کد مطلب: ۵۸۵۹۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نزاع بر سر گردو! / نهال گردوی امریکایی و اسرائیلی در بازار

نزاع بر سر گردو! / نهال گردوی امریکایی و اسرائیلی در بازار

هر کیلو مغز گردو تا ۲۶۰ هزار تومان هم خرید و فروش می‌شود. رقمی که برخی را به سرقت از باغ‌های گردو ترغیب می‌کند و کار حتی به نزاع هم کشیده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گردوی سبز و تازه امسال هر کیلو ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان شده، نقد کردن آن هم آسان است، مغز گردو هم تا هر کیلو ۲۶۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همین نرخ‌ها برخی را به سرقت از باغ‌های گردو ترغیب می‌کند.

برخی از باغداران مجبور می‌شوند در روزهای منتهی به فصل برداشت گردو در باغ‌های خود نگهبانی دهند تا محصولات آنها از دست سارقان در امان باشد. در این میان شاید کار به نزاع هم کشیده شود!

نگهبانی از گردو برای قیمتی بودن آن

«گردو قیمتی است و ارزش نگهبانی دارد.» این حرف برخی از باغدارانی است که حاصل یک سال مراقبت از درخت‌ها می‌تواند مخارج یک سال زندگی آنها را نأمین کند. برخی چند هکتار باغ گردو دارند و برخی هم دارایی‌شان ۲۰ درخت گردوست. اما ممکن است تلاش و مراقبتشان یک شبه به باد برود.

علی می‌گوید: «در منطقه زندگی آنها در خراسان برخی به دلیل قیمت بالای گردو، موقع برداشت گردو در باغ نگهبانی می‌دهند. گاهی ممکن است کار به نزاع هم بکشد.»

برخی هم برای محافظت از دارایی‌های خود زودتر از موعد گردوها را برداشت می‌کنند. مرضیه می‌گوید موعد برداشت گردو در روستایشان اوایل پاییز بوده اما برای اینکه از دست سارقان در امان باشد، آن را جلو انداختند.

او می‌گوید: «حالا دیگر شهریور ماه گردوها را برداشت می‌کنیم. البته امسال تقریبا هفته اول شهریور بود که گردوها را چیدیم. کسانی هم هستند که نگهبانی باغشان را می‌دهند.»

آنطور که مرضیه می‌گوید گردوی یاسوج که برداشت امسال باشد از هر کیلو ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود و این نرخ بستگی به گردو دارد.

در حال حاضر نیز مغز گردوی امسال تا هر کیلو ۲۰۰ تا ۲۶۰ هزار تومان هم به فروش می‌رود. بر اساس داده‌های مرکز آمار قیمت مغز گردو در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از ۱۷ درصد افزایش داشته است.

حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «با توجه به شرایط اقتصادی فعلی این یکی معضل عمومی است. جایی که جنس ارزشمند باشند چنین مواردی یعنی نزاع هم اتفاق می‌افتذ.»

او می‌گوید: «مردم به فکر محصولات خود هستند. چون قیمت گردو زیاد است و واردات آن هم ممنوع است. بنابراین برای سارقان جلب توجه می‌کند.»

هرجا ردی از گردو باشد، می‌توان روایتی از تلاش سارقان برای سرقت از گردو نیز پیدا کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران همین مرداد ماه، فرمانده انتظامی شهرستان ملایر از شناسایی و دستگیری سارقان باغ گردو و کشف سه فقره سرقت ازسوی ماموران کلانتری ۱۲ این شهرستان خبر داد.

خرید و فروش نهال گردوی امریکایی و اسرائیلی

به نظر می‌رسد قیمتی شدن گردو، بازار خرید و فروش نهال آن را هم گرم کرده است. قیمت نهال گردو بستگی به بذری بودن، پیوندی و البته نژاد آن دارد. از حدود ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود تا حدود ۳۵۰ هزار تومان.

برخی از سایت‌های خرید و فروش نهال، برای گردو انواع منشا و قیمت را نوشته‌اند. مثلا اگر نهال وارداتی باشد، هزینه بیشتری برای خریدار دارد.

یکی از فروشنده‌های نهال گردو می‌گوید: «نهال گردوی پیوندی چندلر که امریکایی است را از طریق ترکیه وارد کرده‌اند و در بازه ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان فروش می‌رود.»

او می‌گوید بستگی به منطقه سردسیر و گرمسیری دارد. اگر سردسیر هستید چندلر یا فرنور باردهی خوبی برای شما دارد و از سال سوم هم باردهی این نهال‌ها شروع می‌شود.

نهال گردوی توسرخ هم ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد و آنطور که فروشندگان آن می‌گویند لاکچری و خاص است!

نهال‌های پیوندی از کشورهای مختلف به فروش می‌رود. از کانادایی و فرانسوی تا لهستان. یکی دیگر از فروشنده‌های نهال گردو می‌گوید: «نهال گردوی اسرائیلی هم داریم. بستگی دارد تک بخواهید یا عمده. اگر عمده بخواهید به قیمت ۱۲۰ هزار تومان می‌فروشیم.»

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد درباره فروش نهال‌های وارداتی می‌گوید: «فروش نهال‌های خارجی در سایت‌های خرید و فروش اگر واقعی باشد به صورت قاچاقی است. دولت برای واردات نهال‌های خارجی در موارد خاصی اجازه می‌دهد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ارزش داره درختهای قدیمی گردو رو با گردو چندلر جایگزین کرد؟

    • ناشناس

      بستگی به سن درخت داره

    • ناشناس

      چند تا درخته که چند سال در میون بار میده و بالای 80 سال سن دارن.

    • ناشناس

      پیوند بزن،ریشه کن نکن

  • ناشناس

    سلام کی تضمین میکنه اخه این حرفها و
    ماکه دوتا درخت ۲۵ سال قبل کاشتیم یکی که بعد چندسال خشک شد دومی بعد ۲۵ سال که گذشته دوسال در میان میده
    تازه فکر کیلو و کیسه نکنی یوقت مدیونی
    فقط بگو چندتا چون باید ببینی اونم کلاغ ها صبح ندزدن
    تا برسه به دو پاها

    • ناشناس

      از ی متری ببر،بعد پیوند بزن،عمرتو تلف نکن

  • زخم خورده

    ای کاش برای درامان ماندن محصولات کشاورزان حکم تیر ازاد صادر میشد اون موقع هیچ سارقی جرعت نمی کرد محصول کسی وسرقت کنه

  • ناشناس

    سلام من دو اصله نهال اسرائیلی کاشتم ازسال دوم گردو ازش برداشت کردم درختان چندان هم بزرگ نیستن