کد مطلب: ۱۷۵۸۳۸

لایحه اصلاح خاک در انتظار رای مجلسی‌ها

لایحه اصلاح خاک در انتظار رای مجلسی‌ها

دبیر انجمن علمی خاک ایران گفت: با وجود اینکه لایحه اصلاح خاک سال 84 تحویل مجلس شورای اسلامی شده اما هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است.

حسین بشارتی روز دوشنبه در همایش روز جهانی خاک در بندرعباس افزود: تصویب این لایحه می‌تواند در حفاظت هرچه بیشتر از خاک کمک کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی بشارتی خاطرنشان ساخت: هم‌اکنون استفاده از انواع سموم و کودها، بذر، واکسن و حتی سرم هر کدام قانون خاص خودش را دارد، در حالی که برای خاک به عنوان ماده اصلی تولید و تامین‌کننده امنیت غذایی پایدار هیچ قانون و ضابطه‌ای وجود ندارد.

وی از فرسایش خاک به عنوان یک زیان خاموش نام برد که خسارت‌های مالی و جانی به دنبال دارد، به طوری که با رانش زمین جان انسان‌ها گرفته می‌شود و با ایجاد فروچاله‌ها هزاران هکتار زمین کشاورزی، واحدهای مسکونی و راه‌های مواصلاتی نیز تخریب می‌شوند.

دبیر انجمن علمی خاک ایران از خاک به عنوان سرمایه ملی و منبعی پایدار نام برد و افزود: نگاه ما به آن نگاه تولیدمحور است، در حالی که خاک کارکردهای دیگری دارد که اگر اهمیت آن بیشتر از کشاورزی نباشد، کمتر نیست.

بشارتی از مهم‌ترین کاربردهای خاک به عنوان ذخیره‌گاه و حتی تصفیه‌کننده آب نام برد و ابراز داشت: میزان آب ذخیره در خاک شش برابر آب‌های جاری در روی زمین است، به طوری که می‌توان از آن به عنوان مخزین نگهداری آب در طبیعت نام برد.

وی با تشریح کاربردهای خاک تصریح کرد: خاک در صورتی می‌تواند خدمات لازم را به خوبی ارائه کند که خود سالم و شاداب باشد و مورد بی‌توجهی و سوءمدیریت و بهره‌کشی بی‌رویه قرار نگیرد.

وی با اشاره به قوانین و ضوابط سخت‌گیرانه در بسیاری از کشورها از نظام‌مند نبودن مدیریت و بهره‌برداری از منابع خاک، فقدان قوانین و مقررات برای بهره‌برداری و جلوگیری از تخریب آن به عنوان بخشی از مشکلات فعلی نام برد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان با بیان اینکه حفاظت از زمین با مراقبت از خاک آغاز می‌شود، اظهار کرد: با توجه به رشد شتابان توسعه مسئولان ذیربط بایستی تهیه نقشه‌های خاک‌شناسی و طبقه‌بندی اراضی کشاورزی و موضوع کشت در دشت‌های کشور را به طور جدی مد نظر قرار دهند.

بهروز اکرمی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که «قضیه خاک از قضیه آب مهم‌تر است»، خطاب به بهره‌برداران افزود: اگر روزی را به یک عنوان نامگذاری می‌کنند، بدانید و مطمئن باشید که اتفاقی ناخوشایند افتاده است.

وی اضافه کرد: بشر با شخم زدن و حفر انواع چاه‌ها و چاله‌ها و آلوده کردن زمین، بلایی بر سر زمین به عنوان تنها منطقه زیستی وارد کرده که جبران آن تا حدودی غیرممکن است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان خطاب به شرکت‌کنندگان در همایش استانی خاک در این استان ابراز داشت: همه این گفته‌های علمی باید به برنامه تبدیل شود، زیرا در غیر این صورت بزرگ‌ترین ضربه و ضرر و زیان به خود شما وارد می‌شود.

در اطلاعات منتشره آمده است: ایران دارای 18 میلیون هکتار زمین با قابلیت کشاورزی است که نزدیک به هشت میلیون هکتار آن آبی است که افزون بر 90 درصد محصولات زراعی و باغی کشور از آن برداشت می‌شود.

به منظور ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از نابودی آن در سال 2002 میلادی بر اساس پیشنهاد اتحادیه جهانی علوم خاک و با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سازمان جهانی غذا وکشاورزی (FAO)، روز پنجم دسامبر به‌ نام روز جهانی خاک نام‌گذاری شد تا دولت‌ها، سیاست‌‌گذاران و فعالان بخش خصوصی به طور جدی به تکاپو افتاده و برای رفع نواقص، اصلاح روش‌ها و بهبود اوضاع کیفی خاک‌ها چاره‌اندیشی کنند.

این در حالی است که سازمان ملل متحد نیز با توجه به اهمیت موضوع، سال 2015 را به عنوان سال جهانی خاک‌ها، برای تبیین اهمیت این منبع عظیم خدادادی تعیین کرده بود.

در جمهوری اسلامی ایران نیز هرچند 14 آذر به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده اما با توجه به اهمیت موضوع همه ساله از 11 تا 18 آذر ماه به عنوان هفته خاک اعلام شده که استان‌های مختلف با محوریت انجمن علمی خاک ایران با برگزاری نشست‌های علمی این مناسبت را گرامی می‌دارند.

برای تشکیل هر سانتیمتر خاک، این منبع ارزشمند حیات، به طور متوسط حدود 300 سال زمان نیاز است که این مدت در مقایسه با عمر یک انسان بسیار زیاد است و به همین علت خاک به عنوان یکی از منابع غیرقابل تجدید در نظر گرفته می‌‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.