کد مطلب: ۳۵۸۰۳۹

قیمت نفت روی سرازیری

قیمت نفت روی سرازیری

قیمت نفت روز جمعه به دنبال تیره‌تر شدن دورنمای اقتصاد جهانی پس از هشدار بانک مرکزی اروپا نسبت به تداوم ضعف و آمار جدیدی که افت صادرات و واردات چین را نشان داد، کاهش پیدا کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۱ سنت یا ۰.۷ درصد کاهش نسبت به قیمت نفت در روز پنج‌شنبه، به ۵۶.۲۵ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت هم با ۵۲ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش، به ۶۵.۷۸ دلار در هر بشکه رسید.

بازارهای مالی از جمله بازارهای معاملات آتی نفت خام پس از این‌که ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد اقتصاد در یک دوره‌ی ضعف و ابهام فراگیر قرار دارد، سقوط کردند.

ضعف اقتصادی اروپا با کندی رشد اقتصادی در اروپا همزمان شده است. تقاضا برای نفت تاکنون به ویژه در چین که واردات نفت این کشور بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز مانده، تغییری نداشته است. با این حال انتظار می‌رود کندی رشد اقتصادی در مقطعی تقاضا برای نفت را متأثر کرده و قیمت‌ها را تحت فشار نزولی قرار دهد.

آمار رسمی نشان داد صادرات چین در فوریه ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و بسیار پایین‌تر از حد انتظار تحلیل‌گران بوده است و همزمان واردات این کشور ۵.۲ درصد کاهش داشته است.

در بخش عرضه، قیمت‌ها از توافق کاهش تولید میان کشورهای اوپک و غیر اوپک حمایت یافته‌اند. این گروه تولیدکنندگان که به اوپک پلاس معروف هستند، اواخر سال گذشته موافقت کردند تولیدشان را در نیمه اول امسال حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا از اشباع عرضه بازار جلوگیری کرده و قیمت‌ها را تقویت کنند.

اما این تلاش‌ها تحت‌الشعاع جهش تولید نفت آمریکا قرار گرفته که از اوایل سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به رکورد بی‌سابقه ۱۲.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. آمریکا اکنون بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است و بالاتر از روسیه و عربستان سعودی قرار دارد.

بانک سرمایه‌گذاری جفریز روز جمعه اعلام کرد رشد تولید نفت آمریکا تا حدود زیادی تحت تأثیر تولید شیل است که اخیراً از سرمایه‌گذاری‌های غول‌های نفتی اکسون موبیل و شورون بهره‌مند شده است. صادرات نفت آمریکا نیز به رکورد ۳.۶ میلیون بشکه در روز در فوریه رسید که بیشتر از صادرات اعضای اوپک مانند امارات متحده عربی، کویت یا ایران بود.

شرکت مشاوره "ریستاد انرژی" هفته جاری اعلام کرد آمریکا به زودی نفت و مایعات نفتی بیش‌تری از عربستان سعودی صادر خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی در حال حاضر حدود ۷ میلیون بشکه در روز نفت خام به علاوه حدود ۲ میلیون بشکه در روز مایعات گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند صادرات نفت خام آمریکا در حال حاضر حدود ۳ میلیون بشکه در روز و مایعات گاز طبیعی پنج میلیون بشکه است.

"ریستاد انرژی" پیش‌بینی کرد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ یک میلیون بشکه در روز دیگر رشد خواهد کرد و صادرات نفت، مزایای عظیمی برای اقتصاد آمریکا به ارمغان خواهد آورد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.