کد مطلب: ۳۶۳۵۰۷

سه پله افزایش قیمت یورو در تعطیلات نوروزی

سه پله افزایش قیمت یورو در تعطیلات نوروزی

سیاست و تصمیم بانک مرکزی در تعطیلات آغاز سال جدید نتوانست بازار ارز را کنترل کند. قیمت یورو در این بازه زمانی ضمن ثبات نسبی سه پله افزایش قیمت را تجربه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی اعلام کرد که در تعطیلات نوروز به منظور خدمت‌رسانی صرافی‌های منتخب از روز سوم فروردین ماه فعال هستند.

بانک مرکزی در زمستان سال 1397 در پی ثبات بیشتر بر بازار ارز بود، تا جایی که عبدالناصر همتی رییس کل این سازمان در روز 11 اسفند ماه سال گذشته وعده کاهش قیمت دلار تا نرخ 11 هزار تومانی را داد ولی در نهایت این ارز در روزهای پایانی اسفند ماه سال 1397 حتی از کانال 13 هزار تومان نیز پایین نیامد.

بر اساس برخی از تحلیل‌ها تصمیم بانک مرکزی برای فعالیت صرافی‌های منتخب در روزهای ابتدایی تعطیلات نوروزی و پس از آن حضور سرزده رییس کل این نهاد در روز سوم فروردین ماه سال 1398 (شروع فعالیت صرافی‌ها) به عنوان نشانه و دادن سیگنال کنترل و تسلط به بازار از سوی بانک مرکزی و رییس کل آن است.

یوور در آخرین روز اسفند ماه سال 1397 روی نرخ 15 هزار و 50 تومان بسته شد. اما این ارز در روز اول شروع بازار غیررسمی در سوم فروردین ماه سال 1398، حدود 200 تومان از ارزش خود را از دست داد و تا رقم 14 هزار و 860 تومان نزول کرد.

اما اقدامات بانک مرکزی مانند پایین اعلام کردن نرخ ارز‌ها از طریق صرافی ملی نتوانست جلوی افزایش قیمت ارز را بگیرد. در اولین پله یورو در روزهای بعدی که بازار باز بود یعنی ششم فروردین ماه، روی مسیر افزایشی قرار گرفت و تا 15 هزار تومان پیش رفت.

افزایش قیمت یورو به همین جا ختم نشد و در پله سوم در روز هفتم فروردین ماه سال جاری 200 تومان به قیمت آن افزوده شد و تا پایان هفته اول (نهم فروردین ماه) روی نرخ 15 هزار و 200 تومان ثابت ماند.

اما این ثبات سه روزه نیز دوامی نداشت و در سومین پله در روزهای میانی هفته دوم (11 فروردین ماه سال 1398) قیمت یورو افزایش پیدا کرد و 100 تومان به ارزش آن افزوده شد و تا پایان روز 13 فروردین روی نرخ 15 هزار و 300 تومان ثابت ماند.

تنها روزهای کاهشی قیمت یورو در تعطلات نوروزی به جز اولین روز فعالیت بازار، در دور روز پایانی تعطیلات یعنی روزهای 15 و 16 فروردین ماه بود که یورو 150 تومان از ارزش خود را از دست داد. در نهایت آخرین قیمت یورو در تعطیلات نوروزی 1398 روی نرخ 15 هزار و 150 تومان ایستاد.

قیمت دلار نیز مانند یورو فقط در روز اول شروع بازار (سوم فروردین ماه سال جاری) وارد کانال 12 هزار شد و تا 12 هزار و 900 تومان پایین آمد، اما این کاهش دوامی نداشت.

این ارز نسبت به یورو ثبات بیشتری داشت زیرا وقتی در روز هشتم فرورین ماه وارد نرخ 13 هزار و 500 تومان شد تا روزهای پایانی در حدود این نرخ نوسان کرد.

قیمت دلار در دو روز پایانی تعطیلات نوروزی سال 1398 (15 و 16 فروردین ماه) 50 تومان کاهش داشت و روی نرخ 13 هزار و 450 تومان بسته شد.

قیمت‌های یورو و دلار که در این گزارش آورده شده از خبرگزاری موج اقتباس شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.