کد مطلب: ۶۶۸۴۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت سیمان افزایش می‌یابد؟/ بازار سیمان در فاز مقاومتی

قیمت سیمان افزایش می‌یابد؟/ بازار سیمان در فاز مقاومتی

قیمت سیمان پس از یک اوج‌گیری در میانه خرداد، رفته‌رفته در شیب نزولی قرار گرفت و با شروع تابستان افت ۱۰ تا ۱۲ درصدی را تجربه کرد. طوری‌که فعالان بازار از ورود بازار به فاز مقاومتی می‌گویند. اما آیا سرانجام خاموشی‌ها این فاز را می‌شکند و قیمت سیمان را بالا می‌برد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سیمان بعد از یک رفت و برگشت قیمتی در شروع تابستان وارد فاز مقاومتی شد. چنان‌که در هفته جاری قیمت سیمان یک فاصله ۱۰ تا ۱۲ درصدی با سقف اخیر خود گرفت. با این حال برخی از فعالان بازار شکست این مقاومت را دور از ذهن نمی‌دانند.

به‌رغم وعده‌های وزارت نیرو مبنی بر تابستان بدون خاموشی، قبل از شروع این فصل خاموشی به صنایع رسید. سیمانی‌ها نیز سه‌چهارم روز را بدون برق سپری می‌کنند. باقی ساعات نیز دولت به شکل کج‌دار و مریز برق آن‌ها را تأمین می‌کند. آنچه امروز صنایع سیمانی تولید می‌کنند، از باقی‌مانده کلینکر گذشته است. آن‌طور مدیران کارخانه‌های تولیدی می‌گویند، تا کمتر از یک ماه دیگر این ذخایر نیز به اتمام می‌رسد و آن گاه ممکن است قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۱۰۰ هزار تومان هم عبور کند.

قیمت سیمان در بازار

بهای هر کیسه سیمان که در اوایل خرداد، ۵۰ هزار تومان بود، تا اواخر این ماه به سقف ۹۰ هزار تومان هم رسید. اکنون نیز قیمت سیمان تیپ ۲ ساوه ۷۸ هزار تومان هم اعلام می‌شود. سیمان تیپ ۵ نیز در محدوده قیمتی ۵۷ هزار تا ۶۸ هزار تومان معامله می‌شود.

در این میان برخی از نایاب شدن سیمان در بازار خبر می‌دهند. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟

یک تولیدکننده سیمان در این باره به تجارت‌نیوز توضیح داد: نایاب‌شدن سیمان شایعه است. کارخانه‌ها سیمان را به حد کفایت، تحویل مشتریان می‌دهند.

نادر غفاری نوسانات اخیر قیمت سیمان را ناشی از جوسازی دانست و گفت: برخی به بهانه کمبود برق نرخ‌ها را بالا برده‌اند. اما پس از یک فضاسازی در روزهای اخیر بازار دوباره روند کاهشی به خود گرفت.

او ادامه داد: با توجه به اینکه کمبودی در تولید وجود ندارد، تغییری در قیمت آن مشاهده نمی‌شود. گران شدن سیمان را باید مرتبط با جوسازی دانست و این افزایش قیمت، بدون دلیل واقعی است.

غفاری در پایان یادآور شد: ما در حال هماهنگی با وزارت نیرو هستیم. به نحوی که صنایع در ساعات اوج مصرف، از کار خود بکاهند و آنها در هنگام شب با ما همکاری کنند. تنها از این طریق می‌توان چرخه تولید را حفظ و نیاز مردم را تامین کرد.

بر اساس این گزارش، برخی از تولیدکنندگان هم از احتمال جهش قیمت سیمان به بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان خبر می‌دهند. اخیراً مدیرعامل سیمان آبیک به تجارت‌نیوز اعلام کرد که با آغاز قطعی برق و پایان ذخایر کلینکر، این پیش‌بینی‌ها دور از ذهن نیست.

برای مطالعه در این زمینه خبر برق‌رسانی به صنعت سیمان یک‌چهارم شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    تا آخر تابستان قیمت حدود 100 تا 120 نوسان میکنه. والسلام