کد مطلب: ۳۳۹۰۷۸

قیمت نفت در بودجه ۹۸ خوشبینانه است

قیمت نفت در بودجه ۹۸ خوشبینانه است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قیمت نفت در بودجه خیلی خوشبینانه در نظر گرفته شده، گفت: بنده فکر می‌کنم ۵۴ دلار برای هر فروش هر بشکه نفت زیاد است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اسدالله قره خانی درباره قیمت نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ بیان کرد: دو پارامتر در بودجه سال ۱۳۹۸ در خصوص درآمدهای نفتی آمده است. یکی مربوط به قیمت هر بشکه نفت و دیگری مربوط به مقدار تولید نفت است که برای هر کدام سقفی در بودجه دیده شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: قیمت فروش هر بشکه نفت در لایحه بودجه ۹۸، ۵۴ دلار در نظر گرفته شده است و در خصوص تولید نفت نیز سناریوهایی آمده است. از یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه دیده شده است و به نسبت آن نیز درآمدها در بودجه انعطاف لازم را دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت نفت در بودجه خیلی خوشبینانه در نظر گرفته شده است. بنده فکر می‌کنم ۵۴ دلار برای فروش هر بشکه نفت زیاد است.

وی بیان کرد: در خصوص مقدار تولید نفت اگر توان تولیدی و صادراتی کشور را بخواهیم در نظر بگیریم، قطعا ما بالای دو میلیون بشکه می‌توانیم صادر کنیم، یعنی توان تولیدی ما در داخل حدود چهار میلیون بشکه است که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا در داخل مصرف می‌شود و مابقی آن را می‌توانیم صادر کنیم، اما به دنبال تصمیمات سیاسی دولت آمریکا و تحریم‌هایی که شکل گرفته در حال حاضر کاهش صادرات داریم.

وی افزود: اگر ما به طریقی بتوانیم صادرات نفت را به بالاترین حد توان تولیدی برسانیم قطعا در بودجه بیشتر از این میزان باید فروش نفت را در نظر بگیریم، اما اگر همچنان مشکلات و محدودیت‌ها ادامه داشته باشد ما باید رقم صادرات را یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در نظر بگیریم.

قره‌خانی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر اگر اتحادیه اروپا به تعهداتی که در خصوص خرید نفت از ایران و انتقال وجوه آن داده است عمل کند، وضعیت بهتر خواهد شد، اما اگر اینگونه نباشد قطعا مشکلاتی ایجاد می‌شود. از آنجا که مشکلات ایجاد شده برای کشور ما تحت تاثیر تصمیمات سیاسی آمریکا و برخی از شیوخ خلیج فارس است اگر تغییراتی در سیاست آنها اتفاق افتد قطعا شرایط ما نیز تغییر خواهد کرد. امروز شاهد هستیم که عربستان سعودی تغییراتی را در سطح وزارت خارجه خود ایجاد کرده و وزیر خارجه‌ای را برگزیده که روحیه اقتصادی دارد. انتخاب این وزیر این پیام را دارد که عربستان سعودی قصد دارد از تشنج و جنجال و جنگ فاصله بگیرد، چرا که اقتصاد نیز با اینها ناسازگار است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر امارات متحده عربی و بحرین نیز سفارت‌های خود را در دمشق بازگشایی کرده‌اند که اینها همه حاکی از تغییراتی در منطقه است. سیاست این کشورها قبلا همراهی با رژیم صهیونیستی و تنش‌آفرینی در سوریه و عراق بود، اما اکنون برداشت‌ها این است که قصد دارند رویکرد خود را تغییر دهند. از سوی دیگر تصمیمات و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با عراق و سوریه و مبارزه با داعش به اثبات رسیده است. همه این‌ها نویدبخش تحولاتی در منطقه است که می‌تواند بر روی صادرات نفت ما تاثیر بگذارد.

قره‌خانی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا در سال آینده قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد؟ گفت: در حال حاضر دولت پیشنهادی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه نیاورده است، اما این احتمال وجود دارد که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی در خصوص قیمت و سهمیه‌بندی سوخت مطرح شود، اما تاکنون تصمیم خاصی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی در این زمینه اتخاذ نشده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.