کد مطلب: ۶۴۷۰۳۶

قیمت هیچ کالایی زیاد نمی‌شود

قیمت هیچ کالایی زیاد نمی‌شود

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: مجوز افزایش قیمت برای هیچ کالایی صادر نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش خبری مبنی بر (کاهش یک شبه قیمت‌ها) منتشر شد. از در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان به شفاف‌سازی این ماجرا پرداخته است. جزئیات را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

تابش رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این خصوص گفت: هر کسی الفبایی از اقتصاد بداند درک خواهد کرد که اقتصاد دستور پذیر نیست و یک شبه نمی‌توان قیمت‌ها را برگرداند.

وی ادامه داد: در کشور دو نوع قیمت گذاری داریم که پیشینی و پسینی هستند. قیمت‌گذاری‌های پیشینی مشمول حداقل کالاهاست که بیشترین نقش را در سبد خانوار دارند. به استناد قوانین و رویه‌های موجود امروز ۵۰ قلم کالا مشمول قیمت‌گذاری پیشینی است.

این ۵۰ قلم مثل برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، روغن نباتی، لبنیات، روغن موتور، لوازم خانگی و پوشک از این دست کالا‌ها هستند.

تابش درباره فرایند افزایش قیمت کالاهای مشمول قیمت گذاری پیشنی : هر کسی از زینفعان این کالا‌ها به دنبال تغییر قیمت آن باشند مشمول فرایندی است که در قانون تعریف شده است.

فرایند به این صورت است که ابتدا مستنداتی که ثابت می‌کند قیمت آن‌ها نسبت به قبل تغییر کرده باید به سازمان حمایت تحویل بدهند تا سازمان حمایت هم کارشناسی کرده قیمت آن را محاسبه کند.

این کارشناسی قیمت باید در ستاد تنظیم بازار کشوری مصوب شود و پس از ابلاغ ستاد تنظیم بازار کشوری قیمت جدید قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد.

قیمت‌ها به سال قبل بازگردد

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: هر کسی برای تغییر قیمت روالی غیر از این طی کرده باشد مشمول بی قانونی شده است. به صاحبان زنجیره تامین و توزیع این کالا‌ها توصیه می‌کنیم روند افزایش قیمت را به صورت قانونی طی کنند.

قبل از آن که موضوعات قضایی برای تولیدکنندگان ایجاد شود پیشنهاد می‌کنیم به قیمت‌های قبل بازگردند. اعتقاد ما این است که باید کار‌ها در فرآیند انجام شود به جای آن که به فکر بگیر و ببند باشیم. ممکن است کالا‌های آن‌ها مشمول همین میزان افزایش قیمت باشد، اما توصیه می‌کنیم این مسیر را برگردند و مسیر قانونی را طی کنند.

او ادامه داد: کسانی که برای افزایش قیمت مجوز نگرفتند مشمول گرانفروشی می‌شوند.

تابش در خصوص افزایش قیمت کالاهای مشمول قیمت گذاری پیشینی گفت: اخیرا مستنداتی به ما داده‌اند و ما در حال بررسی مستندات آن‌ها هستیم، اما برای این ۵۰ قلم کالا هر کس افزایشی داده باشد تخلف کرده و باید قیمت‌ها را به قیمت‌های سال قبل بازگرداند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینها جوک روز هست همه بخندیم

  • ناشناس

    خب مشمول گرانفروشی بشن کیه ک جلوشو بگیره؟هر کی ب هر قیمتی دلش میخواد میده نظارتی هم نیس