کد مطلب: ۸۱۸۲۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت نفت به ۱۰۰ دلار می‌رسد؟/ افزایش نوسانات در بازار

قیمت نفت به 100 دلار می‌رسد؟/ افزایش نوسانات در بازار

قیمت نفت این هفته نوسان زیادی را پشت سر گذاشت. بازار طلای سیاه که هفته را صعودی آغاز کرده بود، روز سه‌شنبه نزولی شد و دیروز بار دیگری روند صعودی به خود گرفت تا بار دیگر کارشناسان بحث نفت 100 دلاری را پیش بکشند. اما چه متغیرهای مهمی بر بازار این هفته مؤثر بودند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت این هفته روند سینوسی را پشت سر گذاشت و به‌رغم مقاومت‌های موجود توانست کانال 77 دلار را پشت سر بگذارد.

هر بشکه نفت برنت در لحظه نگارش این گزارش 1.4 درصد افزایش تا 77.44 دلار پیش رفت. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز 1.3 رشد را ثبت کرد و روی شاخص 72.88 دلار ایستاد.

بازی اوپک پلاس در زمین روسیه برای بالابردن قیمت نفت

هر دو محموله نفتی در روز بازگشایی بازارها در هفته جاری (دوشنبه) پس‌ از اینکه عربستان اعلام کرد تولید خود را یک میلیون بشکه در روز پایین آورده و به 9 میلیون بشکه در روز در ژوئیه می‌رساند، به‌ترتیب 2.6 و 3.3 دلار افزایش یافتند.

این کاهش تولید عربستان بزرگ‌ترین کاهش تولید این کشور طی سال‌های اخیر به حساب می‌آید تا بدین ترتیب اوپک پلاس همراهی خود را با روسیه بر سر بالابردن قیمت نفت اثبات کند.

پس از اینکه عربستان اعلام کرد، تولیدش را در ماه جولای یک میلیون بشکه کاهش می‌دهد و به 9 میلیون بشکه در روز می‌رساند، نفت برنت در معاملات روز دوشنبه 2.60 دلار و نفت خام آمریکا 3.30 دلار افزایش یافت. البته این روند پا برجای نبود و روز سه‌شنبه در ساعاتی بازار دچار ریزش شد.

فعالان بازار در انتظار تعیین نرخ بهره آمریکا

اوله هانسن، استراتژیست ارشد ساکسو بانک اعتقاد دارد که بازار همچنان روی خطر تقاضا متمرکز است و نگرانی‌های مربوط به رکود، فضا را برای توقف افزایش نرخ بهره فدرال رزرو فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، بخش خدمات آمریکا در ماه می به سختی رشد کرد؛ چراکه سفارش‌های جدید کند شده و فعالان بازار در انتظار مشخص شدن تکلیف نرخ بهره آمریکا از سوی بانک مرکزی این کشور هستند. افزایش نرخ بهره می‌تواند تقاضا برای انرژی را کاهش دهد که این امر منجر به ریزش قیمت نفت می‌شود.

در این بین مهم‌ترین دلیل افت شاخص نفت به نگرانی در مورد رشد اقتصادی جهان، بازمی‌گردد.

در این بین بانک سیتی در پیش‌بینی‌های خود اعلام کرد که به‌طور شگفت‌انگیزی، تولیدکنندگان اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی اقدام‌های هماهنگ‌تری خواهند داشت و احتمال اینکه عربستان سعودی به تنهایی با این موضوع مقابله کند، بسیار کم است.

بنا بر برآوردهای این بانک، اگر عربستان سعودی تولید خود را در سه ماه سوم سال جاری میلادی در سطح ۹ میلیون بشکه در روز نگه دارد، کمبود عرضه در این بازه زمانی به بیش از یک میلیون بشکه در روز می‌رسد و بازارهای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ به خوبی متعادل می‌شوند؛ با این حال، بازارها همچنان در سال ۲۰۲۴ میلادی با مازاد عرضه روبه‌رو خواهند بود.

تحلیلگران دیگر معتقدند کمبود عرضه نفت در سه ماه سوم پس از کاهش تولید عربستان بیشتر خواهد شد و این شرایط می‌تواند قیمت نفت برنت را تا پایان سال به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برساند.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.