کد مطلب: ۷۴۶۵۱۷

وعده جنجالی وزارت صمت برای قیمت لوازم خانگی

وعده جنجالی وزارت صمت برای قیمت لوازم خانگی

قیمت لوازم خانگی بنا به گفته سخنگوی وزارت صمت افزایشی نخواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اطلاعات مهم درباره قیمت جدید لوازم خانگی اعلام شد.

سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده است.

در روزهای قبل گزارش‌هایی از افزایش قیمت برخی برندهای لوازم خانگی منتشر شده بود. اما امید قالیباف در این رابطه، با بیان اینکه از تیرماه تاکنون مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده، گفت: در حال حاضر نیز مواد اولیه این صنعت افزایش نیافته است.

به گفته وی بیشتر صنایع تولیدکننده لوازم خانگی، لوازم خط تولیدشان را برای پنج ماه آینده با نرخ ارز قبلی خریدند و بنابراین نیازی به افزایش قیمت وجود ندارد.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه تاکید کرد که اگر تولیدکننده‌ای افزایش هزینه داشته باشد، طبق روال قبل می‌تواند آن را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است اواخر خرداد امسال سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از صدور مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی خبر داده بود که از اول تیر اجرایی شد.

در سال 97 ممنوعیت واردات لوازم خانگی به دو دلیل یعنی تحریم و کاهش درآمد ارزی آغاز شد. این امر فرصت مناسبی را برای رشد تولید محصولات داخلی به وجود آورد. اما گزارش اخیر اتاق تهران نشان می‌دهد ممنوعیت واردات لوازم خانگی تاثیری در افزایش کیفیت تولید داخلی نداشته و نتوانسته فضای رقابتی ایجاد کند.

حتی تولیدکننده داخلی از ممنوعیت واردات لوازم خانگی سودی نبرده و تنها نتیجه این امر قبضه بازار داخلی توسط لوازم خانگی قاچاق است. آن‌طور که در این گزارش آمده، بین ١۴ تا ٢٠ درصد سود برای تولیدکنندگان لوازم خانگی در نظر گرفته می‌شود. اما شواهد حاکی است که سود تعدادی از شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی به سه تا چهار درصد رسیده و حتی در برخی سال‌ها منفی بوده است.

یکی از چالش‌های اساسی پیش روی تولیدکنندگان این است که صنعت قطعه‌سازی به اندازه صنعت لوازم خانگی رشد نداشته است. در این گزارش درباره دلایل این موضوع عنوان شد: برای سالیان متمادی، واردات لوازم‌خانگی دارای عوارض گمرکی بالا بود و از سمت مقابل، قطعات و مواد اولیه همین محصولات دارای نرخ تعرفه کمتری هستند؛ لذا در بسیاری از موارد، شرکت‌ها، قطعات را با تعرفه پایین وارد کرده و با مونتاژ در ایران به نام محصولات نهایی تولید داخل به فروش می‌رسانند.

نتیجه نهایی این شد که صنعت قطعه‌سازی کشور نتوانست به اندازه صنعت لوازم خانگی رشد کند. از سوی دیگر، با این روش تعرفه‌گذاری، بسیاری از شرکت‌ها انگیزه کافی برای داخلی کردن قطعات پیدا نکردند و همین موضوع وابستگی قطعات به خارج از کشور را بیش از پیش کرد.

در این گزارش تاکید شد: مادامی که نرخ تعرفه گمرکی قطعات و مواد اولیه کمتر از محصولات نهایی باشد، صنایع خانگی به قطعات خارجی وابسته خواهد ماند. به همین جهت، سیاست تعرفه‌گذاری باید به نحوی تغییر کند که تولیدکنندگان محصولات لوازم خانگی انگیزه لازم برای ساخت قطعات در داخل را داشته باشند و تولید قطعات از واردات به‌صرفه‌تر باشد.

تعرفه واردات محصولات نهایی لوازم خانگی باید به اندازه‌ای باشد که تولید ادامه پیدا کند و با وجود رقابت محصولات خارجی، شرکت‌های تولید داخل، محصولات را به قیمت‌های رقابتی به مصرف‌کننده عرضه کنند.

منبع:‌ ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همه فقط دنبال گرون کردن اجناسشون هستن هیچ کس بفکر مردم نیست بابا ملت با همین قیمتها توان خرید ندارن همه رو اوردن به اجناس دسته دو تو سمساریها حالا اینا هی میگن سودمون کنه قیمتو هی بالا ببرین شما که عرضه تولید ندارید جنسو از خارج میارید مونتاژ میکنید خوب ببندید در کارخونه هاتونو همون وارد کننده جنس با کیفیت بیاره با عوارض گمرکی پایین با قیمت کمتر بدین به مردم ،ملت هم از دست این جنسهای داخلی بنجل راحت میشن

  • ناشناس

    وزیرصمت هیچی ارزونی نمیتونه بیاره

  • ناشناس

    بیچاره وقتی انحصاری شد بزودی بدرد خودرو مبتلا میشود

  • ناشناس

    دولت با وارد نکردن کالا موجب انحصار شدن بازار ایران شده و بازار ایران شده جولانگاه اجناس بی کیفیت داخلی. دولت با این کارش هم نارضایتی مردم به ارمغان آورده و هم به گفته خودشون موجب زیان گسترده!!! تولید کننده شده. و تنها راه از بین بردن این شرایط واردات هست که وقتی اجناسی وارد بشود تولید کننده متوجه میشود که اجناس با کیفیت وارداتی هم کیفیتش از تولیدات اونا بهتره و هم قیمتش مناسب تره و اینقدر زر نمیزنه که من ضرر میکنم و از طرفی هم رضایت مردم نیز حاصل میشود.
    البته اینهایی که من گفتم اکثرا برای بازار خودرو میباشد

  • ناشناس

    آخ آخ
    اینا باز وعده دادن،احتمالا همین جنسای بنجل قرار 2 یا ۳ برابر بشه
    گفته برای ۵ ماه مواد اولیه با ارز قبلی دارن
    خب بعد ۵ ماه قراره پس گرون بشه

  • احمد

    البته ناگفته نماند که تحریم هستیم و اداره و پیشرفت کشور سخت شده همین که اقتدار داریم و برای یخچال و خودرو به بیرون احتیاج نداریم خوبه ولی باید کیفیت بالا برده شود و قیمت همتراز قدرت خرید مردم باشد