کد مطلب: ۵۱۱۹۷۳

قیمت پراید صادراتی چقدر است؟

قیمت پراید صادراتی چقدر است؟

وضعیت صادراتی سه شرکت خودروساز نشان می‌دهد تا پایان آذر سال گذشته تنها یک دستگاه پراید صادر کرده بود. سومین خودروساز بزرگ کشور نیز تا پایان پاییز ۹۹ هیچ صادراتی را در صورت‌های مالی خود در سایت کدال درج نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش‌های منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس درباره وضعیت صادراتی سه شرکت خودروساز نشان می‌دهد تنها خودروسازی سایپا در ۹ ماه سال‌جاری موفق به صادرات ۲۹۲ دستگاه خودرو به‌صورت CBU (خودرو به‌صورت کامل) شده است.

از این تعداد خودروی صادر شده، ۴۰ دستگاه پراید و ۲۵۲ دستگاه تیبا بوده است. با این حال سایپایی‌ها در صادرات CBU در پایان آذرماه ۹۹ در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افت بیش از ۲۲ درصدی را تجربه کرده‌اند. اما اطلاعات منتشر شده توسط ایران خودرو نشان می‌دهد این خودروساز تا پایان آذر ۹۹ در بخش صادرات CKD (قطعات منفصله) به نسبت مدت مشابه سال گذشته افتی بیش از ۷۸ درصد را تجربه کرده است.

آبی‌های جاده مخصوص تا پایان آذر سال گذشته ۲۳۵۲ دستگاه خودرو به‌صورت CKD صادر کردند اما این تعداد در پایان نهمین ماه از سال‌جاری به ۵۰۴ دستگاه تقلیل یافت.نکته قابل‌توجه در بخش صادراتی ایران خودرو این است که آبی‌های جاده مخصوص از محل CKD‌های صادر شده هیچ سودی کسب نکرده‌اند و به نوعی تولید و صادرات برای ایران خودرویی‌ها سر به سر بوده است.

غول آبی جاده مخصوص برای سه‌ماه پایانی امسال صادرات هزار و ۵۶۰ دستگاه خودرو به‌صورت CKD را پیش‌بینی کرده است. مشخص نیست برآورد این میزان صادرات در سه‌ماهه پایانی سال‌جاری با توجه به اینکه آبی‌های جاده مخصوص از محل صادرات در پایان پاییز نتوانسته‌اند هیچ سودی کسب کنند چه توجیهی برای ایران خودرویی‌ها دارد؟

چنانچه ایران خودرویی‌ها بتوانند برآورد صورت گرفته برای صادرات تا پایان زمستان ۹۹ را عملیاتی کنند باز هم مجموع صادرات CKD آنها تا پایان امسال در قیاس با سال گذشته افت بیش از ۱۲‌درصدی را نشان می‌دهد. آبی‌های جاده مخصوص تا پایان سال ۹۸ توانسته بودند تعداد ۲ هزار و ۳۵۲ دستگاه به‌صورت CKD به مقاصد صادراتی خود ارسال کنند.

حال به سراغ وضعیت صادراتی دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا می‌رویم. همان طور که گفته شد سایپا تنها خودروسازی است که تا پایان آذر ماه سال‌جاری خودرو به‌صورت CBU صادر کرده است.

گزارش‌های منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد خودروسازی سایپا در بخش صادرات در پایان آذر ماه امسال به نسبت آذر ماه سال گذشته افت را تجربه کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده غول نارنجی جاده مخصوص توانسته تا پایان آذر ماه سال‌جاری ۲۵۲ دستگاه تیبا صادر کند. این میزان صادرات تیبا در قیاس با سال گذشته در همین بازه زمانی افت بیش از ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال صادرات این تعداد تیبا سودی بیش از ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عاید این خودروساز کرده است. بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده این خودروساز در سایت کدال سازمان بورس هر دستگاه تیبا در مقاصد صادراتی با قیمتی بیش از ۱۳۲ میلیون تومان به فروش رفته است.

به نظر می‌رسد این درآمد به ازای فروش هر دستگاه تیبا بیشتر از اختلاف نرخ ارز و ریال تاثیر پذیرفته باشد. این خودروساز تا پایان پاییز سال گذشته توانسته بود ۳۷۷ دستگاه تیبا صادر کند. صادرات سایپایی‌ها در بخش SKD (قطعات نیمه منفصل خودرو) نیز تا پایان نهمین ماه از سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت همراه بوده است.

این خودروساز تا پایان آذر ۹۹ به میزان ۴۸۱ دستگاه خودرو به‌صورت SKD صادر کرده است. این در شرایطی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته ۳ هزار و ۴۰ دستگاه SKD را به مقاصد صادراتی خود ارسال کرده‌اند. از محل SKD‌های صادر شده نزدیک به ۲۲ میلیارد تومان به حساب سایپا واریز شده است.

با این حال این خودروساز توانسته در صادرات پراید رشد را تجربه کند. به‌طوری که تا پایان آذر امسال ۴۰ دستگاه پراید را صادر کرده که در مقایسه با سال گذشته رشد ۳۹۰۰ درصدی داشته است.

