ارزپاشی دولت است.

فعالان بازار عقیده دارند که قیمت دلار در روند معمول خود قرار دارد،‌در حال کانال سازی است و تحت تاثیر هیچ خبری نیست. به عبارتی معامله‌گران حرفه‌ای انتظار ندارند که روند رشد قیمت دلار دائمی باشد و دلار ، هر روز رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کند. از نظر آنها این افت و خیز و نوسان محدود، روند طبیعی دلار است.

آخرین اخبار حوزه طلا و ارز را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فریده هستم تمام داریم ۱۵۰ میلیون بودطلا گرمی ۱۳۸۵ خریدم به پولش نیاز دارم اگه بفرشم ضرر میکنم لطفا راهنمایم کنید صبر کنم به پول خودم میرسم یابفروشم لطفا نظربدید ممنونم

    • ناشناس

      نگه دارید

    • ناشناس

      سلام
      طلا در دراز مدت سود دارد. احتمال افزایش در آینده است. لذا پیش بینی نزدیک برایش سخت است. تغییرات قیمت طلا مثل دلار سرعت ندارد.

  • ناشناس

    سلام
    من حدود ده هزار دلار دارم روی ۳۳ خریدم میخوام بفروشم بزارم روی ماشینم ماشینم رو عوض کنم
    اما از یه طرف میگم ممکنه بعد انتخابات کنگره دلار بالا بره و بهتره دست نگه دارم و از طرفی میترسم اونموقع با توجه به احساسات تورمی مردم یهو بازار ماشین از دلار هم بیشتر رشد کنه و باز باعث ضررم بشه به نظرتون چیکار کنم الان تبدیل کنم یا تا بعد انتخابات کنگره نگه دارم؟