کد مطلب: ۲۰۳۰۹۶

لایروبی کانال بندر چندمنظوره هرمز آغاز شد

لایروبی کانال بندر چندمنظوره هرمز آغاز شد

وزیر راه و شهرسازی با حضور در جزیره هرمز پروژه لایروبی کانال دسترسی و احداث دیوار ساحلی این بندر چندمنظوره را کلید زد.

وزیر راه و شهرسازی امروز برای افتتاح حدود 19 پروژه بندری و دریایی وارد استان هرمزگان شد تا پروژه‌های بندر شهید رجایی همچنین پروژه‌های شرق استان هرمزگان را افتتاح کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عباس آخوندی همچنین با سفر به جزیره هرمز آغاز عملیات لایروبی کانال دسترسی و احداث دیوار ساحلی بندر چندمنظوره هرمز را اعلام کرد.

بندر چندمنظوره هرمز در شمال غرب جزیره هرمز کاربرد گردشگری دارد به طوری که روزانه 10 شناور با ظرفیت حمل 50 الی 200 نفر عملیات جابه‌جایی مسافر را در مسیر اسکله شهید حقانی به بندر هرمز بر عهده دارد.

با توجه به روند افزایش مسافر از اسکله شهید حقانی و قشم به بندر هرمز مشکلات تردد شناورهای بزرگ به علت عدم کفایت آب‌خور حوضچه و کانال دسترسی، طرح لایروبی و توسعه بندر چندمنظوره هرمز در دستور کار قرار گرفته است.

ایجاد شرایط ایمن برای ورود شناورهای مسافری و خدماتی، افزایش ظرفیت بندرگاه برای پذیرش شناورهای باری و خدماتی تا ظرفیت 1500 تن و افزایش ضریب ایمنی عملیات بندری و مانور شناورها در محل ورودی و کانال دسترسی از اهداف پروژه لایروبی کانال دسترسی بندر چندمنظوره هرمز است.

برآورد هزینه تعدیل پروژه حدود 22 میلیارد ریال و هزینه اجرای پیمانکار در زمان مناقصه 89 میلیارد ریال است.

آخوندی همچنین پس از جزیره هرمز به بندر خلیج‌فارس آمد تا زون نفتی را در این بندر افتتاح کند.

بنابر این گزارش بندر خلیج‌فارس دارای 10 پست اسکله با عمق و آب‌خور 6 تا 7 متر است، سه ترمینال مواد معدنی فرآورده‌های نفتی و کالای عمومی در مجموع 320 هکتار زمین محوطه‌های بندری این پایانه نفتی را شامل می‌شوند.

بندر خلیج‌فارس در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با غرب این بندر با موقعیت ممتاز جغرافیایی همواره با مجتمع عظیم شهید رجایی همجوار است و در شرق آن قرار گرفته است.

بندر خلیج‌فارس هم اکنون توانایی پذیرش شناور تا ظرفیت 6 هزار تن را دارد که در آینده افزایش می‌یابد.

علاوه بر همجواری با مجتمع عظیم بندری شهید رجایی و منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی، امکان بهره‌وری از موقعیت ممتاز دریایی و اتصال به راه‌‌آهن از دیگر ویژگی‌های بندر خلیج‌فارس است.

این ویژگی پس از بسته شدن اسکله‌های غیرمجاز صادرات مواد غیرنفتی رخ داد که بندر را به پایانه مهم صادرات و ترانزیت مواد معدنی و صادرات تبدیل کرده است.

سرمایه‌گذاران در بندر خلیج فارس شامل سرمایه‌گذاران نفتی و سرمایه‌گذاران مواد معدنی است.

در سناریوی میان و بلندمدت اسکله‌های جدید برای پذیرش کشتی‌های 20 هزار تنی در دستور کار بندر خلیج فارس قرار خواهد گرفت.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.