کد مطلب: ۶۴۱۱۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت نفت افزایش یافت/ روسیه اروپا را تهدید کرد؟

قیمت نفت افزایش یافت/ روسیه اروپا را تهدید کرد؟

به‌رغم اینکه روسیه و اوکراین از دیروز در حال مذاکره‌اند، قیمت نفت دوباره افزایش یافت. اما چرا قیمت نفت افزایش یافت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت امروز روندی افزایشی به خود گرفت و نفت برنت به ۱۱۲ دلار رسید. اما چرا با وجود مذاکره روسیه و اوکراین، قیمت نفت کاهش نیافت؟ زیرا روسیه وعده داده بود نیروهای نظامی خود را از اوکراین خارج می‌کند، اما چنین نکرد.

به جز این، سران اوپک چند روز پیش نشستی تشکیل دادند. در پایان این نشست، وزیران کشورهای مهم تولیدکننده نفت اعلام کردند که قرار نیست ظرفیت تولید نفت در کشور خود را افزایش دهند.

البته، آژانس بین‌المللی انرژی، دستور آزادسازی بیش از ۶۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری خود را داده بود. هدف آنان از آزادسازی این میزان نفت، تثبیت قیمت نفت و همچنین کنترل تورم ناشی از افزایش قیمت طلای سیاه بود.

با وجود همه این اقدامات، قیمت نفت همچنان صعودی است. فاکتور مهمی همچون مذاکرات روسیه و اوکراین هم تاثیر بخصوصی در کاهش آن نداشت.

ورق به نفع روسیه بازگشت؟

کشورهای اروپایی، پیش از این مواضع محتاطانه‌ای در برابر نفت روسیه داشتند. تنها چند کشور اروپایی اعلام کردند که نفت روسیه را تحریم می‌کنند و برخی کشورها مانند آلمان بارها اعلام کردند در تحریم‌های نفتی از آمریکا پیروی نمی‌کنند. پس از آن اتحادیه اروپا اعلام کرد قادر به تحریم نفتی روسیه نیست.

حالا به نظر می‌رسد امروز ورق دوباره به نفع روسیه برگشت. روسیه دوباره در ازای انرژی صادرشده به اروپا تقاضای روبل کرد‌.

بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در همین باره گفت: کشورهای آژانس بین‌المللی انرژی برای کاهش چشمگیر واردات نفت و گاز روسیه متحد هستند.

او همچنینی درخواست پوتین برای پرداخت پول گاز به روبل توسط کشورهای غیردوست را تهدید امنیتی خواند.

حالا به نظر می‌رسد همه چیز دوباره به نفع روسیه شده است. اگر اروپا گاز روسیه را با پول این کشور نخرد، احتمالا باید به فکر تامین انرژی از منابع دیگر باشد‌.

رئیس کمیسیون اروپا پس از اعلام این خبر در اظهاراتی اعلام موضع کرد: روسیه نمی‌تواند با منابع انرژی خود از اروپا اخاذی کند و اجازه نخواهد یافت با درخواست روبل برای صادرات نفت و گاز خود تحریم‌ها را دور بزند. این یک تصمیم یکجانبه و نقض واضح قرارداد ما و روسیه است که قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر گزارش قیمت نفت ۲۰۰ دلار می‌شود؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.