کد مطلب: ۸۱۴۰۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۱۰ برابری قیمت غذای دانشجویی/ یک پرس غذا ۲۵ هزار تومان شد

افزایش 10 برابری قیمت غذای دانشجویی/ یک پرس غذا 25 هزار تومان شد

در حالی‌که قیمت غذای دانشجویی در اغلب دانشگاه‌ها تا سقف 6 هزار تومان تعیین شده، دانشگاه شهید رجایی قیمت هر پرس غذا را از 2500 تومان به 25 هزار تومان افزایش داده است. مسئولان این دانشگاه در پاسخ به اعتراض دانشجویان علت را کمبود بودجه عنوان کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمبود بودجه به غذای دانشجویی رسیده است. این دلیلی است که مسئولان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به دانشجویان معترض اعلام کرده‌اند.

دانشجویان شهید رجایی در ماه‌های اخیر بارها برای افزایش قیمت غذای دانشگاه اعتراض کرده‌اند، اما تاکنون اعتراضشان راه به جایی نبرده است.

پیش از این نیز در سال‌های گذشته، دانشجویان دانشگاه‌های دیگر برای افزایش قیمت غذا و کیفیت آن اعتراض کرده‌اند. اما افزایش قیمت غذا در دانشگاه شهید رجایی رکورد همه دانشگاه‌ها را شکست.

یک پرس غذای دانشجویی 25 هزار تومان

قیمت یک پرس غذا در این دانشگاه به 25 هزار تومان رسیده است. در حالی‌که تا پیش از این دانشجویان برای همان غذا 2500 تومان هزینه پرداخت می‌کردند. به عبارتی نسبت به سال گذشته 10 برابر و نسبت به سایر دانشگاه‌ها چهار برابر شده است.

در حال حاضر منوی غذا در دانشگاه‌های دیگر تا سقف قیمت 6 هزار تومان به دانشجویان ارائه می‌شود.

قیمت غذای دانشجویی در دانشگاه شهید رجایی 25 هزار تومان شد.

قیمت غذای دانشجویی در دانشگاه شهید رجایی 25 هزار تومان شد.

افزایش قیمت غذا در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به سال گذشته برمی‌گردد. بهمن‌ماه سال گذشته، گروهی از دانشجویان در اعتراض به این افزایش قیمت اعتراض داشتند. البته اعتراض آنها نیز با برخورد نیروهای حراست دانشگاه مواجه شد.

تا پیش از بهمن‌ماه قیمت غذا همان 2500 تومان بود، اما بعد از آن، بنا بر آنچه مسئولان دانشگاه به دانشجویان اعلام کردند به دلیل کسری بودجه قیمت غذا 10 برابر شد.

به عبارتی غذاهایی که دانشجویان از بهمن‌ماه رزرو و استفاده کردند با نرخ جدید برای آنها حساب و در حساب کاربری آنها در سامانه دانشگاه (سماد) به عنوان بدهی ثبت شده است. یکی از دانشجویان در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «با قیمت جدید بدهی حدود سه میلیون تومانی برای ما ثبت کرده‌اند. تا این بدهی را پرداخت نکنیم امکان رزرو غذا را نداریم. همان غذای گران را هم نمی‌توانیم استفاده کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «ضمن اینکه قرار است به زودی علاوه بر هزینه غذا، 9 درصد کسری نیز برای حقوق ما حساب شود. این کسری هم قرار است از فروردین‌ماه برای ما حساب شود. یعنی حدود 700 هزار تومان.»

هزینه خوابگاه شهید رجایی 2 برابر دانشگاه‌های دیگر

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. برخی از دانشجویان این دانشگاه از افزایش هزینه خوابگاه خبر دادند. هزینه خوابگاه این دانشگاه نیز حدود 2.5 برابر دانشگاه‌های دیگر می‌شود.

برای مثال در حال حاضر دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی برای خوابگاه حدود 460 هزار تومان پرداخت می‌کنند. در همین حال دانشجویان دانشگاه شهید رجایی برای هر شب خوابگاه حدود 10 هزار تومان محاسبه شده است.

یکی از دانشجویان می‌گوید: «هزینه هر شب خوابگاه‌مان 10 هزار تومان شده است. یعنی برای یک ترم، یک میلیون و 200 هزار تومان باید هزینه پرداخت کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «هم هزینه خوابگاه زیاد شده است هم قیمت غذا. کسری 9 درصدی هم به زودی خواهیم داشت. با این شرایط چقدر از حقوق تعیین‌شده برای ما می‌ماند؟»

گفتنی است دانشجویان این دانشگاه تعهد خدمت دارند و همزمان با تحصیل، حقوق دریافت می‌کنند.

