خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۸۳۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت نفت امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۲/ چرا اوپک تولید خود را کاهش داد؟

قیمت نفت امروز 26 فروردین 1402/ چرا اوپک تولید خود را کاهش داد؟

طلای سیاه تحت تاثیر سیاست کاهش عرضه اوپک پلاس روند صعودی به خود گرفت و دیروز برای چهارمین هفته متوالی این مسیر را دنبال کرد. نفت برنت امروز با ا 0.01 دلار افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت 82.68 دلار در هر بشکه معامله شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نفت برنت امروز با قیمت 82.68 دلار در هر بشکه معامله شد. نرخ طلای سیاه با 0.01 دلار افزایش نسبت به روز گذشته در حال طی کردن مسیر صعودی است. این روند پس از تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش عرضه یک میلیون و ۱۶ هزار بشکه در روز شکل گرفت و ادامه پیدا کرد.

رویترز در گزارشی نوشت که پیش‌بینی اوج تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی به‌دنبال بهبود مصرف در چین باعث شد بهای نفت برای چهارمین هفته پیاپی روندی افزایشی داشته شد. در همین زمنیه آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس کمبود عرضه نفت را تشدید کرده و به مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند.

این آژانس در گزارش ماهانه خود در روز جمعه اعلام کرد تقاضا برای نفت دو میلیون بشکه در روز در سال جاری میلادی افزایش یافته و به رکورد 101.9 میلیون بشکه در روز می‌رسد که بیشتر آن مربوط به افزایش مصرف در چین به‌دنبال برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی در این کشور است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در روز جمعه با 22 سنت معادل 0.26 درصد افزایش به 86 دلار و 31 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 36 سنت معادل 0.44 درصد افزایش 82 دلار و 52 سنت معامله می‌شود. هر دوی این شاخص‌های نفتی چهارمین هفته پیاپی افزایش قیمت را در بحبوحه کاهش نگرانی در مورد بحران بانکی و همچنین تصمیم شگفت‌آور ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید تجربه می‌کنند.

چرا اوپک تولید خود را کاهش داد؟

اوپک در روز پنجشنبه از خطر کاهش تقاضا در تابستان خبر داد و آن را از دلایل تصمیم خود برای کاهش 1.16 میلیون بشکه‌ای تولید اعلام کرد. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود هشدار داد این تصمیم اوپک پلاس به مصرف‌کنندگان آسیب رسانده و بهبود اقتصاد دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این آژانس انتظار دارد عرضه جهانی نفت 400 هزار بشکه در روز تا پایان سال جاری میلادی کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود تولید جهانی نفت یک میلیون بشکه از خارج از ائتلاف اوپک پلاس افزایش پیدا کند و 1.4 میلیون بشکه در روز از تولید تولیدکنندگان این ائتلاف کم شود.

تعداد چاه‌های نفت و گاز آمریکا که اولین نشانه تولید این کشور در آینده هستند هم به بالا رفتن قیمت نفت کمک کرده‌است. تعداد این چاه‌ها برای سومین هفته پیاپی کاهش یافته و به پایین‌ترین رقم از ژوئن 2022 رسیده است.

شرکت‌های انرژی ایالات متحده در هفته پیش تعداد دکل‌های نفتی را برای دومین هفته متوالی کاهش دادند. داده‌های بیکر هیوز نشان داد که تعداد دکل‌های حفاری ، با دو مورد کاهش به 590 رسیده است.

در همین زمینه اریک ناتال، مدیر پورتفولیو، پیش‌بینی کرد که با ادامه این روند قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه نیز می‌رسد. شرکت بین‌المللی گلدمن ساکس نیز پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت را تا پنج دلار افزایش داد. بر این اساس قیمت طلای سیاه در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب به ۹۵ دلار و ۱۰۰ دلار در هر بشکه برآورد می‌شود.

البته ادمورس، رئیس بخش تحقیقات کامادیتی موسسه سیتی گروپ، درباره روند افزایشی قیمت نفت به بلومبرگ گفت: قیمت نفت علیرغم کاهش تولید از سوی اعضای اوپک پلاس به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نمی‌‌رسد زیرا رشد عرضه ایالات متحده و عدم اعتماد به مسیر رشد تقاضای چین بازار را متعادل نگه می‌‌دارد. حال باید منتظر ماند و دید بازار نفت چه مسیری را برای ادامه روند قیمتی خود پیش می‌گیرد؟

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر تحریم‌های آمریکا در کمین اوپک را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.