کد مطلب: ۷۳۳۷۱۹

قیمت سیگار سر به فلک کشید؟

قیمت سیگار سر به فلک کشید؟

پس از اعمال مالیات جدید بر سیگار پیش‌بینی می‌شود قیمت سیگار بار دیگر افزایش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مالیات بر سیگار یکی از راهکارهای مسوولان بر کنترل مصرف دخانیات است، هر چند برخی از کارشناسان معتقد هستند این روش تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از مواردی که حتما باید در بودجه سال آینده دیده شود، بحث مالیات سیگار است.

وزیر بهداشت ضمن تشریح جزئیات سامانه باروری سالم وزارت بهداشت، درباره درخواست‌های بودجه‌ای سلامت در سال آینده، گفت: ان‌شاءالله مجلس شورای اسلامی بحث مالیات بر سیگار را در بودجه مصوب کند. منابع پایدار اعم از یک درصد ارزش افزوده و مالیات بر کالاهای آسیب رسان، از جمله مواردی است که می‌تواند به وزارت بهداشت کمک کند.
دکتر بهرام عین‌اللهی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه باروری سالم با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: در وضعیتی به سر می‌بریم که لازم است در زمینه جوانی جمعیت اقدامات خوبی انجام شود. مجلس شورای اسلامی قانون بسیار پیشرویی را با عنوان جوانی جمعیت تصویب کرد که برای تحقق این قانون همه وزارتخانه‌ها تکالیفی دارند.

مالیات سیگار در بودجه 1402

عین‌اللهی تاکید کرد: یکی از مواردی که حتما باید در بودجه سال آینده دیده شود، بحث مالیات سیگار است. متاسفانه علی‌رغم اینکه کشورمان در تمام شاخص‌های سلامت در منطقه با فاصله از کشورهای دیگر جلو است، در سیگار وضعیت‌مان بد است.
۱۳ درصد مرگ‌ومیر مردم به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سیگار مربوط است و مالیات سیگار در کشور ما صفر است، سیگار ارزان و در دسترس همه است و همین موضوع منجر به عوارض می‌شود.
این یکی از نکاتی است که ان‌شاءالله مجلس شورای اسلامی در بودجه مصوب کند. در قانون هم دیده شده که منابع کالاهای آسیب رسان باید به وزارت بهداشت و سلامت برگردد که این می‌تواند کمک ویژه‌ای برایمان باشد.
منابع مالی پایدار برای ما از همه چیز مهمتر است. منابع مالی پایدار و یک درصد ارزش افزوده و عوارض بر کالاهای آسیب‌رسان می‌تواند به ما کمک کند. همه این‌ها جزو مواردیست که در بودجه روی آن تاکید خواهیم داشت.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل کارگروه عالی‌رتبه منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که با عضویت وزرای بهداشت 6 کشور ایران، عمان، تونس، قطر، پاکستان، اردن، گفت: این کارگروه تشکیل شد تا برای موضوعات کلیدی منطقه در زمینه کنترل دخانیات بررسی و تصمیم‌گیری شود. دومین اجلاس وزرای بهداشت منطقه در مهرماه سال‌جاری در حاشیه نشست کمیته منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با موضوع مالیات بر دخانیات برگزار شد.

بهزاد ولی‌زاده با تاکید بر اینکه افزایش مالیات بر دخانیات یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش مصرف این کالای آسیب‌رسان از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شده، تصریح کرد: موضوع نشست دوم وزرای بهداشت به این مهم اختصاص داده‌ شد. در این جلسه بر اساس گزارش‌های ارائه شده از وضعیت مالیات بر دخانیات کشورهای منطقه و جهان، متاسفانه مشخص شد جمهوری اسلامی ایران از نظر اخذ مالیات دخانیات همچنان در وضعیت قرمز و ضعیف به سر می‌برد. ( ایسنا )

