کد مطلب: ۵۸۶۸۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

میوه از ایران قاچاق نمی‌شود / ارزانی گردو در افغانستان!

میوه از ایران قاچاق نمی‌شود / ارزانی گردو در افغانستان!

زمزمه‎‌‌هایی مبنی بر قاچاق میوه در مرزهای کردستان عراق و افغانستان مطرح شده بود این در حالی است که تجار می‌گویند مرزها باز است و قاچاق میوه توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال‌های گذشته به دلیل تعرفه سنگین کشورهای همسایه برای کالاهای ایرانی برخی اجناس از جمله میوه به کشورهای اطراف قاچاق می‌شد.

اخیرا با برهم خوردن وضعیت منطقه و برخی درگیری‌ها در افغانستان و آذربایجان گفته می‌شود اقلام خوراکی از جمله میوه قاچاق می‌شود. آیا قاچاق میوه ایرانی به کشورهای منطقه صحت دارد؟

البته عده‌ای هم می‌گویند ممکن است این قاچاق اندک به دلیل عدم بازگشت ارز اتفاق افتاده باشد با این حال اما تجار معتقدند تا زمانی که مرزها برای صادرات باز است، قاچاق توجیهی ندارد.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد هم قاچاق میوه از سمت مرزهای کردستان و افغانستان را رد کرد و توضیح داد: قاچاق زمانی اتفاق می‌افتد که در کشورهای همجوار میوه قیمت بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال گردو در ایران گران است اما همین میوه از افغانستان به ایران وارد می‌شد و قیمت آن هم ارزان‌تر از ایران است. پس دلیلی برای قاچاق وجود ندارد.

حیدر ساکن برجی به تجارت‌نیوز گفت: برخی میوه‌های خاص و لاکچری به ایران قاچاق می‌شود اما قاچاق صادراتی میوه وجود ندارد. یعنی تا زمانی که برای صادرات به تجار جایزه می‌دهند قاچاق میوه توجیهی ندارد. چرا که خوشبختانه در کشورهای اطراف مانعی برای صادرات میوه وجود ندارد.

برخی گمانه‌ها حاکی از این است برای اینکه عده‌ای از تجار بخواهند ارز را به کشور برنگردانند دست به قاچاق میوه زده‌اند اما ساکن برجی گفت: میوه کالایی حجیم است و امکان قاچاق برای آن به بهانه عدم بازگشت ارز وجود ندارد.

قاچاق میوه به عراق ناچیز است

از آن سو دیاکو افخم، یک فعال اقتصادی به تجارت‌نیوز گفت: مرزهای کردستان عراق باز است و میوه صادر می‌شود. یک زمانی عراق تعرفه‌های سنگینی برای کالاهای ایرانی اعمال می‌کرد و میوه به شکل محدود به عراق قاچاق می‌شد و حالا رقم قاچاق میوه به کشورهای اطراف خیلی ناچیز شده است.

سال گذشته گلابی به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسیده بود و در این مورد رضا نورانی، رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار گفته بود: گلابی از آمریکا، آفریقا و چین قاچاقی وارد ایران می‌شود.

برای مطالعه بیشتر واردات قاچاق گلابی از آمریکا و چین را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.