کد مطلب: ۷۱۴۱۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پاتک آمریکا به اوپک/ «نوپک» قیمت نفت را کاهش می‌دهد؟

پاتک آمریکا به اوپک/ «نوپک» قیمت نفت را کاهش می‌دهد؟

آمریکا در واکنش به کاهش عرضه نفت اوپک، گزینه‌های تحریمی‌ خود را روی میز آورد. رفع تحریم کشورهای نفت‌خیز که احتمال می‌رود ایران جزو آن‌ها باشد، یکی از انتخاب‌های کاخ سفید است. حال باید دید نتیجه کشمکش آمریکا و عربستان چه دستاوری برای ایران خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از تصمیم اوپک مبنی بر کاهش دو میلیون بشکه‌ای عرضه نفت ، بازار انرژی با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد. از افزایش هشت درصدی قیمت طلای سیاه گرفته تا اظهارات آمریکا که این روزها رنگ تهدید به خود گرفته است.

خردادماه بود که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، با سفر به عربستان در راستای افزایش تولید نفت با مقامات این کشور گفتگو کرد. در همین راستا پیش‌بینی‌ها از تصمیم اوپک در جلسه ۱۳ مهر (چهارم اوت) به سمت کاهش قیمت نفت سوق پیدا کرد. اما با سر رسیدن زمان مقرر، اوپک طی اقدامی غیرمنتظره از کاهش تولید دو میلیون بشکه‌ نفت خبر داد.

عربستان در تیررس تحریم‌های آمریکا

به گزارش رویترز بایدن در واکنش به موضوع کاهش تولید اوپک، از بررسی گزینه‌های مختلف تحریمی خبر داد. گزینه‌های احتمالی شامل پیگیری قانون نوپک ، افزایش تولید، باز کردن حلقه تحریم کشورهای نفت‌ خیز و تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی است.

فرضیه باز کردن حلقه تحریم کشورهای نفت‌ خیز احتمالا زمینه را برای ورود ایران به بازار انرژی فراهم کند. حتی کریستوفر باراد، اقتصاددان ارشد در شرکت سرمایه‌گذاری Market Securities، در این باره گفت: «توافق هسته‌ای ایران دوباره در دستور کار قرار گرفته است و احتمالا در هفته‌های آینده شاهد مذاکرات ابتدایی باشیم.».

هرچند به‌ نظر می‌رسد کشمکش میان عربستان و آمریکا به‌ نفع بازار انرژی نباشد، اما شاید برای تسهیل مسیر برجامی ایران بدون دستاورد نیست.

مقابله بن‌سلمان و بایدن بر سر ایران!

مرتضی بهروزی‌فرد، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت هیچ توجیه اقتصادی نداشت و صرفا سیاسی تلقی می‌شود.

او در شرح سیاسی بودن تصمیم اوپک توضیح داد: بر همگان آشکار است که بایدن و بن‌سلمان رابطه سیاسی خوبی ندارند. یکی از دلایل شکل‌گیری چنین رابطه‌ای میان این دو سازش نسبی رئیس‌‌ جمهوری آمریکا با ایران است. بنابراین همکاری عربستان با روسیه به نوعی مقابله با ایران به حساب می‌آید.

وی افزود: عربستان با نمایش موضع مخالف خود در برابر بایدن در راستای پیروزی جمهوری‌خواهان قدم برداشت. چراکه ناکامی بایدن در عدم جلب رضایت عربستان برای افزایش تولید امتیاز منفی برای او به‌حساب می‌آید. ضمن‌ آنکه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا هشتم نوامبر (۱۷ آبان) نزدیک و هر دو جناح برای پیروزی در تکاپو هستند.

بایدن به دنبال حل مشکل ایران

بهروزی‌فرد اعلام کرد: از آن جایی که بایدن به دنبال حل مشکل ایران بود طبیعی است که عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس از هر اقدامی برای ممانعت از ورود ایران دریغ نکنند. چراکه ورود ایران به منزله ورود رقیب در بازار انرژی و و به‌تبع آن قدرتمندشدن هر چه بیشتر کشور می‌شود.

او در پایان یادآور شد: روابط دموکرات‌ها با بن سلمان قطعاً مورد بازنگری قرار می‌گیرد. حتی اگر برجام هم به نتیجه نرسد این موضوع فشارهای موجود بر نفت ایران را کاهش می‌دهد. از این طریق هم فشار به عربستان افزایش می‌یابد و هم این طرف تسهیل‌گر است. با توجه به شرایط موجود برجام هم می‌تواند به نفع ایران باشد و هم آمریکا.

گزینه تسلیحاتی روی میز

نرسی قربان، تحلیلگر ارشد حوزه انرژی، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: احتمال اعمال تحریم برای عربستان از سوی آمریکا در زمینه‌ تسلیحاتی منطقی‌تر است. ضمن‌ آنکه روابط این دو کشور بسیار گسترده‌تر از آن است که به این سادگی خراب شود.

او ادامه داد: تصمیم اوپک صرفا جنبه اقتصادی دارد و هشدارهای آمریکا را نمی‌توان جدی تلقی کرد. چراکه نقش موثر عربستان در تامین بازار نفت دنیا غبرقابل انکار است و آمریکا قطعا برخوردی نخواهد کرد که به ضررش تمام شود. هرگونه واکنش قهریه ایالات متحده نسبت به این موضوع در نهایت به افزایش قیمت و بروز بحران در بازار انرژی منجر می‌شود.

قربان درباره نقش ایران در زمین بازی عربستان و آمریکا نیز تشریح کرد: مذاکرات برجام در حال حاضر وارد فاز دشواری با اروپا و آمریکا شده است. این ماجرا می‌تواند یکی از راه‌های تسهیل‌گر در مذاکرات باشد.

با توجه به اظهارات کارشناسان شاید پررنگ‌ترین فرضیه توافق آمریکا و سعودی‌ها بر سر عرضه نفت متناسب با تقاضای موجود در بازار باشد. البته در این میان از نقش مؤثر روسیه هم در آینده بازار نفت و تصمیمات اوپک نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. چه بسا این کشور بیشترین نقش را در تصمیم اخیر اوپک‌پلاس داشت. حال آمریکا مجبور به سازش با روس‌ها هم می‌شود؟

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر توافق وزرای گروه کشورهای تولیدکننده نفت اوپک را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.