کد مطلب: ۱۹۴۳۶۲

لزوم رسیدگی به مشکلات خوزستان در سطح ملی

لزوم رسیدگی به مشکلات خوزستان در سطح ملی

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی با بیان اینکه نفس‌های مردم خوزستان هم مانند کارون به شماره افتاده، گفت: منافع خوزستان برابر منافع تمام ایران است بنابراین مشکلات آن هم باید در سطحی ملی بررسی شود.

همایون یوسفی بامداد سه‌شنبه در میزگرد صداوسیمای مرکز خوزستان با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور و استاندار خوزستان، با تصریح به اینکه خوزستان هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بوده، افزود: بیش از 12 سال نیز از گسترده شدن سایه گرد و غبار بر سر مردم استان می‌گذرد که تحمل این شرایط به مراتب از جنگ هم سخت‌تر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یوسفی خوزستان را موتور محرکه تولید در کشور دانست و خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از مشکلات زیست محیطی خوزستان به عملکرد وزرای نفت، نیرو و جهادکشاورزی دوره‌های متوالی باز می‌گردد و مخاطب اصلی انتقادات ما آنان هستند.

وی با بیان اینکه شاه بیت مشکلات زیست محیطی، کمبود آب است یادآور شد: مشکلات حوزه آب به عدم مدیریت صحیح منابع آبی و بحث انتقال آب باز می‌گردد. اگر امروز شاهد بحران گرد و غبار هستیم بخش عمده آن ناشی ازطرحهای انتقال آب خوزستان است.

نماینده مردم اهواز مطرح کرد: تصمیماتی که وزارت نیرو درخصوص انتقال آب می‌گیرد برمبنای محاسباتی است که یک شرکت خصوصی ارائه می‌دهد اما مساله آنجاست که این شرکت خصوصی متعلق به استانی می‌باشد که قرار است آب خوزستان به آنجا منتقل شود.

وی درخصوص آورد آب رودخانه‌های استان اظهار کرد: در دهه‌های پیش مقدار آورد آب کارون 60 میلیارد مترمکعب بود اما درحال حاضر به 14 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. همچنین آورد حوضه مارون از هزار و 500 میلیون متر مکعب به 80 میلیون مترمکعب کم شده است.

اکثر طرح‌های انتقال آب تاییدیه محیط زیست ندارند

یوسفی گفت: در حوضه آبی خوزستان 12 طرح انتقال آب وجود دارد که برخی از آنها اجرا، برخی در مرحله اجرا و بخشی دیگر در مرحله مطالعه هستند اما اکثر آن‌ها تأییدیه محیط زیست را ندارند.

وی ادامه داد: در استان خوزستان برای رفع نیازهای آبی به 25 میلیارد مترمکعب آب نیاز می‌باشد این درحالیست که تنها 20 میلیارد متر مکعب آب وجود دارد و این بدان معناست که در خود استان با کمبود آب مواجه هستیم.

نماینده مردم اهواز با اشاره به اینکه در شرایط عادی میزان استاندارد برداشت از رودخانه‌ها 40 درصد است اظهار کرد: برداشت تا 60 درصد نیز از رودخانه کارون قابل اغماض است اما درحال حاضر بیش از 90 درصد آورد این رودخانه برداشت می‌شود.

وی بحث کمبود آب را بحث مرتبط با حیات مردم دانست و گفت: درحال حاضر یک میلیارد مترمکعب آب برای تامین حق آبه تالاب شادگان، 600 میلیون متر مکعب برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری، 600 میلیون متر مکعب برای کنترل کانون‌های ریزگرد، 250 میلیون متر مکعب برای آبیاری نخیلات اهواز، آبادان، شادگان و خرمشهر نیاز است.

استان خوزستان از جمعه گذشته برای چهارمین روز متوالی با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کند که این امر سبب تعطیلی مدارس، مراکز آموزشی و ادارات برخی شهرستان‌ها در سه روز گذشته شد.

رئیس‌جمهوری در نشستی در روز دوشنبه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی را مامور سفر به خوزستان و رسیدگی به اوضاع و پیگیری طرح‌های مبارزه با گرد و غبار کرد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.