کد مطلب: ۶۵۳۲۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت شیرینی افزایش می‌یابد؟/ کاهش ۴۰ درصدی مصرف شیرینی

قیمت شیرینی افزایش می‌یابد؟/ کاهش ۴۰ درصدی مصرف شیرینی

پس از جهش نرخ آرد، شکر و روغن، افزایش قیمت شیرینی امری اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. دبیر انجمن شیرینی و شکلات نیز در این زمینه می‌گوید: با جهش قیمت مواد اولیه طبیعی است که بهای محصولات نهایی هم افزایش یابد؛ به‌ویژه آنکه طی ماه‌های اخیر قنادان و شیرینی‌فروشان ۳۰ تا ۴۰ درصد تقاضا را از دست داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از آنکه نرخ آرد، شکر و روغن، یعنی مواد اولیه پخت شیرینی، با جهش قابل‌توجهی مواجه شدند، حالا بسیاری از قنادان افزایش قیمت شیرینی را هم قطعی می‌دانند.

البته برخی از فعالان صنفی این موضوع را رد می‌کنند و معتقدند که گرانی مواد اولیه تأثیری بر قیمت محصولات نهایی نمی‌گذارد. به‌عنوان مثال روز گذشته رئیس اتحادیه قنادان به ایسنا گفت: افزایش بهای آرد تاثیری در قیمت شیرینی نمی‌گذارد.

استدلال علی بهره‌مند این بود که قنادان مواد اولیه خود را از قبل با قیمت آزاد می‌خریدند و اکنون نیز با همان روش اقدام به خرید می‌کنند. او افزود که هر کیلو آرد با نرخ ۲۰ هزار تومان به دست قنادان می‌رسید و اکنون نیز تغییری در قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود.

با این حال مشاهدات میدانی تجارت‌نیوز از شروع افزایش قیمت مواد اولیه، ازجمله آرد برای شیرینی‌فروشان از ابتدای سال جاری حکایت دارد. فقط از فروردین تا اردیبهشت قیمت آرد قنادان با افزایش ۵۷ درصدی قیمت‌ها مواجه شد. بر همین اساس قنادان زیادی هستند که حداقل به تغییر شغل یا تعطیل‌کردن کسب‌وکار خود فکر می‌کنند. زیرا آن‌طور که آن‌ها می‌گویند، از ماه‌ها قبل مصرف شیرینی با افت قابل‌توجهی مواجه شد. پس از موج جدید گرانی‌ها نیز خرید و مصرف شیرینی به حداقل خود رسید. چنانکه بازار هم دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد.

قیمت شیرینی دچار نوسان می‌شود؟

دبیر انجمن شیرینی و شکلات ایران در رابطه با احتمال افزایش قیمت شیرینی گفت: ما هیچ تمایلی به بالابردن نرخ‌ها نداریم. تا امروز هم تمام توان خود را گذاشته‌ایم که تغییری در نرخ‌ها به وجود نیاید.

جمشید مغازه‌ای در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: البته طی چند روز آینده مشخص می‌شود که قیمت شیرینی نوسان خواهد داشت یا خیر؟ به هر حال طبیعی است زمانی که قیمت مواد اولیه تا این حد بالا می‌رود، بازار محصول نهایی نیز دستخوش تحول شود.

او افزود: همین حالا هم قنادان ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار را از دست داده‌اند و شاهد افت شدید تقاضا هستیم. به همین دلیل این صنف علاقه چندانی به بالابردن قیمت شیرینی ندارد؛ چراکه بخش بیشتری از بازار از دست می‌رود.

شیرینی کالای لاکچری شد

مغازه‌ای تشریح کرد: متاسفانه اکنون باید محصولاتی نظیر شیرینی و شکلات را جزو محصولات لوکس به حساب آوریم. البته ممکن است برای شیرینی‌های سنتی هنوز خریدار پیدا شود، اما شیرینی‌های لوکس به‌مراتب مشتری کمتری دارند.

بر اساس این گزارش، مجوز دولت برای افزایش قیمت گندم و آرد، بازار بسیاری از محصولات را تحت تاثیر قرار داد. به‌ویژه افزایش قیمت ماکارونی طی هفته‌های اخیر خبرساز شد. این اتفاق در حالی رخ داد که بازارهایی نظیر برنج، مرغ، گوشت، روغن و … وضعیت چندان مناسبی ندارند و با کمبود و گرانی مواجه‌اند. چنان‌که شنیده‌ها از افزایش خرید و مصرف تخم مرغ طی روزهای اخیر حکایت دارد.

حالا محصولاتی نظیر شیرینی، شکلات، بیسکوئیت، کیک و … هم که بیشتر به‌عنوان میان‌وعده استفاده می‌شدند تحت تاثیر افزایش قیمت آرد قیمت گرفته‌اند. حال با افزایش قیمت شیرینی ، آیا این محصول هم از سبد خرید خانوار حذف می‌شود؟

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت شیرینی اعلام شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ملت که آجیل و از سفره حذف کردن.
    شیرینی هم روش.
    نون هم ازمون نگیرن،؟

  • امیر

    دولت مردمی یعنی این،،یعنی به فکر سلامتی مردم هست،،چون امار پنهان دیابت و چاقی،،بیماری قلبی،رو به افزایش بود،،دولت دست به کار شد،،وفقط با گران کردن شیرینی جات میشه جلوی ایرانیان شکمو رو گرفت،،میدونید هزینه های دندانپزشکی و داروی دیابت،چقدر گران و سرسام اور بود؟؟،وهزاران بلای دیگر ؛؛؛با این حرکت خداپسندانه دولت چقدر سلامتی رو به مردم برگردونده؟؟خدایا شکرت،،من شخصا خیلی خوشحالم،،درسته که یک عده بیکار میشن،ولی سلامتی از همه مهمتره،،روزی برسد تعرفه دخانیات از طرف دولت مردمی صدبرابر بشه،،ودیگر کسی سیگار نکشه،،😂😂😂😩😩😩😩

  • ناشناس

    شیرینی چیه ضرر داره همش قند وچربی ،همون نون رو پولمون برسه بخریم هنر کردیم ،همینطوری پیش بره به جایی میرسه که حقوق ۵۰ میلیون ماهیانه، نون دونه ای ۵میلیون

  • ناشناس

    چی دارین می گین شیرینی رو گران کرده برای سلامتی مردم یه جور صحبت می کنید انگار نرخ ماده مخدر رفته بالا که خوشحالی می کنید فردا که رفتین مهمونی شیرنی خرید ۴۰۰هزارتومن می فهمی

  • ناشناس

    بعضی ها نمی دونم داخل چه عالمی زندگی می کنن شرینی گرون بشه بخاطر سلامت پس گوشت .مرغ .تخم مرغ .روغن هم گران بشه بخاطرکلسترول وسلامتی.شکر وقند هم بخاطر شیرین بودن گران بشه.اب معدنی هم بخاطر بسته بندی پلاستیکش گران بشه

  • ناشناس

    گوشت ومرغ هم برای سلامتی گران بشه پول اب وبرق هم گران کنید تا این دوستان نظر الکی ندن

  • ناشناس

    حالا کاری به گرونی شیرینی ندارم ولی دیگه مسئولین ما یه کار بزرگی که کردن اینه که احساس میکنم مردن خیلی ترسناک نباشه چون دیگه هدف روشنی برای امثال من نمونده.