کد مطلب: ۴۴۷۳۸۳

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

چرا هندوانه گران شد؟ / قیمت گوجه در بازار چقدر است؟

چرا هندوانه گران شد؟ / قیمت گوجه در بازار چقدر است؟

رئیس اتحادیه میوه و سبزی از افزایش قیمت هندوانه به دلیل صادرات این محصول به عراق و افزایش میزان تقاضا در ماه رمضان خبر داد و گفت: در حال حاضر هندوانه به قیمت بین چهار هزار تا چهار هزار و ۲۰۰ تومان فروخته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محصولات کشاورزان جنوب کرمان اکنون صرفه اقتصادی برای برداشت ندارد و این باعث شده تا محصولاتشان در همان زمین‌های کشاورزی از بین برود. اخیرا هم اعلام شد که توت فرهنگی‌ها در مزارع نیز خوراک گاوها شده است.

جماران درباره وضعیت تولید گوجه فرنگی این طور گزارش داده است که قیمت گوجه فرنگی درحالی کفاف هزینه‌های تولید این محصول را نمی‌دهد که مدت‌ها است فرآورده‌های تولید شده از آن مانند رب، پس از افزایش قیمت آن به کیلویی ۱۸ هزار تومان در سال ۹۷، حدود ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته ولی با پایین آمدن قیمت گوجه فرنگی حتی تا کیلویی ۴۰۰ تومان، نرخ آنها کاهشی نبوده است. هم اکنون هر کیلو گوجه فرنگی در تهران بین شش تا ۹ هزار تومان فروخته می‌شود یعنی ۱۵ تا ۲۲ برابر قیمتی که از کشاورز خریداری می‌شود.

هر محصول قرمزی گوجه فرنگی نیست

در همین رابطه رئیس اتحادیه میوه و سبزی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت گوجه فرنگی در مزارع ارزان‌تر از واحدهای صنفی است؟ به تجارت‌نیوز گفت: قیمت گوجه فرنگی به قیمت ۴۰۰ تومان اغراق است، هر محصول قرمزی گوجه فرنگی نیست. برخی محصولات تره‌بار همچون گوجه فرنگی ضعیف و قابل استفاده نیست و افراد کیلویی ۲۰۰ تومان آن را می‌فروشند اما مشخص است که این گوجه قابل استفاده نیست. گوجه فرنگی که دارای کیفیت باشد قیمتش فراتر از این است. کشاورز معمولا به محصولاتش از دید خریدار نگاه نمی‌کند گاهی اوقات دیده شده که گوجه فرنگی خراب و آسیب دیده را در سبد خریدار می‌گذارد.

اسدالله کارگر در ادامه افزود: قطعا کسی که بابت گوجه فرنگی به عنوان مصرف‌کننده پول می‌پردازد هیچ‌گاه گوجه فرنگی خراب و آسیب زده را برای مصرف انتخاب نمی‌کند. بنابراین کسی که از یک واحد صنفی گوجه فرنگی کیلویی ۹ هزار تومان را خریداری می‌کند قصد دارد که این گوجه را برای چند روز در یخچال نگهداری کند تا بعد از چهار روز استفاده کند.

او اظهار کرد: اینکه گفته شده در تهران هر کیلو گوجه فرنگی بین ۱۵ تا ۲۲ برابر فروخته می‌شود، اغراق است. در هفته گذشته قیمت گوجه فرنگی بین سه هزار و ۵۰۰ تا شش هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده است.

کارگر در ادامه با اشاره به چرایی افزایش قیمت هندوانه نیز گفت: قیمت هندوانه نیز به دلیل افزایش میزان صادرات به عراق و افزایش تقاضا در ماه مبارک رمضان گران شده است. طبق آخرین برآورد ما قیمت هر کیلو هندوانه سه هزار تومان بود که در واحدهای صنفی بیشتر هم فروخته شده است. به نظر می‌رسد در نرخ‌نامه جدید قیمت هر کیلو هندوانه بین چهار تا چهار هزار و ۲۰۰ تومان باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.