کد مطلب: ۶۳۹۳۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

لغو سهمیه بنزین نوروزی استارت خورد؟

لغو سهمیه بنزین نوروزی استارت خورد؟

یک هفته‌ای است که مردم سفرهای نوروزی خود را شروع کرد‌ه‌اند. سفرهایی نوروزی که امسال هم بدون واریز سهمیه بنزین نوروزی بوده است. سهمیه بنزین نوروزی سال ۱۴۰۱، در حالی واریز نشد که ستاد مبارزه با کرونا امسال دستوری درباره خانه‌نشینی نداد. اما آیا سهمیه بنزین نوروزی برای همیشه لغو شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوروز ۱۴۰۱ هم رسید و سال تحویل شد اما سهمیه بنزین نوروزی به هیچ یک از خودروها تعلق نگرفت. پیش از این هم احتمال می‌رفت که سهمیه بنزین نوروزی به خودروها تعلق نگیرد. اما حالا برخی از کارشناسان گمان می‌کنند که احتمالا دولت قصد دارد سهمیه بنزین نوروزی را به طور کلی و برای همیشه لغو کند.

اما چرا برخی گمان می‌کنند دولت قصد دارد سهمیه بنزین نوروزی را به طور کلی لغو کند؟ مصرف بنزین در آغاز سال ۱۴۰۱، ۲۳ درصد رشد داشت. این آماری است که جواد اوجی، وزیر نفت امروز اعلام کرد. پیش از او، فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت واریز سهمیه بنزین نوروزی، باعث تشویق مردم به سفر کردن است و دولت باید خدمات خود را به گونه‌ای دیگر به مردم ارائه دهد.

۳ عامل لغو سهمیه بنزین نوروزی

به جز این، چند خبر احتمال لغو همیشه سهمیه بنزین نوروزی را تقویت می‌کند. تا پیش از امسال ستاد کرونا، تکلیف سهمیه بنزین نوروزی را پیش از فرودین ماه مشخص می‌کرد. در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ که ستاد کرونا هشدار می‌داد مردم به سفر نروند، بنزین نوروزی هم به خودرویی تعلق نمی‌گرفت.

اما امسال ستاد مبارزه با کرونا مجوز سفر مردم را صادر کرد اما خبری از سهمیه بنزین نوروزی نبود. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد که دولت به آرامی، اقدام به حذف سهمیه بنزین نوروزی کرده است. در غیر این صورت، امسال با آزاد شدن سفرهای نوروزی، سهمیه بنزین نوروزی هم واریز می‌شد.

عامل دوم، طرح بازتوزیع سهمیه بنزین در جزیره کیش است، حدود یک ماه از طرح بازتوزیع سهمیه جدید بنزین در کیش می‌گذرد. موافقان این طرح، بارها گفته‌اند که واریز سهمیه به افراد خاص و صاحب خودرو عادلانه نیست. چون سهمیه بنزین نوروزی به خودروها تعلق می‌گرفت، احتمالا می‌توان گفت که با اجرایی شدن طرح بنزین برای همه در کیش، سهمیه بنزین نوروزی هم به طور کلی لغو شود.

سهمیه بنزین نوروزی تا به امروز صاحبان خودرو واریز می‌شد. از زمان واریز این سهمیه تا کنون هیچ یک از مسئولان کیش درباره سهمیه نوروزی اختصاصی برای هر فرد خبر جدیدی نداده‌اند. یعنی احتمالا در طرح جدید بازتوزیع بنزین، سهمیه بنزین نوروزی به کلی منتفی شده است.

عامل سوم نگرانی از کمبود بنزین و احتمال واردات بنزین در سال‌های آتی است. وزیر نفت، مدت‌هاست که نگران کمبود بنزین در آینده و واردات بنزین است. او پیش‌تر گفت که اگر وضعیت تولید بنزین به همین منوال پیش برود، احتمالا تا چند سال آینده، مجبور به واردات بنزین در کشور شویم. یعنی کشوری که یکی از صادرکنندگان بنزین بود، تبدیل به واردکننده بنزین شود.

این سه عامل در کنار هم، احتمال لغو سهمیه بنزین برای همیشه را بسیار تشدید می‌کند. برخی گمانه‌زنی می‌کنند احتمالا سهمیه بنزین نوروزی همین امسال برای همیشه لغو شد زیرا ستاد مبارزه با کرونا مسال دستوری مبنی بر خانه‌نشینی و پرهیز از سفر نداد. بنابراین امسال، عدم واریز سهمیه بنزین نوروزی دلیل دیگری جز ویروس کرونا داشت. دلیلی که احتمالا در سال‌های بعدی هم مانع از واریز سهمیه بنزین نوروزی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این حق ماست و بیشتر از اینها هم سهم ما ایرانی هاست. آقای دولت لطفا کمتر از جیب مردم بردارید

  • ایرانی

    بعله دیگه ما خودمون انتخاب کردیم اینجوری زندگی کنیم لیاقتمون هم همینه

  • خسرو

    انتظاری از شما نیست شناخته شده ای

  • رضا

    فقط مونده گدایی کنند.

  • ناشناس

    مگر ما خودمان چاههای نفت نداریم چرابنزین را به مانمیدهید ومی گوییدبنزین نداریم ایاچاههای نفت خشگ شده اند بامردم روراست باشید

  • ناشناس

    لیاقت احمدی نژاد بیشنر ازشما است شیر مادرحلالش باد

  • احمد

    ما که سهمیه عید را گرفتیم. سهمیه ۹۰ لیتر وانت پراید شد ۸۰ لیتر.????

  • سید حسن

    اگر قرار باشد که سرعت بروند و باعث مرگ خانواده های خود و خودشان شوند بهتر همان که لغو شود

  • ناشناس

    سهمیه بنزین نوروز ی نخواستیم سهمیه بنزین خودمان را بدین چرا سهمیه بنزین وانت بار ها رو ماهی ۱۰ لیتر کم می کنید آخه ۸۰ تا به کجا می رسه سهمیه بنزین نوروز ی مبارک خودتان

  • ناشناس

    تکلیف ماکه باوانت کارمیکنیم وهرماه ۱۰لیترازسهمیه کم میکنن چیه ۸۰ لیتر فقط یک هفته اونم ارزونی خودتون حذفش کنید اینقدر منت سرمردم نزارید