کد مطلب: ۶۱۷۳۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت سیمان امروز ۲۶ دی / چرا سیمان گران شد؟

قیمت سیمان امروز ۲۶ دی / چرا سیمان گران شد؟

گاز واحدهای سیمانی از اواسط پاییز قطع شده بود اما از یک هفته قبل برق این صنایع هم سهمیه‌بندی شده است. همزمان با سهمیه‎‌بندی برق این صنایع، قیمت سیمان هم در حال افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سیمان تا یک هفته پیش در ثبات بود و به گفته عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنعت سیمان، بازار سیمان تنظیم شده و ثبات و تعادل در بازار به چشم می‌خورد. اما به نظرم می‌رسد ثبات فعلی مهمان کوتاه‌مدت بازار سیمان بود و حالا قیمت سیمان دچار نوسان شده است.

با وجود این که قیمت سیمان در بورس کالا، دستوری تغییر می‌کند اما بنا بر پیگیری‌های تجارت‌نیوز، قیمت هر پاکت سیمان امروز ۲۶ دی ماه در بازار آزاد، تا ۴۳ هزار تومان هم رسیده است. این در حالی است که قیمت رسمی هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی در کارخانه ۲۵ هزار تومان است.

قیمت سیمان پیش از این یک‌بار در پاییز و یک‌بار دیگر در زمستان ۹۹، رسما گران شده بود.

فراز و نشیب قیمت سیمان در هفته گذشته

اما چه اتفاقی در این یک هفته باعث گرانی قیمت سیمان در بازار آزاد شده است؟ یک هفته پیش دبیر انجمن سیمان به تجارت‌نیوز گفته بود که برق صنایع سیمان سهمیه‌بندی شده است. پیش از این، سهمیه گاز این صنایع هم قطع شده بود؛ انجمن سیمان گزارش داده بود که هر ۱۵ روز یک‌بار مازوت در اختیار واحدهای سیمانی می‌گذارند و پس از تمام شدن ذخیره مازوت، دوباره آن را شارژ می‌کنند.

شیخان، دبیر انجمن سیمان همچنین هشدار داده بود که اگر قطع برق و گاز صنایع سیمان ادامه داشته باشد، قیمت سیمان حتما در زمستان بالا می‌رود. زیرا آنها مجبورند به جای گاز، مازوت بسوزانند و هزینه حمل‌ونقل مازوت برای آنان گران است.

سهمیه برق واحدهای سیمانی یک‌بار در تابستان همین امسال به دلیل کمبود برق قطع شده بود. آن زمان برق صنایع محدود شده بود تا برق خانگی تامین شود. جواد اوجی، وزیر نفت هم پیش از شروع زمستان اعلام کرده بود که در این فصل، روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داریم و پیش‌بینی کمبود گاز هم خیلی دور از ذهن نبود. اما سهمیه‌بندی برق و گاز هر دو با هم، احتمالا اوضاع را برای تولیدکنندگان سیمان سخت کند و همان طور که شیخان اخطار داده بود باعث گرانی سیمان شود.

حالا قیمت سیمان در بازار آزاد تقریبا دو برابر شده و نگرانی‌ها از گرانی سیمان در بورس کالا هم افزایش یافته است. باید منتظر ماند و دید آیا سهمیه‌بندی برق و گاز بر قیمت رسمی سیمان هم تاثیر می‌گذارد یا نه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ابن مملکت هیچیش رو حساب کتاب نیست هرجا ک بشه دزدی کرد دزدی میکنن

  • ناشناس

    نمیدونم چرا همه گیر به کارخونه سیمان دادن ای کاش رو همه کالاها گیر باشه

  • ناشناس

    قیمت 25تومان درب کارخانه هست شما همینطور مردم رو سردرگم میکنید پس هزینه کرایه حمل وکارگری وسود مصالح فروش وازهمه مهمتر مالیات ارزش افزوده که به یک کیسه سیمان میخوره چی میشه ….این ها رو اول حساب کنید

  • ناشناس

    خاک تو سرشون قیمت یه سیمانم نمیتونم کنترل کنن

  • ناشناس

    ملت ساده وعوام دولت جدید قیمت سیمان را در پایان تابستان به خاطر کم شدن مصرف برق خانگی وارسال آن به کارخانه های سیمان کم کرد وگرنه مجزه ای نکرده بود وحالا دوباره قیمت زیاد شده پس چرا حالا کاری نمی تواند بکند تا بهار

  • ناشناس

    چند روز پیش اعلام کردن که سیمان ارزون میشه ، همیشه همه چی برعکسه ، اون وقت رییس بنگاه داران دیروز اعلام میکنه ، قینت مسکن ارزون میشه ، خنده دارهههههههههه

  • زارعان

    چرا الکی قیمت می‌زنید و مردم را با خرده فروش درگیر میکنید قیمت سیمان توی کارخانه ۲۵ تا ۲۷ هزار تومن هست کرایه هر کیسه سیمان حداقل ۷ هزار تومنه.۹ در صد ارزش افزوده می‌گیرند و تخلیه هر کیسه سیمان درب مصالح فروشی هزار و پانصد تومن….بدون در نظر گرفتن اینها قیمت می‌زنید و مردم فکر می‌کنند مصالح فروش گران فروشی می‌کند.. باید به همه اینها ۱۲ درصد سود مصالح فروش را هم اضافه کنید.

  • ناشناس

    نظر دادن هیچ فایده ی ندارد این دزدها کار خودشون میکنند

  • ناشناس

    تا کی میخوایین این مسخره بازی هاتون رو ادامه بدین

  • ناشناس

    دوباره دزدی ها شروع شد هربار ب ی بهانه ای