کد مطلب: ۵۹۰۲۹۹

قیمت مسکن حمایتی چقدر است؟

قیمت مسکن حمایتی چقدر است؟

درحالی که رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان هزینه ساخت واحدهای مسکونی را حدود ۱۰ میلیون تومان ارزیابی می‌کند، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی می‌گوید رقم دقیقی برای قیمت مسکن حمایتی برآورد نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در همین زمینه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد آپارتمان‌های طرح جهش مسکن در اردبیل را پنج طبقه می‌سازد و متوسط زیربنای مفید هر واحد ۹۰ متر و متوسط زیربنای کل هر واحد ۱۲۰ متر خواهد بود. با این حال دولت همچنان رقم دقیقی برای قیمت تمام شده هر مترمربع مسکن حمایتی اعلام نکرد.

محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی درباره این موضوع می‌گوید: رقم دقیقی برای قیمت مسکن حمایتی برآورد نشده است اما باید تاکید کنم که دولت در ساخت مسکن حمایتی دخالتی نمی‌کند و ساخت مسکن در شهرهای کوچک و روستاها توسط خود متقاضیان انجام می‌شود و در شهرهای بزرگ تعاونی‌ها و انبوه‌سازان و پیمانکاران این واحدها را می‌سازند.

او ادامه می‌دهد: این موضوع به این معنی است که قیمت نهایی معادل قیمت تمام شده خواهد بود و سازندگان از خریداران مسکن حمایتی سودی دریافت نمی‌کنند و البته باید گفت که با توجه به حمایتی که دولت در بخش‌های مختلف مانند خرید مصالح ساختمانی و خدمات انجام می‌دهد به طور حتم قیمت مسکن حمایتی با قیمت بازار آزاد تفاوت خواهد داشت.

برآورد قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی

ایرج رهبر، رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان درباره برآورد قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی می‎گوید: قیمت تمام شده ساخت هر مترمربع مسکن هر سه ماه یکبار تعدیل می‌خورد و با توجه به شرایط تورمی روز و قیمت مصالح ساختمانی، نرخ دستمزد کارگر و … به روز می‌شود. بنابراین در شرایط فعلی اقتصاد تعیین قیمت تمام شده هر مترمربع مسکن حمایتی دشوار است.

او ادامه می‌دهد: دولت اعلام کرده است که با روش‌هایی مانند پیش‌خرید مصالح ساختمانی از کارخانه‌ها و تخفیف در عوارض و پروانه ساخت و هزینه خدمات نظام مهندسی، هزینه ساخت مسکن حمایتی را کاهش می‌دهد که با این احتساب و در حال حاضر باید گفت که قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی بالای ۵ میلیون تومان تمام می‌شود.

رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان همچنین تاکید کرد: اگر زمین رایگان به افراد واگذار شود تا آنها به صورت شخصی اقدام به ساخت مسکن حمایتی کنند، قیمت تمام شده هر مترمربع واحدهای مسکونی گران‌تر تمام می‌شود زیرا هرچه پروژه کوچک مقیاس‌تر باشد هزینه‌های تمام شده آن بالاتر می‌رود. چرا که با این روش امکان خرید عمده مصالح ساختمانی وجود ندارد و هزینه حمل و نقل و دستمزد کارگر و … بیشتر تمام می‌شود.

رهبر می‌گوید که در حال حاضر میانگین قیمت ساخت واحدهای مسکونی با مصالح ساختمانی با کیفیت متوسط، حدود متری ۱۰ میلیون تومان است که با تخفیف‌های دولتی برای مسکن حمایتی نمی‌توان تصور کرد که قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی کمتر از ۵ میلیون تومان تمام شود. البته به شرطی که پروژه مشمول زمان نشود و در ساخت آن تاخیر ایجاد نشود وگرنه هزینه تمام شده هر واحد مسکن حمایتی بالاتر می‌رود.

منبع: اقتصادآنلاین

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه بازار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمدی کشکولی

    ازشما برای ملت بیچاره آبی گرم نمیشود

    • ناشناس

      اقا در همدان با ۵۰۰۰ هزار تاریخ واین هما وسعت ومساحت هنوز زمین پیدا نکردن چرا چون بخور بخورشان ردیف نیست

    • ناشناس

      شاید این دفعه دلشون برای مستجران سوخت خدا کنه که واقعی باشه

    • ناشناس

      اقای سرکاری فقط داران سر ملت شیره می مالن این ثابت کردن که دلشان برای ملت نمی سوز

  • ناشناس

    چیزی که معلومه مردم بدبخت تر میشن اینا که گفتن متری ۲۷۵۰ تمام میشه حالا متری ده میلیون کاش اول با خودشون حساب کتاب کنن بعد از این طرح های مسخره بزارن

    • ناشناس

      همون۲۷۵۰ت هست این تجارت نیوز همیشه دلش میخواد جنجال به پا کنه به مرگ میگیره تا به تب راضی کنه دولت اگر مرده حرفش یکیه اگر تورمه حقوق ما رو هم باید بالا ببره وگرنه نباید بیشتر از۲۷۵۰بشه عین نامردیه

  • ناشناس

    هرچه باشه به نفع ملت نیس آیا وام های بدون بهره میدن؟؟؟ضامن چی میخوان خخخخخخخخخخخ نوبت اون هم میرسه

    • ناشناس

      این ی دونه را گل گفتی وقتی ضامن خواستن همه عقب نشینی میکنن

  • ناشناس

    خدا بزرگه مثبت فکر کنید ان شااله با توکل به خدا درست میشه.انسان به امید زنده ست .امیدوار باشید .

  • ناشناس

    میلگرد و سیمان تاثیر زیادی روی قیمت تمام شده دارن چرا نمیگین

  • ناشناس

    خدا خانه ظلم را خراب کنه،که ما مستاجرهای بدبخت رابه این فلاکت وبدبختی رسوندن،فقط ادعای مسلمونی میکنند،درعمل ازمغول هم بدترن

  • ناشناس

    کاش حقوق کارگرهای که زیرنظر کارفرما و پیمانکار هستن رو هم همینجوری حساب کنن.اسلام=عدالت
    تنهاچیزی که وجود نداره

  • ناشناس

    راست میگه . اگه مردم قول بدن نمیرن صاحب خونه میشن .