دلایل عدم اخذ مالیات بر سیگار

ولی‌زاده افزود: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده‌ که دی ماه سال قبل اجرایی شد، قرار بود تجمیع مالیات‌هایی که پیش از این بر دخانیات وضع شده بود به گونه‌ای انجام شود که نرخ‌ها از مجموع نرخ‌های مصوب در قوانین قبل کمتر نباشد، ولی متاسفانه ضمن کاهش نرخ‌های پیشنهادی و کاهش درصد افزایش سالیانه از ۱۰ به ۵ واحد درصد در زمان تصویب قانون، قانون ارزش افزوده به گونه‌ای اجرا شد که هدف قانون‌گذار برای اخذ مالیات از خرده‌فروشی محصولات دخانی محقق نشد؛ یعنی نرخ‌های مصوب (از جمله ۲۵درصد برای تولید داخل با نشان ایرانی و ۴۰درصد برای نشان بین‌المللی) بر مبنای قیمت خرده‌فروشی اجرایی نشد و عملا مالیات بر مبنای قیمت درب کارخانه اخذ شد.

اجرای کد رهگیری ضامن رفع معضل قاچاق دخانیات

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت افزود: کد رهگیری از مبداء کارخانه و بلافاصله پس از تولید، بر کالای دخانی درج می‌شود و تا نقطه مصرف نهایی، کد قابل رهگیری است و می‌توان رصد کرد آیا کالای دخانی تولید شده مسیر رسمی عرضه را طی کرده است یا خیر. اگر در مسیر از قبل تعیین شده کوچکترین خطایی رخ دهد باید به صورت آنلاین سیستم خطا دهد و مراجع نظارتی ورود کنند. اگر کد رهگیری به‌عنوان ابزار کلیدی برای کنترل تخلفات مربوط به قاچاق محصولات دخانی به درستی اجرا شود، معضل قاچاق برطرف خواهد شد و با واحد صنفی متخلف نیز برخورد می‌شود؛ از جمله لغو پروانه فروش. اگر نقطه نهایی فروش جزئی از واحدهای غیرمجاز عرضه محصول دخانی باشد عملا کد رهگیری قابلیت خود را از دست می‌دهد.

خنثی شدن سیاست‌های مالیاتی دخانیات با فروش نخی

ولی‌زاده با تاکید بر اینکه باید برای ارتقای جایگاه کشور در زمینه مصرف دخانیات اقدامات عاجل انجام دهیم، اظهار کرد: ایران در بین کشورهای منطقه در بحث کنترل دخانیات خوب عمل کرده است اما برای ارتقای جایگاه کشور و حفاظت از سلامت جوانان و نوجوانان باید اقدامات بیشتری انجام داد. پایین بودن قیمت محصول دخانی و پایین بود مالیات آن سبب دسترسی آسان این گروه سنی به کالای دخانی شده است و باید کاری کرد. پایین بودن قیمت دخانیات و فروش نخی آن می‌تواند ارزش سیاست‌های وضع شده بر مالیات دخانیات را از بین ببرد.

او تاکید کرد: در قوانینی که برای مالیات دخانیات وضع می‌شود قائل شدن تفاوت زیاد بین تولیدات داخلی و تولیدات با نشان بین‌المللی سبب تغییر الگوی مصرف فرد مصرف کننده از سیگار با برند بین‌المللی به سیگار با برند داخلی می‌شود که یا قیمت و یا کیفیت کمتری دارند. باید در قوانین مالیاتی حساسیت لازم وجود داشته باشد تا هدف اصلی کاهش مصرف محقق شود زیرا اگر این اتفاق نیفتد مالیات تنها جنبه درآمدی داشته و سبب کاهش مصرف نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یمین

    من نه تاجر توتون هستم و نه دکه سیگار فروشی و غیره دارم ولی میخواهم نظری بنویسم که شاید چاپ نشود .توتون گیاهی از تیره فلفل و گوجه فرنگی است.که با اصلاح تیره خوشبو و مفرح وبی خطر آن را در کشتزارهای وسیع کاشت و بصورت کلان در اختیار عموم مردم قرار داد. اعتقاد دارم توتون جزو مواد ویرانگر و نابودکننده محسوب نمیشود اگر با تفکر و آرامش و چای تازه دم تناول فرمایند……..من تبلیغ سیگار نمیکنم بلکه اصلاح بهتر از حذف یک واقعیت است.