کد مطلب: ۶۲۰۰۹۳

قیمت لیر ۴ بهمن ۱۴۰۰

قیمت لیر ۴ بهمن ۱۴۰۰

امروز دوشنبه ۴ بهمن قیمت لیر ترکیه نسبت به آخرین معاملات روز گذشته تغییری نداشت. هر لیر ترکیه با قیمت دو هزار و ۶۰ تومان معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت لیر ترکیه امروز دوشنبه در مقایسه با آخرین معاملات روز یکشنبه تغییری نداشت. لیر ترکیه امروز در ساعات اولیه روز با قیمت دو هزار و ۶۰ تومان معامله شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز بانک‌های دولتی ترکیه، متقاعد کردن مشتریان برای تبدیل سپرده‌‌‌های ارزی به لیر را به موارد ارزیابی عملکرد کارمندان خود افزودند. طرح جبران خسارت سپرده‌‌‌هایی که با پول ملی ترکیه نگهداری می‌‌‌شوند، ماه گذشته و به منظور مقابله با بحران کاهش ارزش لیر ارائه شد.

با این حال بسیاری از مشتریان بانک‌های دولتی ترکیه، این اقدام را تبلیغ برای طرح جدید رئیس‌جمهور این کشور می‌‌‌دانند.

بر همین اساس مدیرکل بانک‌های دولتی ترکیه، ‌‌‌ با مشتریانی که بیش از ۵‌میلیارد دلار سپرده ارزی دارند شخصا تماس می‌‌‌گیرند و درباره اجرای طرح حفاظت از لیر با آنها با گفت‌وگو می‌کند و سپرده‌‌‌های ارزی کمتر از این میزان، از سوی کارمندان بانک پیگیری می‌شود.

دولت ترکیه در یک ماه گذشته به منظور تسریع این طرح چند بار آن را تغییر داده است.

ضمانت سپرده‌ها در برابر زیان ارزی

طبق این طرح خزانه‌‌‌داری و بانک مرکزی ترکیه سپرده‌‌‌هایی که با لیر نگهداری می‌‌‌شوند را به مدت ۳ تا ۱۲ ماه در برابر زیان‌‌‌های ارزی ضمانت می‌کند.

این طرح به این منظور تصویب شد که در بحبوحه تورم فزاینده این کشور، خروج ارز و تضعیف پول ملی ترکیه را متوقف کند.

حال تیم اقتصادی اردوغان که در دوسال اخیر بارها تغییر کرده است، باز به دنبال افزایش نرخ سود به شکل نامحسوس است، حال آنکه بحران اقتصادی ترکیه در شرایطی تشدید شد که رئیس‌جمهور ترکیه با کاهش دستوری نرخ بهره این کشور، سیاست جدی مبتنی بر صادرات، تسهیلات ارزان و سرمایه‌گذاری را پی گرفت.

در پی این اقدامات سطح برابری دلار به لیر تا عدد ۴/ ۱۸ افزایش یافت و با تعدیل نسبی در عدد ۵/ ۱۳ تثبیت شد. نرخ تورم نیز با شکستن رکورد ۲۰ ساله به ۳۶‌درصد رسید.

آخرین اخبار لیر را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.