کد مطلب: ۶۱۶۸۸۴

قیمت لیر ترکیه ۲۵ دی ۱۴۰۰

قیمت لیر ترکیه ۲۵ دی ۱۴۰۰

امروز شنبه ۲۵ دی ماه قیمت لیر ترکیه نسبت به آخرین معاملات روز پنج‌شنبه تغییری نداشت. اولین معامله این روز با قیمت دو هزار و ۶۰ تومان ثبت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت لیر ترکیه شنبه ۲۵ دی ماه در مقایسه با آخرین معاملات روز پنج‌شنبه تغییری نداشت. اولین قیمت ثبت شده برای لیر امروز دو هزار و ۶۰ تومان است.

هر لیر ترکیه در روز مشابه هفته گذشته، یعنی ۱۹ دی ماه با رقم هزار ۹۷۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افت ۴٫۵۶ درصدی معادل هزار و ۹۰ تومان را تجربه کرده است.

قیمت لیر ترکیه در بازارهای جهانی نیز کمی نوسان داشت. امروز برابری لیر در برابر دلار به ۱۳٫۴ رسید.

آمار تورم ترکیه

تورم دسامبر ترکیه حدود ۱۴ درصد بود و به این معنا که میانگین قیمت کالاها در ترکیه در همین ماه نسبت به یک ماه قبل ۱۳ درصد رشد داشته است. بنابراین میزان تورم سالانه ترکیه در ماه دسامبر به بیش از ۳۶ درصد رسید.

بیشترین رشد تورم ترکیه در بخش حمل و نقل اختصاص داشت که جهش بیش از ۵۰ درصدی را نسبت به یک سال قبل تجربه کرده بود. بخش غذا نیز در روند یک ساله رشد بیش از ۴۰ درصدی را به ثبت رساند.

هزینه تامین غذا در ترکیه طی یک سال گذشته به طور میانگین رشد بیش از ۴۰ درصدی را تجربه داشته. پس از حمل و نقل بیشترین اثر را در رشد تورم سالانه داشته است. نکته جالب توجه رشد تنها ۲۸ درصدی بخش مسکن نسبت به سال گذشته است.

با وجود آمار نگران‌کننده از تورم ترکیه در ماه دسامبر و واکنش تند لیر تغییرات روزانه نرخ دلار به لیر همچنان منفی و نزولی باقی می‌ماند.

به نظر می‌رسد بازار به وعده‌های اردوغان و واکنش بانک مرکزی ترکیه به افزایش تورم امیدوار است.

آخرین اخبار لیر را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.