کد مطلب: ۷۵۷۱۴۳

ماجرای بالون‌های چینی بر فراز امریکا/ کانادا سفیر چین را احضار کرد

ماجرای بالون‌های چینی بر فراز امریکا/ کانادا سفیر چین را احضار کرد

آمریکا اعلام کرد که یک بالون نظارتی مشکوک چین را ردیابی کرده است اما تصمیم گرفته به دلیل خطرات و احتمال آسیب دیدن مردم آن را ساقط نکند. پس از آن نیز مقامات کانادایی اعلام کردند که یک بالون چینی هم برفراز آسمان این کشور مشاهده شده است که احتمالا بی‌خطر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقامات آمریکایی پنجشنبه اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین است که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است، اما پنتاگون تصمیم گرفته به دلیل خطرات و احتمال آسیب دیدن مردم آن را ساقط نکند.

کشف این بالون تنش روابط آمریکا و چین را افزایش می‌دهد. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران گفت که ایالات متحده «اطمینان بسیار بالایی» دارد که این یک بالون چینی در ارتفاع بالا است که برای جمع آوری اطلاعات بر فراز سایت‌های حساس پرواز می‌کرد.

یکی از مکان‌هایی که بالون مشاهده شد، مونتانا بود که محل قرارگیری یکی از سه انبار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در پایگاه نیروی هوایی مالمستروم است.(ایرنا)

چین: بالون رصد شده در حریم هوایی آمریکا، ماهیت غیرنظامی دارد

دولت چین در واکنش به اظهارات مقامات آمریکا درباره شناسایی یک «بالون نظارتی چین» بر فراز آسمان ایالات متحده اعلام کرد، بالونی که در حریم هوایی آمریکا رصد شده است، کاربرد نظامی ندارد.

وزارت خارجه چین عصر روز جمعه در واکنش به اظهارات مقامات آمریکا درباره شناسایی یک بالون متعلق به چین بر فراز آسمان ایالات متحده اعلام کرد، بالونی که در حریم هوایی آمریکا رصد شده است، ماهیت غیرنظامی دارد و برای رصد هوایی و تحقیقات علمی در نظر گرفته شده است.

پنتاگون دیروز اعلام کرد که یک «بالون نظارتی» که گویا متعلق به چین است را بر فراز شمال ایالات متحده آمریکا شناسایی کرده است.

همچنین صبح امروز مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که «ما در حال بررسی گزارش‌های منتشر شده هستیم و امیدواریم که هر دو طرف بتوانند با دقت و آرامش این وضعیت را کنترل کنند».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چین کشوری مسئولیت‌پذیر بوده و همواره قوانین بین‌المللی را قویا رعایت کرده است و هیچ قصدی برای نقض قلمرو و حریم هوایی کشورهای مستقل ندارد.

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا تأکید کرد که مطمئن است این بالون متعلق به چین است و گزارش شده که مقامات آمریکایی نسبت به این موضوع با پکن در ارتباط بوده‌اند و تمامی گزینه‌ها برای اقدامات بعدی روی میز هستند.

با این حال، پکن تاکنون مسئولیت این بالون را برعهده نگرفت و این اتفاق در آستانه سفر آتی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به چین اتفاق افتاده است.(ایسنا)

مشاهده دومین بالون نظارتی چین بر فراز آمریکای لاتین

پس از آن پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: ما گزارش‌هایی درباره یک بالون که بر فراز آمریکای لاتین حرکت می‌کند، دریافت کرده‌ایم. ارزیابی ما این است که این یک بالون نظارتی دیگر چین باشد. وزارت دفاع آمریکا پیشتر گفته بود که پرواز یک بالون نظارتی چین را بر فراز ایالات متحده شناسایی کرده است. (ایرنا)

بلینکن سفر به چین را به دلیل «بالون جاسوسی» به تعویق انداخت

بر اساس گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، دلیل تعویق سفر بلینکن به پکن، مشاهده شدن بالن جاسوسی چین بر فراز آمریکا بوده است. پیشتر یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد پنتاگون از چند روز پیش مشغول رصد یک بالون تجسسی چین بوده که در حال پرواز در ارتفاع بالا بر فراز آمریکا است.

«پاتریک رایدر»، سخنگوی وزرت دفاع آمریکا گفت: «اطمینان داریم که این بالون تجسسی متعلق به جمهوری خلق چین است. نمونه چنین فعالیت‌هایی طی سال‌های گذشته مشاهده شده است.»

وی اضافه کرد: «این بالون در حال حاضر مشغول پرواز در ارتفاعی بسیار بالاتر از ترافیک هواپیماهای مسافربری است و هیچ تهدید نظامی یا فیزیکی متوجه شهروندان روی زمین نمی‌کند.»

پاتریک رایدر گفته که ارتش آمریکا تصمیم گرفته که این بالون را ساقط نکند. به گفته وی همچنین با آنکه مسیر پروازی فعلی بالون مذکور به گونه‌ای است که در حال حرکت به برخی مناطق حساس است اما هیچ خطر اطلاعاتی مهمی متوجه واشنگتن نیست.

این سخنگوی پنتاگون گفته ارزیابی واشنگتن این است که این بالون دارای «ارزش افزوده اندکی» از نظر گردآوری اطلاعات است. آمریکا معتقد است که ماهواره‌های جاسوسی چین در مدارهای کم‌ ارتفاع زمین از لحاظ اطلاعاتی ارزش بیشتری دارند.

پس از آن بود که وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده آمریکا سفیر چین را احضار کرده تا «پیام روشن و شفاف» واشنگتن درباره «بالون جاسوسی چین» را به این کشور ابلاغ کند.(فارس)

بالون چینی این‌بار در کانادا

به نقل از روزنامه گلوب اند میل، «شارلوت مک‌لئود» سخنگوی وزارت خارجه کانادا جمعه شب گفت که «کونگ پیوی» سفیر چین احضار شد تا درباره این بالون توضیح بدهد.

نهادهای حکومتی کانادا گفتند که یک بالون چینی استان بریتیش کلمبیا در غرب این کشور مشاهده شده است. این بالون سپس بر فراز ایالت مونتانا در آمریکا مشاهده شد. این ایالت میزبان یکی از سه سیلوی موشک‌های هسته‌ای آمریکا و پایگاه هوایی مالمستروم این کشور است.

وزارت دفاع ملی کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی در این وزارتخانه در حال رصد این بالون است.

وزارت دفاع ملی افزود: کانادایی‌ها در امن و امان هستند و تلاش می‌کنیم تا امنیت حریم هوایی کانادا را حفظ کرده و از تکرار این حادثه جلوگیری کنیم.

این وزارتخانه گفت که نهادهای اطلاعاتی کانادا «با شرکای آمریکایی خود همکاری می‌کند و همه اقدامات لازم را برای حفاظت از اطلاعات حساس در برابر تهدید نهادهای اطلاعات غربی اتخاذ می‌کند.»

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت که جو بایدن رئیس جمهوری این کشور از ارتش خواسته است تا درباره این موضوع پیشنهادها و گزینه‌های خود را اعلام کند.

وزارت خارجه چین جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این بالون «غیرنظامی بوده و برای تحقیقات بویژه با اهداف هواشناسی » کاربرد داشته و چین بابت ورود ناخواسته این بالون به حریم هوایی آمریکا متاسف است. (ایرنا)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.