کد مطلب: ۶۲۶۶۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فروش گوشت یارانه‌ای / گوشت کمتر از ۴ کیلو عرضه نمی‌شود!

فروش گوشت یارانه‌ای / گوشت کمتر از ۴ کیلو عرضه نمی‌شود!

وزارت جهاد کشاورزی از آغاز توزیع آنلاین گوشت قرمز خبر داد. سیاستی که نه جهت افزایش عرضه، بلکه برای تعدیل قیمت گوشت به مرحله اجرا رسید. از این رو قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله پایین‌تر از ۱۰۰ هزار تومان تعیین شد. با این حال خرید کمتر از چهار کیلوگرم گوشت به صورت آنلاین میسر نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از توزیع هوشمند سیب‌زمینی و برنج ، نوبت به فروش آنلاین گوشت قرمز رسید. قیمت گوشت منجمد گوساله و گوسفند در این طرح به‌ترتیب ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان و ۱۰۵ هزار تومان اعلام شد. گویا دولت به این ابتکار عمل خود چنان ایمان دارد که رفته‌رفته فروش خودرو و مسکن را هم هوشمند کند.

این در حالی است که فروش هوشمند اقلام غذایی با مشکلات متعددی همراه است. ازجمله آنکه تهیه گوشت کمتر از چهار کیلوگرم در سامانه بازرگام امکان‌پذیر نیست.

WhatsApp Image 2022 02 11 at 17.55.20

همان‌طور که در تصویر بالا هم مشخص است، خریداران گوشت منجمد برای هر بار خرید باید مبلغی بین ۲۶۰ هزار تا ۴۶۰ هزار تومان بپردازند. این در حالی است که گروه هدف این محصولات دهک‌های پایین جامعه هستند. یعنی طبقاتی که قدرت خرید چهار کیلو گوشت به صورت یکجا را ندارند. حتی اگر این گوشت به شکل تنظیم بازاری عرضه شود.

توزیع آنلاین قیمت گوشت را کاهش می‌دهد؟

آیا توزیع آنلاین منجر به تعدیل قیمت گوشت در بازار می‌شود؟ رئیس شورای تامین‌کنندگان دام در پاسخ به این پرسش گفت: اکنون دلیل منطقی برای افزایش قیمت گوشت وجود ندارد. بنابراین می‌توان به کاهش نرخ این محصول امیدوار بود.

منصور پوریان در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: طی سال جاری تولید دام به اندازه کافی صورت گرفت. در نتیجه قیمت دام افزایش چندانی نداشت.

او ادامه داد: به هیچ وجه نرخ دام زنده به اندازه قیمت گوشت قرمز افزایش نداشت. این فعالان بازار و البته سیاست‌های نادرست است که منجر به افزایش قیمت گوشت شد.

وی با اشاره به فزونی عرضه بر تقاضا عنوان کرد: علاوه بر رشد تولید، میزان تقاضا نیز تقریبا نصف شده است. بنابراین خواه ناخواه قیمت گوشت تا پایان سال کاهش می‌یابد.

پوریان درباره قیمت‌های اعلامی برای گوشت‌های تنظیم بازاری نیز یادآور شد: این‌ها قیمت‌های متعادل و منصفانه‌ای است و می‌تواند به تعدیل بازار کمک کند.

او درباره دلیل عرضه گوشت در بسته‌های چهار کیلویی نیز توضیح داد: با فروش خرد نمی‌توان روی بازار تاثیر گذاشت. از این رو دولت قصد دارد با فروش عمده عنان بازار را در دست بگیرد.

آب‌کردن گوشت‌های منجمد از طریق فروش آنلاین!

به نظر می‌رسد دولت بیش از آنکه قصد تعدیل قیمت گوشت یا گرفتن عنان بازار را در سر بپروراند، نیت‌های دیگری دارد. ازجمله فروش سریع گوشت‌های منجمد که شاید در حالت عادی مشتری چندانی برای آن پیدا نشود.

این شائبه زمانی قوت می‌گیرد که نگاهی به قیمت گوشت‌های اختصاص‌یافته به میادین تره‌بار بیندازیم. این گوشت‌های تنظیم بازاری به مراتب قیمت بالاتری نسبت به محصولات توزیع‌شده در بازرگام دارند. همچنین در بسته‌های یک کیلویی و کمتر هم قابل عرضه هستند. پیش از این نیز شائبه‌هایی مبنی بر سمی‌بودن سیب‌زمینی‌های مختص به طرح توزیع هوشمند مطرح شد.

برای مطالعه بیشتر سناریوی جدید افزایش قیمت گوشت به کیلویی ۳۰۰ هزار تومان را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بسته‌بندی دوکلیویی باشد بهتر است ،چرا به فروشگاه‌های زنجیره‌ای داده نمیشود آنقدر توزیع شود که بازار اشباع گردد،

  • ناشناس

    ماهم تو این کشور زندگی میکنیم داریم که ایران رامیسازیم چرا همه منافع فقط براتهران صرف میشه

  • ناشناس

    چه فرقی داره بیرون همین قیمت زدن دیگه
    ?????

  • ناشناس

    گوشت فقط به رستوران ها میدن وگرنه دهک های پایین ماهی نیم کیلو گوشت قرمز مصرف دارن نه 4کیلو

  • ناشناس

    الان روزی دومیلیون وپانصد هزار تا بشکه دارند میفروشندبلطف برجام وفشار روشون نیست ونه بهانه ای .اینجوره.

  • ناشناس

    آقای پوریان چه عجب آمار از جمعیت دام سبک ندادید. البته همه می دانیم دام سبک یا ۶۸ میلیون هست یا ۷۱ میلیون. به خدا اگر وصل به مخزن بی انتها هم بود الان باید نصف می شد. از پارسال با این همه کشتار هنوز خدا را شکر آمار تغییر نکرده

  • ناشناس

    گوشتهای آلوده وسمی

  • ناشناس

    اعتماد ندارم گوشتهاط مکجمد ی که در طر خدنه هاماندهدطفراست میکنن وبجای گوشت گرم تو یع میکنن ‌که هیچ ارزش غذآیی گو
    شت گرم بروز ذبح شد ه را ندارد

  • محسن

    دامدارو به خاک سیاه نشوندین .امسال قشنگ گوشت خوردین .بخورید که سال بعد از این خبرا نیست

  • ناشناس

    سلام درشهرستانها چطوری گوشت تهیه کنیم