کد مطلب: ۳۸۰۲۹۱

اویل‌پرایس بررسی کرد:

نفت ۶۰ دلار شد / اوپک گزینه‌ای جز تمدید توافق ندارد

نفت 60 دلار شد / اوپک گزینه‌ای جز تمدید توافق ندارد

به دنبال تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و دو کشور چین و مکزیک، قیمت نفت تنها طی دو هفته گذشته حدود 13 درصد افت داشته است. هر بشکه نفت خام برنت در معاملات امروز به 60 دلار رسید و به‌ نظر می‌رسد، تولیدکنندگان اوپک‌پلاس، گزینه جز تمدید توافق کاهش تولید برای باز گرداندن ثبات به بازار ندارند.

تنها طی دو هفته گذشته قیمت نفت حدود 13 درصد کاهش یافته است. نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصاد جهان با توجه به تنش‌های تجاری میان آمریکا و دو کشور چین و کاهش قابل توجه قیمت طلای سیاه را به دنبال داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس ، روز گذشته خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد: هر آنچه برای تقویت ثبات بازار پس از ماه ژوئن نیاز باشد، انجام خواهیم داد.

به نظر می‌رسد سیگنال‌های وزیر انرژی عربستان سعودی مبنی بر تمدید توافق کاهش تولید، دست‌کم به‌طور موقت از کاهش بیشتر قیمت نفت جلوگیری کرده است.

در 25 و 26 ماه ژوئن (چهارم و پنجم تیرماه) تولیدکنندگان اوپک پلاس قرار است در مورد تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال در وین رایزنی کنند.

این کشورها از ابتدای سال جاری میلادی در مجموع 1.2 میلیون بشکه از تولید روزانه خود را با هدف مهار ذخایر جهانی کاهش داده‌اند.

این در حالی است که بر اساس گزارش بلومبرگ ، عربستان سعودی در ماه می (اردیبهشت-خرداد) برای جبران کاهش صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها، نفت بیشتری تولید کرده است.

در حالی که گزارش‌ها نشان می‌دهد تولید ایران حدود 230 هزار بشکه در روز کاهش یافته، عربستان سعودی تولید خود را در ماه می 170 هزار بشکه در روز افزایش داده است.

بخش دیگری از کاهش تولید ایران با پایان معافیت‌ها از سوی دو کشور عراق و لیبی جبران شده است.

با وجود این افزایش تولید، آمار و ارقام نشان می‌دهد هر دو کشور عربستان سعودی و روسیه همچنان کمتر از میزان توافق‌شده نفت تولید کرده‌اند.

روسیه همواره در تلاش بوده تا عربستان سعودی را برای لغو این توافق متقاعد کند. اما حالا به نظر می‌رسد تولیدکنندگان اوپک به رهبری عربستان و متحدان غیراوپکی آنها به رهبری روسیه گزینه‌ای جز تمدید این توافق ندارند.

به عقیده تحلیل‌گران موسسه گلدمن‌ سَکس، کاهش عرضه ایران، ونزوئلا و لیبی از یک‌سو و تمدید توافق کاهش تولید از سوی دیگر احتمالا موجب بهبود قیمت‌ها در آینده شود. با این حال انتظار می‌رود بازار نفت با نوسانات بسیاری مواجه باشد.

سوال مهم‌تر اما این است که چطور جنگ تجاری بر میزان تقاضا و فراتر از آن بر رشد اقتصاد جهان تاثیر خواهد گذاشت؟

در معاملات امروز، هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 60.96 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام آمریکا به 53.08 دلار رسید.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.