کد مطلب: ۱۵۶۰۳۰

یک استاد دانشگاه مدعی شد

لیدر اقتصادی نیاز روز اقتصاد ایران

لیدر اقتصادی نیاز روز اقتصاد ایران

یک اقتصاد‌دان عبور اقتصاد ایران از شرایط بحرانی را نیازمند وجود یک رهبر توانمند اقتصادی دانست.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اقتصاد کشور، امروز نیازمند یک لیدر اقتصادی و مدیر با درایت، توانمند و طلب‌کننده از سایر بخش‌های اقتصادی است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایسنا، سعید صمدی ادامه داد: عملکرد طیب نیا طی چهار سال گذشته به دو قسمت دو ساله اول و دو ساله دوم تقسیم می‌شود. در دو سال اول یک حالت معجزه‌آسا برای اقتصاد کشور ایجاد کرد، ابتدا یک نظم و انضباط وارد سیستم اقتصادی شد و سپس مهار تورم را کلید زد.

وی افزود: مهار تورم توسط طیب نیا در دو سال اول در حالی رخ داد که کسی فکر آن را نمی‌کرد. دور کردن اقتصاد از لبه پرتگاه نیز از اقدامات دیگری بود که طیب نیا طی دو سال وزارت اجرایی کرد. اما در دو سال دوم اما وضعیت برای طیب نیا و اقتصاد کشور متفاوت شد. طیب نیا در دو سال دوم تدافعی و انفعالی عمل کرد.

صمدی تصریح کرد: مشکلات بازار سرمایه حادتر شد، برای خصوصی سازی اتفاقی نیفتاد، هدفمندی یارانه‌ها و کاهش تعداد یارانه بگیران فقط در حد حرف باقی ماند و سیاست‌های مالیاتی و شفافیت مالیاتی جدی گرفته نشد.

وی اضافه کرد: ساختار بودجه تغییری نکرد و کسری بودجه عمیق‌تر شد، در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و حذف صفر از پول ملی اقدام علمی انجام نشد و در این اواخر اوراق سحاب منتشر شد که رانت عظیم برای عده‌ای خاص فراهم کرد. هرچند در دفاع از طیب نیا می‌توانیم بگوییم بخشی از مشکلات در حوزه عملکرد وزارت اقتصاد نبوده و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیز مسئول هستند، اما وزیر اقتصاد می‌توانست به عنوان لیدر اقتصادی در جلسات هیئت دولت، شورای اقتصاد و شورای پول و اعتبار مطالباتش را مطرح و رییس جمهور را از ناهماهنگی‌ها مطلع کند، سوال این است که چرا طیب نیا مطالبه‌گری در زمینه هماهنگی اقتصادی نکرده است؟

لیدر اقتصادی کشور، وزیر اقتصاد است

صمدی تاکید کرد: یک مدیر توانمند با دانش اجرایی قوی و با دل و جرات می‌تواند مشکلات را حل کند، مشکلات اقتصادی کاملا مشخص است و یک دانشجوی کارشناسی اقتصاد هم می‌تواند آنها را لیست کند و بارها و بارها نیز مشکلات بیان شده‌اند.

وی اضافه کرد: اقتصاد کشور امروز نیازمند یک مدیر با درایت، توانمند و طلب کننده از سایر بخش‌های اقتصادی است. شخصیت دکتر کرباسیان نشان می‌دهد که توانایی انجام چنین کاری را دارد و هرکجا رفته، توانسته پیشرو باشد. البته امیدواریم این روحیه در وزارتخانه نیز حفظ شود و در ادامه راه منفعل نشود و گفته نشود فلان وزارتخانه یا فلان سازمان باید کارها را پیش می‌برد، وزیر اقتصاد باید مثل یک لیدر حرکت کند و انتظار این است که لیدر اقتصادی کشور وزیر اقتصاد باشد.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دکتر کرباسیان باید پله پله هر حرکتی که انجام می‌دهد شفاف برای همگان بگوید و سازمان‌ها و بانک مرکزی هر کجا احتیاج است باید شفاف اعلام کند که وزارت اقتصاد برای این مشکلات این حرکت را کرده و حالا نوبت سازمان برنامه و بودجه یا نوبت بانک مرکزی است، وزیر باید مطالبه کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.