کد مطلب: ۶۲۶۴۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین مهلت برای کاهش قیمت لوازم خانگی / لوازم خانگی پس از احیای برجام ارزان می‌شود؟

آخرین مهلت برای کاهش قیمت لوازم خانگی / لوازم خانگی پس از احیای برجام ارزان می‌شود؟

کاهش قیمت لوازم خانگی مهم‌ترین انتظار متقاضیان این بازار از مذاکرات وین است. با این حال قبل از اینکه نتیجه‌ای از وین بیرون آید، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرد: شنبه آخرین مهلت تولیدکنندگان برای کاهش قیمت لوازم خانگی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با جدی‌تر شدن مذاکرات وین بسیاری از شهروندان در انتظار کاهش قیمت لوازم خانگی هستند. همچنین پیش از این وزارت صنعت تولیدکنندگان را مکلف به برگرداندن قیمت لوازم خانگی کرد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی هفته گذشته به تجارت‌نیوز گفت: به غیر از یک تولیدکننده، باقی شرکت‌ها قیمت‌ها را به قبل بازگردانده‌اند. بنا بر اعلام پازوکی پیش از این هشت تولیدکننده اقدام به بالابردن قیمت‌ها کردند.

حالا او از برخورد با متخلفان پس از پایان مهلت تولیدکنندگان برای پایین‌آوردن قیمت لوازم خانگی خبر داد. بنا بر اعلام پازوکی، اگر تولیدکنندگان تا روز شنبه قیمت‌های اعلامی خود را کاهش ندهند با آن‌ها برخورد می‌شود.

وزارت صنعت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان متولی برخورد با متخلفان هستند.

با این حال متقاضیان حاضر در بازار پیش و بیش از آنکه به اقدامات دستوری و برخوردی دولت امیدوار باشند، به مذاکرات وین دل بسته‌اند. آن‌ها می‌گویند که اگر برجام احیا شود دیگر نیازی به ورود دولت و اقدامات پلیسی در بازار نیست.

برخی تحلیل‌گران نیز اعتقاد دارند به دنبال نزدیک‌شدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای شاهد اتفاقات تازه‌ای در بازار لوازم خانگی هستیم. به اعتقاد آن‌ها بازگشت قیمت لوازم خانگی یا ارائه طرح خرید با تخفیف جهیزیه ، نه از قِبَل دستورات دولت، بلکه از جهت نگرانی‌هایی بابت بازگشت ال.جی و سامسونگ صورت گرفت.

تولیدکنندگان نگران آزادسازی واردات

آزادسازی واردات دیگر نگرانی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی این روزها از آن دم می‌زنند. اما مصرف‌کنندگان اعتقاد دیگری دارند و معتقدند با وجود برندهای خارجی دست بازتری برای انتخاب دارند. اما آیا احیای احتمالی برجام منجر به کاهش قیمت لوازم خانگی ایرانی می‌شود؟

در این زمینه نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به ایلنا گفت: با به نتیجه رسیدن مذاکرات، می‌توان به رشد صنعتی امیدوار شد. چراکه این اتفاق بازشدن راه‌های بانکی و تسهیل در تولید را به همراه دارد. از این رو، می‌تواند به افزودن خطوط جدید تولید بینجامد.

محمدحسین اسلامیان اعتقاد دارد که با احیای برجام هزینه تولید کاهش می‌یابد و می‌توان نتیجه آن را روی قیمت نهایی محصول مشاهده کرد.

رقابت قیمت‌ها را کاهش می‌دهد

اتفاقی که اسلامیان به آن اشاره دارد، در دور قبل تحریم‌ها نیز شاهد آن بودیم. در همان دوره بود که با تسهیل واردات قطعه و مواد اولیه، تولیدکنندگان لوازم خانگی جهش تولید را محقق ساختند.

اما دلیل اصلی ثبات قیمت لوازم خانگی در آن مقطع ارتباط چندانی به برجام نداشت. بلکه حضور رقبای سرسخت خارجی اجازه افزایش قیمت لوازم خانگی را به برندهای داخلی نمی‌داد.

اکنون نیز تنها در صورتی می‌توان به بازگشت قیمت لوازم خانگی در پی احیای احتمالی برجام امید داشت که راه برای ورود برندهای معتبر به کشور باز شود. در غیر این صورت انحصار کنونی ادامه می‌یابد و در بازار انحصاری هم قیمت‌ها با دستور کاهش نمی‌یابد.

برای مطالعه اخبار صنعت لوازم خانگی این پیوند تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    وقتی وارداتا میبندین همین میشه دیگه.

  • حمید

    100 درصد مذاکرات تموم میشه ووقیمتها پایین میاد و دست این افرادی که در این ۲ سال اجناس رو به خون مردم فروختن کوتاه میشود مخصوصا دلالان و کارخانه تولید کننده همه مردم رو نابود کردن

  • ناشناس

    از برادران زحمتکش (ارزانکن) عاجزانه درخواست داریم کاری ب قیمت نداشته باشن، چرا ک هر وقت این برادران ارزانکن وارد ارزانکردن میشوند
    همه چیز گرانتر میشود

  • ناشناس

    ??

  • ناشناس

    من که شخصا لوازم خانگی ایرانی نمیخرم. همه چی تو این کشور زوری شده.

  • ناشناس

    اسنوا را کنترل کنید که در مسیر لگن سازان قرار گرفته?

  • ناشناس

    تاریخ ایران نشان داده چیزی که گران شد دیگر ارزان نمی شود مثلا در یکی دو ماه پیش اقای رئیس جمهور مانع افزایش قیمت خودروهای داخلی توسط خودروسازان شد و قیمت را به قبل افزایش باز گرداند اما طولی نکشید که دویاره افزایش قیمت بیشتر از قبل شد و علاوه بر ان برای صدور سند خودرو صفر یک مالیات هم افزوده شد ینابراین شاید مقطعی قیمت لوازم خانگی را پایین بیاورند اما روی کاغذ خواهد بود و سهم دولت که مشخص شد بیشتر از قبل افزایش خواهد یافت
    این سیستیم مدیریت ایران است و برگشتی وجود نخواهد داشد پس بی خودی دلتون را به ارزان شدن خوش نکنید

  • ناشناس

    سلام ۲ماه یخچال خونم خراب شده وبخاطر نبودقطعه باید یخچال نو بخرم اما با این قیمتهاتا الان موفق نشدم به هرجا بگی سرزدم نه وام بهم تعلق گرفت ونه مغازه‌ای بهم قسطی میده عید هم اومده ومن نتونستم یخچال جور کنم که اگه گوشتی مرغی خریدم کجا نگه داری کنم سه تابچه دارم و حتی محصول بی‌کیفیت ایرانی هم گیرم نیامده باقیمت مناسب کاش واردات کالا دوباره انجام بشه شاید این پول پر ستای کارخونه دار قیمتا وبیان پایین کیفیت روببرنبالا

  • ناشناس

    کاش برگرده به قبل حداقل کالا زیاد بود وباکیفیت الان کالا نیست یااگه هست بی‌کیفیت وگران اینهمه پول هزینه کنی وسیله ایبری که زودخراب میشه وقطعش هم گیر نمیاد بابا اینجا دیگه کجاست

  • علی

    معلومه که رقابت قیمتها را میشکند . منتهی وقتی واردات را ممنوع کردید چه رقابتی .!؟ تولید گان داخلی یمه تازی میکنند و بلای خودروسازان به لوازم خانگی هم رسیده و اینها همه از تصمیمات غلط دولت سرچشمه میگیرد .