کد مطلب: ۶۴۹۲۰۸

قیمت گاز در اروپا افزایش یافت

قیمت گاز در اروپا افزایش یافت

قیمت گاز در اروپا روز چهارشنبه در پی تصمیم روسیه برای توقف صادرات گاز به لهستان و بلغارستان حدود یک پنجم افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشریه فایننشال تایمز روز چهارشنبه گزارش داد که قراردادهای عمده‌فروشی گاز اروپا امروز ۱۱۷ یورو در هر مگاوات ساعت معامله شد که معادل هفت برابر قیمت سال گذشته است.

غول انرژی گازپروم در هماهنگی با فرمان رئیس جمهوری روسیه در خصوص ضرورت دریافت مبالغ فروش حامل‌های انرژی به کشورهای به اصطلاح غیر دوست به روبل، اعلام کرد که صادرات گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف کرده است. بر اساس اعلام این شرکت روسی، دو کشور اروپایی بدهی خود در ماه آوریل را به روبل پرداخت نکرده‌اند.

این درحالیست که بسیاری از خریداران اروپایی از پرداخت به روبل خودداری و ادعا کرده‌اند که این مساله با شرایط قرارداد مغایرت دارد و راهی برای دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بانک مرکزی روسیه است.

سامانتا دارت، از موسسه آمریکایی خدمات مالی گلدمن ساکس، می‌گوید: «از نظر سیاسی، این تحول خطر تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا را در مورد احتمال نقض تحریم‌های روسیه افزایش داده و در نتیجه نوسانات بازار انرژی را بالا نگه می‌دارد.»

در همین حال گازپروم هشدار داده که استفاده غیرمجاز لهستان و بلغارستان از گاز صادراتی روسیه که از مسیر این دو کشور منتقل می شود، منجر به کاهش عرضه گاز ترانزیت خواهد شد.

گازپروم اعلام کرد: «بلغارستان و لهستان کشورهای ترانزیتی هستند. در صورت خروج غیرمجاز گاز روسیه از حجم ترانزیت به کشورهای ثالث، عرضه برای ترانزیت به همان میزان کاهش خواهد یافت.»

اصرار روسیه برای پرداخت هزینه انرژی به روبل، به جای یورو یا دلار پاسخی به تحریم های غرب علیه بانک مرکزی این کشور است.

اروپا برای بیش از یک سوم نیاز گاز خود به روسیه وابسته است. گازپروم انحصار تامین گاز خط لوله در روسیه را در اختیار دارد.

وزیر امور خارجه مجارستان در ویدئویی که در فیس‌بوک منتشر کرد، گفت که این کشور قراردادی را برای پرداخت به یک حساب یورو با بانک گازپروم منعقد کرده است که در مقابل این مبلغ را به روبل به گازپروم واریز می‌کند.

وی افزود که پرداخت بعدی آن در ۲۲ می صورت می‌گیرد. اسلواکی نیز به توافق مشابهی دست یافته است.

گزارش‌ها حاکیست که تصمیم روسیه، قیمت نفت در بازارهای جهانی را روز چهارشنبه افزایش داده است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.