بودجه دانشگاه شهید رجایی چقدر است؟

بررسی بودجه 1402 نشان می‌دهد که حدود 265 میلیارد تومان بودجه به دانشگاه شهید رجایی تعلق گرفته است. سال گذشته نیز حدود 180 میلیارد تومان بودجه برای این دانشگاه مصوب شده بود. به عبارتی دانشگاه شهید رجایی امسال نسبت به سال گذشته حدود 85 میلیارد تومان افزایش بودجه داشته است.

یکی از دانشجویان می‌گوید: «تماس‌هایی با معاونت دانشجویی و معاونت مالی دانشگاه داشتیم. فقط گفتند که دانشگاه بودجه ندارد. ما دانشجویان هم شرایط پرداخت این هزینه‌ها را نداریم.»

اعتراضات دانشجویان به کسری‌های چند ماه اخیر از حقوق و افزایش هزینه‌ها ادامه دارد. یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه می‌گوید: «انتظار دانشجویان از مسئولان دانشگاه در چنین شرایطی این است که برای شفاف‌سازی منابع و صورت‌های مالی را برای ما منتشر کنند. این کاری‌ست که مسئولان می‌توانند برای روشن شدن موضوع انجام دهند.»

حالا باید دید این ماجرا به کجا ختم می‌شود و مسئولان این دانشگاه چگونه می‌تواند چالش ایجادشده را حل کنند.

کمبود بودجه برای تغذیه در دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی

پیش از این کمبود بودجه برای تغذیه دانشجویان از سوی مسئولان دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی نیز مطرح شده بود. اسفندماه سال گذشته، محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این مورد گفته بود: «آنچه به عنوان پرداختی در قالب قانون بودجه به دانشگاه پرداخت می‌شود، حدود یک پنجم نیازهای مالی دانشگاه را در بخش تغذیه تامین می‌کند.»

او همچنین گفت: «با توجه به افزایش قیمت‌ مواد غذایی در طول سال، در زمینه تغذیه دانشجویی با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم. انتظار داشتیم در بودجه 1402 تمهیداتی برای رفع این مشکل در نظر گرفته شود. با بودجه پیش‌بینی شده برای دانشگاه‌ها در سال آینده (یعنی سال 1402) با مشکل مواجه می‌شویم.»

مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفته بود: «کمبود بودجه از مهم‌ترین مشکلات دانشگاه‌هاست. دانشگاه‌ها بدهی انباشته دارند. اگر فکری به حال آنها نشود، دیگر نمی‌توانند خدمات رفاهی به دانشجویان ارائه دهند.» (ایرنا)

علی خطیبی، معاون مالی، اداری و منابع وزیر علوم بهمن‌ماه سال گذشته درباره وضعیت غذای دانشجویی گفت که در خصوص تغذیه دانشجویان اگر بخواهیم با الگوی سنتی سال‌های گذشته پیش برویم با مشکل مواجه می‌شویم.

او گفت: «بر اساس الگوی موجود، تغذیه دانشجویان تقریبا رایگان است، زیرا دانشجویان برای نمونه 6 هزار تومان پول غذا می‌دهند، ولی دانشگاه باید 60 هزار تومان برای آن هزینه کند. به این شکل دیگر تامین این هزینه امکان‌پذیر نیست.» (آریا)

حالا باید دید با توجه به آنچه مسئولان دانشگاه‌ها عنوان کردند و اظهارات معاون وزیر علوم، افزایش قیمت غذا در دانشگاه شهید رجایی آغاز دومینوی افزایش 10 برابری قیمت‌ها در سایر دانشگاه‌هاست یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Amin

    زنده باد ریسی رئیس جمهور محرومان
    قشنگ قیمت غذا دانشجو رو 10 برابر میکنیم تا نیاد حرف اضافه بزنه و سرپیچی کنه
    وقتی درگیر سیر کردن شکم باشه دیگه به فعالیت های اجتماعی و سیاسی که باید داشته باشه نمیرسه
    و اینجوری مشکلات کمتر میشه
    آورین سید دمت گرم

  • ناشناس

    ما برای یه پرس غذا ۷۵تومن میدیم

  • اختیاری

    چرا نمیگن حقوق میگیریم در حالی که بقیه دانشجویان حقوق نمیگیرن که هیچ شهریه های میلیونی هم میدن