کد مطلب: ۶۴۹۰۹۴

قیمت لیر امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱/ کمک ۴٫۸میلیارد دلاری ایرانیان به اقتصاد ترکیه!

قیمت لیر امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱/ کمک ۴٫۸میلیارد دلاری ایرانیان به اقتصاد ترکیه!

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۹۱۰ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته تغییری نداشت. در طول یک سال اخیر ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار منابع ارزی ایران به اقتصاد ترکیه وارد شده است!

به گزارش تجارت‌نیوز ، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۹۱۰ تومان معامله می‌شود. در طی معاملات امروز، در طی معاملات امروز، ۱,۹۲۰ تومان بیشترین قیمت و ۱,۹۰۰ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه است.

درآمد سوپرنجومی ترکیه از گردشگری مقابل سهم نزدیک به صفر ایران!

به نقل از تسنیم ، ترکیه یکی از مقاصد اصلی و مهم گردشگری در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا محسوب می‌شود و جزء ۱۰ مقصد اول گردشگری جهان است!

قرار گرفتن این کشور در همسایگی و مجاورت ایران نیز در طول ادوار گذشته و به‌ویژه سال‌های اخیر و به‌دلیل عوامل مختلف موجب شده است سالانه تعداد زیادی از هموطنان ایرانی از این کشور دیدن یا حتی به ترکیه مهاجرت کنند.

میزان استقبال گردشگران ایرانی از سفر به ترکیه به‌حدی است که ایران در سال ۲۰۱۹ در رتبه ششمین و در سال گذشته در جایگاه پنجمین کشور مبدأ صنعت گردشگری ترکیه قرار گرفت!

امسال بیش از ۲میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند!

در اواخر سال گذشته و پیش از آغاز تعطیلات نوروزی و همزمان با کاهش نسبی محدودیت‌های ناشی از ‌همه‌گیری کرونا در اقصی نقاط جهان و ایران پیش‌بینی شد امسال بیش از ۲ میلیون نفر گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کنند.

این آمار ممکن است مطابق بررسی‌ها و آمارسنجی مراکز معتبر ترکیه در سال ۲۰۲۳ میلادی از ۲٫۵ میلیون نفر نیز فراتر رود و رکوردی جدید از این منظر ثبت شود! چرا که تا پیش از این، بالاترین آمار ورود ایرانیان به ترکیه مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی به‌تعداد ۲٫۵ میلیون نفر بوده است.

کمک ۴٫۸میلیارددلاری ایرانیان به اقتصاد ترکیه!

رشد میزان سفر ایرانیان به ترکیه باعث شد مطابق با اعلام منابع رسمی در ترکیه در سال گذشته ایرانی‌ها در رتبه نخست سرمایه‌گذاری در بخش مسکن این کشور و خرید خانه قرار بگیرند و از نظر تأسیس شرکت‌های خارجی نیز رتبه دوم را به خود اختصاص دهند!

آمارها حاکی از آن است که در طول یک سال اخیر، ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار منابع ارزی ایران به اقتصاد این کشور وارد شده است که این رقم در واقع شامل ۹۱۰ میلیون دلار حاصل از محل سفر یک‌میلیون و ۹۰ هزار گردشگر ایرانی، ۲٫۷ میلیارد دلار حاصل از هزینه خرید ۱۰ هزار و ۷۱۳ هزار فقره واحد مسکونی و ۴۹۲ میلیون دلار ناشی از تأسیس ۹۸۴ شرکت در این کشور است.

چشم‌انداز ترکیه جذب ۷۵میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ از طریق جذب مسافر از خاور دور

کمک مالی سرشار و شایان توجه بخش گردشگری به اقتصاد ترکیه باعث شده است دولت این کشور با به‌کارگیری استراتژی‌های جدید، مترصد آن باشد تا در چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ بیش از ۷۵ میلیون توریست را به این کشور جذب و درآمدی بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار را از این طریق محقق کند!

برای رسیدن به این هدف، ترکیه قصد دارد با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم تعداد توریست‌ها از خاور دور و اقیانوسیه را از یک‌میلیون نفر در سال ۲۰۱۸، به چهارمیلیون نفر در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد.