سایپا تا پایان آذر ماه از محل صادر کردن ۴۰ دستگاه پراید بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده است. غول نارنجی جاده مخصوص هر دستگاه پراید را با قیمتی حدود ۹۸ میلیون تومان صادر کرده است.

این خودروساز تا پایان آذر سال گذشته تنها یک دستگاه پراید صادر کرده بود. سومین خودروساز بزرگ کشور نیز تا پایان پاییز ۹۹ هیچ صادراتی را در صورت‌های مالی خود در سایت کدال درج نکرده است. پارس‌خودرویی‌ها سال گذشته تا پایان آذر۹۸ توانسته بودند ۴ دستگاه خودرو (که مدل آن مشخص نیست) را صادر کنند.

منبع: دنیای‌اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا هیچکس به قیمت کوییک ار که سایپا اینقدر برده بالا رسیدگی نمیکنه

  • گرگ

    صادرت نمی کنه ولی میفروشه ۵ میلیون

  • ناشناس

    اگر این اخبار صادرات و قیمت ها درست هست ،
    خودروسازهای تمام تولید خود را صادر کنند تا بیشتر سود کنند و فروش داخلی موجب ضرر آنها نشود…
    ولی واردات خودرو با حق گمرکی کم برای مردم آزاد شود تا ما هم ماشین خوب و با کیفیت و ارزان تر برای مصرف خودمان وارد کنیم…
    بجای قرعه کشی خودروسازها هر کُد ملی ایرانی هر 10 سال یکبار یا اصلان هر 20 سال یکبار اجازه وارد کردن یک خودرو رو داشته باشد…
    مرد باشید نشر بدید…
    مسولان شما هم مرد باشید و این طرح رو اجرا کنید…

    • ناشناس

      متآسفانه مسئولان همه نامرد تشریف دارند دوست عزیز .

  • همه کس

    خداوکیلی این لگنارو صادر میکنن؟؟

  • ناشناس

    باسلام به نظر من و طبق اطلاعاتی که دارم قیمت صادرات پراید وتیبا ۱/۲ یا حداکثر ۱/۳ قیمت است که نوشته شده چون هیچ کشوری بابت ماشینی که جون ملتش رو بگیر این قدر پول نمید و جون مردمش براش مهم تنها کشوری هستیم که جون مردم براش مهم نیست @

  • ناشناس

    ماخودروی داخلی نمیخاییم ای هوارهمه خودروهای داخلی بیشتراز۱۰تومن نمی ارزن اینجامملکت ماملت ایرانه دولت حق نداره ماروتحریم کنه گمرک ببنده به دنبال هرچیزی شرکتهای داخلی نمیتونن باخارجی رقابت کنن درشوگل بگیرن برن خودروی خارجی واردکنن مثل اکثرکشورهای دنیا!ماروتحریم کردیدکه بزورخودروهای اشغال شماروبخریم ؟نمیخاییم اقاجان جمع کنیدبریدفرقون بسازید

    • ناشناس

      اولا ( غول ) را خیلی خوب اومدی!!!! ثانیا آیا کیفیت و قطعات خودروهای صادراتی مثل داخلی هاست؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      هیچ کشور خارجی برای فروش خودروهایش ما را تحریم نکرده ، این کسانی که از دولت بالاتر هستند اجازه به دولت نمیدهند که چه چیزی وارد شود و چه چیزی وارد نشود.
      هروقت هم ناراحتی پیش بیاید میگویند ورود آزاد با پرداخت گمرکی ، که گمرگ 5 برابر قیمت خودرو میگره که برابر میشه با ورود خودرو ممنوع.

    • ناشناس

      من با دولت موافق نیستم اما تمام اشکالات هم از دولت نیست ، تا وقتی بالاتر از دولتی ها تصمیم نهایی را میگیرند هیچ آینده روشنی در پیش رو نخواهیم داشت چه از خودرو چه از نرخ بنزین چه از حقوق ماهانه چه از حقوق شهروندی چه از قیمت کالاهای لوکس و چه لباس و پوشاک و خوردنی و…..

  • پت مت

    چرا سومالی بدبخت تراز خودما هستن عراق ولی با قیمت خیلی پاین تر کیفتشم برا اونا بهتر میکنن نه که اگزوز تا خانه بیفته سیم مفتولی بزنن

    • ناشناسعلی

      زیاد نگفتن فقط ی چیزی حدود 81تومان بیشتر نوشتن

  • ناشناس

    غلط کردید شما سمند را توی آذربایجان ۴۲۰۰ میدادید اون هم از دم قسط با سود ۳%سالیانه همون زمان سمند در تهران۱۳میلیون بود

  • ناشناسعلی

    راست میگه ولی17میلیون ودویست رو اشتباهی 98تومان نوشتن

  • امیت

    اونا چقدر خرن که این مستراب سیار ها رو میخرن. ما مجبوریم. اونا چی؟؟؟؟