کد مطلب: ۴۳۶۱۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی بر کالاهای اساسی / مرغ و تخم مرغ چقدر گران می‌شود؟

تاثیر حذف دلار 4200 تومانی بر کالاهای اساسی / مرغ و تخم مرغ چقدر گران می‌شود؟

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده است که با حذف دلار 4200 تومانی در سال 99 نسبت به سال 98 تخم مرغ 73 درصد و مرغ 49 درصد افزایش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی سیاست دلار 4200 در دو سال گذشته و تدام آن در سال آینده پرداخته است.

براساس این گزارش درحالی که حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی شده و شاخص قیمت مصرف‌کننده را در حدود شش درصد افزایش می‌دهد، ادامه اجرای این سیاست می‌تواند منجر به تورم ۱۵ درصدی شود.

یکی از تبعاتی که برای تخصیص دلار ارزان روی کالاهای اساسی داشته این است که کنترل قیمت با واردات شدید انجام شده و در نتیجه آن به تولید داخل آسیب وارد شده و منابع ارزی هدر رفته است. این موضوع در خصوص مرغ و تخم مرغ که از کالاهای اساسی است رخ داده است.

درحالی که ایران در سال‌های گذشته صادرکننده مرغ بوده، در 9 ماهه نخست سال 98 بيش از دو ميليون دلار واردات گوشت مرغ داشته است. کنترل‌های قيمتی صورت گرفته بر روی قيمت مرغ باعث آسيب جدی به توليد مرغ در ایران شده و ضرر و زیان برای این واحدهای توليدی به همراه داشته است.

4200

بر اساس جدول بالا که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود آورده است، پیش‌بینی کرده که بيشترین انتظار افزایش قيمت برای تخم مرغ و سپس برای گوشت مرغ وجود دارد.

به طوری که انتظار می‌رود با حذف ارز ترجيحی قيمت تخم مرغ و مرغ در سال 99 نسبت به سال 98 ،به ترتيب 73 و 49 درصد افزایش یابد. هرچند این افزایش قيمت قابل توجه است، اما در هر صورت کمتر از افزایش متناسب یعنی افزایش 2.6 برابری (با افزایش نرخ ارز از 4200 به 11200 تومان) است.

با حذف دلار 4200 تومانی برای سال آینده قیمت هر کیلو گرم گوشت مرغ حدود 20 هزار تومان و تخم مرغ با نرخ 16 هزار و 100 پیش‌بینی شده است. اما اگر این ارز حذف نشود افزایش قیمت این دو کالا بیش از نرخ‌های اعلامی خواهد بود.

در سال آینده در حدود پنج میلیارد دلار درآمد ارزی دولت باشد که با پیش‌بینی اختصاص ۱۰٫۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، ۵/۵ میلیارد دلار از این منابع باید از بازار نیما تهیه شده و با نرخ ترجیحی عرضه شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بی اسم

    خدا وکیلی باید به حال روز این مملکت گریست. دیگه چی مونده برای این مردم

  • ناشناس

    تمام بدبختیها و قربانیها مال مردم است.چرا کالاهای اساسی ارز دولتی انراوحذف کردند.

  • ناشناس

    گرانیها وکرونا تا استخوان مردم رسیده.دولت نمک به زخم مردم میریزد.

  • پویا

    چی میگی شما؟!
    من همین الانشم زورم میاد تخم مرغ 1000 تومنی بخرم بعد میگید تو سال آینده میشه 1800 تومن؟!?

    “شما را به مقام انسانیت میرسانیم”