کد مطلب: ۵۸۶۸۵۰

ادامه تامین واکسن کرونا تا مرز ۲۰۰ میلیون دُز / ضابطه قیمت‌گذاری دارو تغییر کرد

ادامه تامین واکسن کرونا تا مرز ۲۰۰ میلیون دُز / ضابطه قیمت‌گذاری دارو تغییر کرد

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو گفت: مجموع واردات و تولید داخل تا مرز ۲۰۰ میلیون ادامه می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دکتر سید حیدر محمدی در حاشیه در ششمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان عدد بازار دارویی‌مان بود که نشان می‌دهد، به شدت از سوی واردات به سمت تولید می‌رویم و البته عمق تولیدمان هم زیاد می‌شود.

محمدی در زمینه وضعیت تولید داروهای مرتبط با کرونا، گفت: در حوزه داروهای کرونا سه داروی اصلی رمدسیویر، فاویپیراویر و توسیلیزومپ را تولید داخل داریم و هشت شرکت تولیدکننده رمدسیویر، سه تولیدکننده فاویپیراویر و یک تولیدکننده توسیلیزومپ داریم و اکنون به حدی رسیدیم که توان صادراتی خوبی هم بعد از پایین آمدن پیک پنجم داریم.

وی درباره آخرین مجوزهای واکسن های داخلی کرونا، گفت: اولین واکسن برکت بود که خرداد ماه مجوز گرفت و دومین واکسن انستیتو پاستور بود. واکسن سومی که مجوز ما را دریافت کرده، اسپایکوژن بود و در حال حاضر هم دو واکسن دیگر در مسیر مطالعه فاز سوم هستند که اگر آن را به پایان رسانده و نتیجه اولیه را اعلام کنند، وارد بازار مصرف می‌شوند.

محمدی درباره چرایی عدم صدور مجوز برای واکسن رازی، گفت: فرایند صدور مجوز واکسن، فرایندی پیچیده و فنی است و تا زمانیکه نتایج مورد نظر به ما گزارش نشود، نمی‌توانیم مجوز را صادر کنیم. اگر نتیجه را به ما ارائه کنند، قطعا مانند سه شرکت دیگر به همه شرکت‌هایی که توانایی تولید دارند، مجوز را صادر می‌کنیم.

وی درباره واردات واکسن نیز گفت: ما واردات واکسن کرونا را ادامه می‌دهیم. تا این لحظه حدود ۱۰۰ میلیون واکسن تامین کردیم که بخش اعظم و حدود ۹۰ درصدش مربوط به حوزه واردات و حدودا ۱۰ میلیون از آن برای بازار تولید داخلی بوده است. مجموع واردات و تولید داخل تا مرز ۲۰۰ میلیون ادامه می‌یابد.

وی درباره زمان توزیع واکسن اسپایکوژن، گفت: این واکسن برای ورود به بازار آماده است و احتمالا طی این هفته یا هفته آینده وارد شده و ماهیانه سه میلیون دز به ما تحویل می‌دهند.( ایسنا )

محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو نیز در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: صنعت داروسازی کشور کاملا بومی است و وجود همه پلتفرم های واکسن کرونا در ایران مبین این موضوع بود. برخلاف اینکه سال‌های سال این چالش بود که این صنعت توانمندی لازم را ندارد، اما با پشتوانه صنعت داروسازی توانستیم مجموع ارز ترجیحی و نیمایی را از ۴.٢ به ٢.٨۴ میلیارد دلار از فاصله سال ٩٧ تا ٩٩ کاهش دهیم. این اتفاق بسیار بزرگی بود و این در حالی است که میزان ارزبری در مواد اولیه ٢ درصد افزایش داشت؛ در حالی که در دارو ٣١ درصد ارزبری در واردات کاهش پیدا کرده است. البته معیار ما فقط آمارنامه نیست و می دانید بسیاری از ضدعفونی کننده ها و ژل‌ها را که در محاسبات نمی‌آیند، ارزبری خاص خود را دارند.

شانه‌ساز درباره ارزبری محصولات سلامت محور گفت: در حوزه دارو، تجهیزات، مکمل و شیرخشک ١٠ درصد ارزبری در تولید افزایش یافته و ٢٩ درصد ارزبری در واردات کاهش پیدا کرده است. در مکمل و شیرخشک ارزبری در تولید ۴٨ درصد افزایش و ٧۴ درصد واردات مکمل کاهش پیدا کرده است.

سندیکا برای بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد دهد

رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص قیمت‌گذاری دارو گفت: ضابطه قیمت‌گذاری دارو تغییر کرد و در جلسه با سازمان حمایت به جمع‌بندی خوبی رسیدیم تا انتظارات صنعت داروسازی را برآورده کنیم. از سندیکای دارو درخواست داریم در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت پیشنهادات را برای بودجه ۱۴۰۱ اعلام کنند تا به عنوان لایحه به مجلس ارائه شود و ما در کمیسیون صنایع و بهداشت پیشنهادات را پیگیری و مصوب خواهیم کرد تا صنعت دارو به جایگاه حقیقی خود برسد. صنعت داروسازی در المپیک کرونا جایگاه خود را اثبات کرد و تلاش می‌کنیم تا همه امکانات برای ارتقا این جایگاه فراهم شود.( ایسنا )

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.