کد مطلب: ۵۵۷۹۶۳

سرنوشت قیمت‌ها در دولت سیزدهم چه می‌شود؟

سرنوشت قیمت‌ها در دولت سیزدهم چه می‌شود؟

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، تا زمانی که ساختارها در اقتصاد کشور تغییر نکند، جابه‌جایی وزیران چندان گره‌گشا نیست و تاثیری بر قیمت‌ها در دولت سیزدهم ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خسرو فروغان گران‌سایه گفت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته و در دولت‌های مختلف، نحوه مدیریت اقتصادی به شکل لحظه‌ای و بر اساس حل بحران اجرایی شده است. این در حالی است که ما با مشکلات زیربنایی و ساختاری مواجه هستیم که تا آنها درست نشود، نمی‌توان انتظار داشت که شرایط بهبود یابد.

وی با بیان اینکه نوسان قیمتی، بی‌نظمی در بازارها و بسیاری از دیگر چالش‌های اقتصاد ایران، جز با بهبود قوانین و اصلاحات ساختاری ممکن نیست، توضیح داد: ما در ایران قوانینی داریم که رسما مخل تولید هستند؛ سازمان‌هایی نیز داریم که از نظر توان اجرایی عملا نمی‌توانند وظایف قانونی خود را به طور کامل اجرایی کنند. مثلا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از سویی با آزادسازی قیمت و واقعی شدن نرخ‌ها مخالفت می‌کند اما وقتی صحبت از نظارت بر بازار می‌شود، عملا توان اجرایی آن را ندارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ما هرگز به این سوال پاسخ نداده‌ایم که آیا قرار است به اقتصاد آزاد و محوریت بازار عمل کنیم یا خیر؟ وقتی این سوال بی‌پاسخ مانده است، ما از سویی با تولیدکنندگانی مواجهیم که مجبورند با قیمت‌گذاری دستوری زیان بدهند، از سوی دیگر مجبورند با شرکت‌های دولتی و خصولتی وارد رقابتی نابرابر شوند و در نهایت هیچ ارزیابی دقیقی از آینده سرمایه‌گذاری خود نداشته باشند.

به گفته فروغان گران‌سایه، حتی در کشوری مانند چین که از اساس با اقتصاد آزاد ارتباطی نداشت نیز دولت در جایی فهمید که باید به بخش خصوصی میدان دهد و حتی از آن حمایت کند و نتیجه پیشرفت امروز اقتصادی این کشور همین است و حتی دولت این کشور از حمایت‌گر به نهادی تبدیل شده که با مالیاتی که از فعالیت‌های اقتصادی می‌گیرد سودی سرشار در اختیار دارد.

وی در مورد قیمت‌ها در دولت سیزدهم، با بیان اینکه ساختارها از جابه‌جایی افراد اهمیت بیشتری دارد، تصریح کرد: در این تردیدی وجود ندارد که بسیاری از مسئولان با هدف خدمت و کاهش مشکلات می‌آیند اما در دل ساختار غلط راه به جایی نمی‌برند. یعنی شاید با آمدن وزیر صمت جدید برخی قیمت‌ها کاهش یافته یا برخی بازارها بهبود وضعیت بدهند اما این موضوع نیز تا اصلاح نشدن زیربناها موقتی خواهد بود و باز بحرانی دیگر در بازاری دیگر خود را نشان می‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی ایران به موضوع قیمت مرغ در ماه‌های گذشته اشاره کرد و افزود: وقتی شرایط را لحظه‌ای و مدیریت بحرانی ببینیم اینطور می‌شود که ناگهان بازار مرغ به هم می‌ریزد و همه دولت و همه دستگاه‌ها بسیج می‌شوند تا آن بازار را مدیریت کنند و چندی بعد دوباره بازار بعدی وارد بحران می‌شود. برای عبور از این شرایط باید نگاه کلان به اقتصاد را تغییر داد و آنگاه انتظار داشت که مثلا وزیر صمت بتواند صنعت و تجارت کشور را مدیریت کند.

پس از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب، او در نیمه مرداد امسال رسما دولت را تحویل می‌گیرد.

پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، رئیس‌جمهوری جدید فهرست وزرای پیشنهادی خود را برای دریافت رای اعتماد به مجلس ارائه خواهد کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.