کد مطلب: ۴۸۳۸۱۷

رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک در گفتگو با تجارت‌نیوز:

سرنگ واکسن ۲۰۰ درصد گران شد! / علت گرانی مواد پلاستیکی چیست؟

سرنگ واکسن 200 درصد گران شد! / علت گرانی مواد پلاستیکی چیست؟

رئیس اتحادیه فروشندگان نایلن و پلاستیک می‌گوید: در ابتدای سال قیمت سرنگ واکسن 10 هزار تومان بود این در حالی است که با گذشت چند ماه از شروع سال قیمت این سرنگ‌ها 200 درصد رشد داشته است و حالا این سرنگ به مصرف‌کننده با قیمت 30 هزار تومان فروخته می‌شود!

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش قیمت مواد پتروشیمی گلوی تولیدکنندگان پلاستیک را فشرده است. این افزایش قیمت‌ها به حدی است که قیمت انواع کالاهای پلاستیکی از جمله سرنگ واکسن ( که بخش عمده مواد تشکیل دهنده آن از مواد پلاستیکی است) نسبت به روزهای نخست سال 200 درصد گران شده است.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک، «پالایشگاه‌های پتروشیمی هر هفته با افزایش قیمت به طور قطره چکانی مواد پلاستیک را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند. همین موضوع باعث شده که قیمت لوازم خانگی پلاستیکی در بازار گران شود. به عنوان مثال سرنگ واکسن از ابتدای سال تاکنون با 200 درصد افزایش به قیمت 30 هزار تومان رسیده است.»

در همین رابطه، یکی از کاربران توییتر نوشته است: « اواخر سال گذشته به پلاستیک فروشی محل گفتم از امروز برای سال آینده آفتابه بخری دست‌کم 30درصد سود می‌کند. چند روز پیش به مغازه‌اش سری زدم گفت خدا خیر دهد به شما، با همین آفتابه و لگن و سطل 180 درصد سود کردم.» روند رشد قیمت انواع پلاستیک شدت گرفته که از این پس در بازار پلاستیک فروش‌ها دیگر خبری از اجناس زیر 10 هزار تومانی نیست.

سود کلان در فروش ضایعات بطری آب

در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان نایلن و پلاستیک مثال دیگری می‌زند و درباره محصولی مثل آفتابه پلاستیکی به تجارت‌نیوز می‌گوید: چند دهه است که تولید آفتابه به یک هزارم رسیده است و دیگر کسی آفتابه استفاده نمی‌کند اما چنانچه فردی از ابتدای سال تاکنون بطری‌های آب معدنی مصرف شده خود را نگه می‌داشت و امروز به ضایعاتی‌ها می‌فروخت، پول خرید آب معدنی‌هایش به دست می‌آمد.

اکبر مشهدی‌زاده می‌افزاید: همچنین باید اعلام کرد که در ابتدای سال قیمت سرنگ واکسن 10 هزار تومان بود و با گذشت پنج ماه از شروع سال قیمت این کالا 200 درصد افزایش یافته است و حالا این سرنگ به مصرف‌کننده 30 هزار تومان فروخته می‌شود! همچنین ابتدای سال قیمت پارچ آب پلاستیکی پنج هزار تومان بود که حالا قیمت آن به 15 هزار تومان رسیده است. قیمت هر نایلون پلاستیک هم با 200 درصد رشد از 14 هزار تومان به کیلویی 30 هزار تومان رسیده است.

او اظهار می‌کند: متاسفانه این روزها مجتمع‌های پتروشیمی هر هفته مواد پتروشیمی را هزار تومان‌ نسبت به هفته گذشته گران‌تر می‌کنند؛ این در حالی است که صفر تا 100 مواد پتروشیمی در داخل ایران تولید می‌شود. سوال ما این است که چرا بابت مواد پتروشیمی تولید داخل ما باید بهای دلاری آن را پرداخت کنیم؟

قیمت مواد پلاستیک چقدر است؟

مشهدی‌زاده با اشاره به قیمت مواد پلاستیک تولیدکنندگان می‌گوید: ابتدای سال قیمت هر کیلو مواد پلاستیک تولیدکنندگان 16 هزار تومان بود و حالا قیمت این مواد به 27 هزار تومان رسیده است. برخی مواد دیگر نیز ابتدای سال 90 هزار تومان فروخته می‌شد و حالا قیمت این مواد به کیلویی 127 هزار تومان رسیده است!

او تصریح می‌کند: متاسفانه مجتمع‌های پتروشیمی قیمت مواد پلاستیک را بیش از نرخ دلار نیمایی محاسبه و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند؛ این در حالی است که گرفتن چنین نرخ‌های گزافی از تولیدکنندگان خلاف است. تقاضای ما این است که سازمان بازرسی کل کشور نحوه عملکرد مجتمع‌های پتروشیمی را کنترل و رصد کنند؛ چرا که این مجتمع‌ها مواد اولیه تولیدکنندگان را به صورت مطلوب در اختیار آنها قرار نمی‌دهند؟ معتقدیم چنانانچه قرار باشد این رویه به همین منوال ادامه پیدا کند شاهد تعطیلی بنگاه‌های صنعتی بی‌شماری خواهیم بود.

آنچه ممکن است ذهن‌ مخاطبان این خبر را درگیر کند، این است که چرا تولیدکنندگان باید بابت تهیه مواد اولیه خود که برگرفته از مواد پتروشیمی است( 100 درصد آن داخلی است) آنقدر با چالش‌های گوناگون مواجه شوند؟ چرا دستگاه‌های مسئولان در این حوزه ورود نمی‌کنند؟ فعالان بازار می‌گویند که چنانچه بازرسی‌ها نسبت به عملکرد واحدهای پتروشیمی شکل نگیرد در آینده نزدیک باید منتظر افزایش بیکاری‌ها و تعطیلی برخی بنگاه‌های صنعتی کشور باشیم.

قیمت « ارز تا انتخابات آمریکا » چه می‌شود؟ برای یافتن این سوال می‌توانید روی عبارت آن کلیک کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واکسن کجا بوده ؟ گرون بشه یا نشه فرقی نداره????