در همین راستا ترکیه در نظر دارد بر کشورهای چین، هند، کره جنوبی و ژاپن بیش از دیگر کشورهای دنیا تمرکز کند؛ چرا که این کشورها، منابع بازاری جهان در نظر گرفته می‌شود که صنعت گردشگری را در سراسر دنیا رونق می‌دهد.

در هر حال و فارغ از ریشه‌ها و علل متعدد کارشناسی و چرایی میزان بالای سفرهای ایرانیان به ترکیه در زمان حاضر این موضوع حقیقتی است که باید با قبول آن در ابعاد مختلف ضمن اخذ تجربه به مدیریت صحیح آن پرداخت.

در انتها و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت ناگفته و بدون کمترین نیاز به بررسی، کاملاً هویداست که این میزان از استقبال ایرانیان از سفر به ترکیه و سرمایه‌گذاری در این کشور باعث می‌شود چه حجم عظیمی از منابع مالی و ارزی کشورمان از کشورمان خارج و وارد اقتصاد ترکیه شود!

به اذعان و باور تمامی کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت گردشگری کشور ترکیه در حالی به جایگاه بسیار بالای گردشگری در منطقه خاورمیانه و حتی جهان دست پیدا کرده است که باید علت این موفقیت را صرفاً در انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و سیاست‌گذاری صحیح در حوزه توریسم این کشور جست‌وجو کرد.

این موضوع در حالی است که ترکیه از نظر برخورداری از حیث جاذبه‌های مختلف و متنوع گردشگری به هیچ عنوان قابل مقایسه با ایران نیست و از این منظر به‌شدت ضعیف‌تر است اما در سایه نیازسنجی صحیح و برنامه‌ریزی درست در حوزه گردشگری توانسته است به این جایگاه دست پیدا کند.

این امر فی‌نفسه به‌شدت قابل تأمل است و باید نصب‌العین تصمیم‌سازان و متولیان دولتی و حتی غیردولتی صنعت گردشگری کشورمان قرار بگیرد؛ به‌ویژه اینکه ایران در سال‌های اخیر به‌دلیل زخم‌های ناشی از تحمیل تحریم‌های ظالمانه بیش از هر زمان دیگر نیازمند جذب منابع مالی و ارزی است که بدون شک یکی از بارزترین و بهترین مصادیق آن تمسک به دامان صنعت گردشگری است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حاج بهرام

    اولین اصول پذیراشدن گردشگرخارجی مسایل بهداشتی یک کشوراست وقتی حتی دربزرگترین فرودگاه ایران توالتهای تمیزنداریم وهمچنین درجادهها اصلاتوالت تمیزوبهداشتی برای خارجیان نداریم چطوربایدانتظارجذب توریست داشته باشیم. جذب توریست فقط نشان دادن مناطق قشنگ وتاریخی نیست بایدابتدازیرساختهای یک کشوربرای تبلیغ صنعت توریسم آمادگی کامل داشته باشه که متاسفانه دردولتمردان ماکمتراین اراده دیده میشه

  • ناشناس

    ترکیه همین الان ۵۰ میلیون توریست داره سالی و ۴۲ میلیارد دلار درآمد سالانه !

  • ناشناس

    وقتی هزینه بلیط یک مکان تاریخی برای من ایرانی ۳ هزارتومان است و برای خارجی ( مهمان های اینجانب ) بلیط ۳۰ هزارتومان باشد ، چه فرقی بین من و مهمان من است . فقط من ایرانی جلو مهمان شرمنده میشوم

  • افشین

    با سلام
    خیلی جالب بود اونجا که نوشته ترکیه جاذبه توریستی در حد ایران نداره و حتی خیلی ضعیف تر هست… فکر کنم نویسنده اصلا در مورد جاذبه های توریستی ترکیه هیچ اطلاعی ندارن…. خخخخخ چطور امکان داره بدون داشتن جاذبه توریستی بالا جزو ۱۰ کشور اول توریستی شد؟؟؟

  • ناشناس

    برای جذب توریست باید فرهنگ و فکر مردم آماده باشد کدوم هتل مناسب ؟؟؟؟کدوم یک از آثارهای باستانی ما امکانات به روزی دارند ؟؟فرهنگ مردم ما کلاه برداری از توریسته ،مردهای ما باچشمانشون هر زن و دختری می بلعند،تخت جمشید،پاسارگاد،مقبره شاپور و……کدوم هتل و امکانات بروز دارند؟؟واقعا در مورد توریست چی فکر کرده اید