کد مطلب: ۴۰۶۶۶۸

ربیعی:

اگر در لیست سیاه FATF قرار بگیریم بانک‌های ایرانی نمی‌توانند فعالیت کنند

اگر در لیست سیاه FATF قرار بگیریم بانک‌های ایرانی نمی‌توانند فعالیت کنند

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر در لیست سیاه FATF قرار بگیریم بانک‌های ایرانی نمی‌توانند فعالیت کنند، گفت: تصویب لوایح FATF در دو جلسه سران قوا مطرح شد و اعضا بر اجرای این لوایح تاکید داشتند که مصوبات این جلسات نیز به استحضار رهبری می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره‌ آخرین اخبار در مورد پذیرفتن سی‌اف‌تی و پالرمو اظهار کرد: سی‌اف‌تی و پالرمو برای ما بسیار مهم است. امروز صبح قبل از جلسه هیات دولت جلسه‌ای در این زمینه تشکیل شد. تحلیل ما این است که اگر ما به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف برویم تسلط اطلاعاتی بیگانگان بر ما بیشتر می‌شود؛ یعنی بر خلاف تصور آنهایی که معتقدند اگر به FATF بپیوندیم تسلط اطلاعاتی بر ما بیشتر می‌شود.

وی افزود: امروز مطرح شد آنها حتی می‌توانند ردیابی کنند که یک پول از چه طریقی برای تامین مخارج یک زندانی ایرانی در خارج از کشور ارسال می‌شود. ما در دولت معتقدیم نپیوستن به لوایح مربوط به اف ای تی اف هم به ما اتهام وارد می‌کند و هم موجب اشراف اطلاعاتی بیشتر در کشور می‌شود. تحفظ‌های ما نیز هیچ مشکل امنیتی برایمان درست نمی‌کند.

وی با بیان اینکه پیوستن به این لوایح بیشتر به نفع منفعت ملی است و این لوایح نباید رد شود، تصریح کرد: ما نباید بی‌خود بهانه به دیگران بدهیم. اکنون می‌گویم که ما وارد لیست سیاه نشده‌ایم پس باید مقاومت کنیم. همین‌ها بوده‌اند که می‌گفتند مگر آمریکا از برجام خارج می‌شود؟ ولی آمریکا خارج شد. دولت به مقاومت در برابر فرد زورگویی مثل ترامپ اعتقاد دارد. اما ما معتقدیم مقاومت باید جایی انجام شود که ارزش دارد. دولت در زمینه مقاومت از دیگران پیشتازتر است.

سخنگوی دولت درباره‌ تصویب لوایح FATF در جلسه سران قوا خاطرنشان کرد: این موضوع در دو جلسه سران قوا مطرح شد و اعضا بر اجرای این لوایح تاکید داشتند. مصوبات این جلسات نیز به استحضار رهبری می‌رسد.

ربیعی همچنین با اشاره به ارائه گزارش شهردار تهران در جلسه هیات دولت تصریح کرد: بنابراین گزارش طرح چهار خط جدید مترو به خطوط مترو اضافه می شود. رئیس‌جمهور هم تاکید کرد که دولت کمک لازم را برای تکمیل خطوط مترو انجام می دهد. 630 واگن جدید هم با رقم 800 میلیون یورو از محل خط اعتباری فاینانس چین خریداری می شود. همچنین قرار شد 1600 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط شش و هفت مترو منتشر شود.

وی در ادامه بیان کرد: 774 میلیارد تومان برای وزارت کشاورزی در نظر گرفته شد تا خسارات ناشی از سیل به زیرساخت‌های کشاورزی جبران شود. 150 میلیارد تومان نیز برای آموزش و پرورش اختصاص داده شد تا واحدهای آموزشی خسارت دیده از سیل را بازسازی کنند. 30 میلیارد تومان هم برای وزارت ورزش برای بازسازی زیرساخت‌های ورزشی در نظر گرفته شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در جلسه امروز هیات دولت گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور ارائه شد، گفت: تورم نقطه به نقطه ماه مهر 3/ 28 درصد رسیده است که قبلا تا 52 درصد بالا رفته بود. امروز اقتصاددانان دولت تحلیل کردند که روند کاهشی تورم ادامه می‌یابد. تورم دوارده ماهه هم 9/ 40 درصد است که در مهر ماه 3/ 40 درصد بوده است که شش دهم درصد کاهش داشته است که نشانه مثبتی است، البته ما مطلع هستیم که تورم قدرت خرید مردم را کم کرده است، ولی روند شتابان تورم کاهش یافته است.

وی با اشاره به گزارش وزیر تعاون از موضوع آذرآب و هپکو در هیات دولت گفت: تصمیم خوبی اتخاذ شده که البته مصوبه دولت هم نبوده است که پیمانکاران وزارت نفت 60 میلیون یورو قرارداد خواهند داشت که 40 میلیون یورو با ماشین سازی و 20 میلیون یورو با آذرآب خواهند بود که تحرکی به تولید خواهد داد. برای خریداران تولیدات این دو شرکت نیز در دولت مباحثی انجام شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد علت جدایی بودجه جاری کشور از درآمدهای نفتی اظهار کرد: یکی از نقدهای وارد به اقتصاد ایران و همچنین بیماری اقتصاد ایران این است که درآمدهای کشور با درآمدهای نفتی ترکیب شده است. ما الان نمی‌توانیم بگوییم که بدون نفت می‌توانیم همه کشور را اداره کنیم، ولی می‌توانیم بودجه جاری کشور را از درآمدهای نفتی مستقل کنیم که این تصمیم درستی است و آثار تورمی نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای این کار مالیات افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: افزایش مالیات به جز آنچه در دولت مشخص شده است در اختیار دولت نیست. البته ما سراغ کسانی که مالیات نمی‌دهند می‌رویم، ولی افزایش مالیات به قانون نیاز دارد. استقلال بودجه جاری کشور از درآمدهای نفتی به نفع اقتصاد کشور است و فشاری هم به جامعه وارد نخواهد کرد.

بهبود روابط با کشورهای منطقه در حال رخدادن است

ربیعی درباره بهبود روابط ایران با امارات و عربستان سعودی اظهار کرد: بهبود روابط با کشورهای منطقه در حال رخدادن است. فارغ از مسائلی که دیشب عربستان سعودی اعلام کرده است که به آنها ربطی ندارد و مساله‌ی ایران است، ما از روابط با دولت عربستان سعودی استقبال می‌کنیم و پیام‌هایی هم دراین زمینه رد و بدل شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا در بانک‌های ایرانی خارج از کشور پولشویی انجام می‌شود، گفت: من از این موضوع خبر ندارم اما اگر در لیست سیاه FATF قرار بگیریم بانک‌های ایرانی نمی‌توانند فعالیت کنند.

وی در پایان در واکنش به بخشنامه منتسب به دولت برای تفکیک کارمندان مرد و زن در ادارات دولتی و جداسازی منشی زن از کارمند مرد خاطرنشان کرد: هیچ بخشنامه‌ای در دولت در این زمینه وجود ندارد و دولت هم در این دوران به این موضوع نمی‌پردازد. زنان کشور در دانشگاه‌ها و همچنین مناصب دولتی رشد کردند و این بخشنامه از سوی دولت نبوده و آن را تکذیب می‌کنم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.