کد مطلب: ۳۸۱۶۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای پردردسر عرضه اولیه «دکپسول» / ۳۳ میلیاردی که ناگهان ناپدید شد

ماجرای پردردسر عرضه اولیه «دکپسول» / 33 میلیاردی که ناگهان ناپدید شد

در بازگشایی امروز نماد «دکپسول»، قیمت آن در مچینگ اول 1450 تومان کشف شد اما آن هم حذف و در مچینگ دوم با رشد پنج درصدی در سطح 619 تومان قرار گرفت. اختلاف این مچینگ بیش از 33 میلیارد تومان بود که از سهامداران دریغ شد.

سهام شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران با سرمایه 20 میلیارد تومانی که پنجم خرداد ماه با نماد « دکپسول » به بورس آمد تا به امروز حاشیه‌های زیادی را به وجود آورده و با اعتراض شدید سهامدارانش مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهم این شرکت که در 470 تومان کشف قیمت شده بود پس از بازدهی 15 درصد در 11 خرداد ماه برای برگزاری مجمع بسته شد.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تولید ژلاتین کپسول 13 خرداد ماه سال جاری برگزار شد و در این مجمع به ازای هر سهم 70 تومان سود نقدی تقسیم شد.

هر شرکتی پس از برگزاری مجمع عادی سالانه خود در زمان بازگشایی بدون محدودیت بازگشایی می‌شود و عرضه و تقاضا درصد رشد یا افت قیمت سهام را مشخص می‌کند.

سهم دکپسول پس از برگزاری مجمع سالانه، شنبه 18 خرداد با بیش از 135 درصد مثبت بازگشایی شد و قیمت سهام آن از 659 تومان به 1391 تومان رسید و همچنین ارزش 40 میلیون سهم عرضه‌اولیه این شرکت از 26.3 میلیارد تومان به 55.6 میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات روز شنبه 18 خرداد ماه خبر ابطال معاملات دکپسول از سوی ناظر بورس منتشر و دوباره این سهم ممنوع-متوقف شد تا یکشنبه بازگشایی مجدد آن انجام شود، اما یکشنبه 19 خرداد ماه نیز بازگشایی نشد.

امروز در حالی که سهامداران «دکپسول» منتظر بازگشایی بدون محدودیت این سهام بودند فرابورس با اعلام اطلاعیه‌ای که حتی تاریخ ذکر شده در آن نیز اشتباه بود عنوان کرد : «نماد معاملاتی شركت توليد ژلاتين كپسول ايران (دكپسول1) پس از برگزاری مجمع عمومي عادی سالانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدی هر سهم، از طريق انجام حراج ناپيوسته بدون محدوديت دامنه نوسان قيمت و با اعمال يک مرحله پيش گشايش 30 دقيقه‌ای، امروز يكشنبه مورخ 19 خرداد ماه سال 1398 آماده انجام معامله می‌باشد. لازم به ذكر است پس از انجام حراج ناپيوسته و حذف سفارشات باقيمانده، انجام معاملات در نماد مذكور به صورت حراج پيوسته در دامنه مجاز قيمتی امكان پذير است.»

888

در بازگشایی امروز نماد « دکپسول »، قیمت آن در مچینگ اول 1450 تومان کشف شد اما آن هم حذف و در مچینگ دوم با رشد پنج درصدی در سطح 619 تومان قرار گرفت. اختلاف این مچینگ بیش از 33 میلیارد تومان بود که از سهامداران دریغ شد.

همین اطلاعیه با واکنش و اعتراض شدید سهامداران در فضای مجازی همراه شد.

یک کاربر تلگرامی با لحن کنایه در کانال تلگرامی عرضه‌اولیه عنوان کرده : «فکر کنم یکی از کارکنای سازمان برای دکپسول الکی مثلا دستش روی ریست خورده.»

دیگر کاربر تلگرامی با غیرقانونی عنوان کردن این امر فرابورس، اعتراض خود را نشان داده است.

حسین کاربری دیگر در این کانال تلگرامی با ذکر پیغام «این ناظر چرا برای دکپسول اینطوری میکنه اخه. محدودیت زد بهش و هیچ اعلامی هم نمیکنه.» نارضایتی خود را بروز داده است.

کاربری دیگر با نام مستعار عنوان کرده: «بورس قانونمند یعنی بورس ایران. دکپسول روی 1450 تومان مچ شده، اما خودشون تغییرش دادن و 5 درصد مثبت روی 619 تومان ثبت کردن.»

علی با اعتراض به قانون شکنی بازار سهام می‌گوید: «به ما گفته شد بازار سرمایه بازار شفاف و بدون پرده هستش…چرا خودشون قانونی که اتفاقا خوشون هم مجریش هستن زمان اجرا زیر پا میزارن؟»

امروز سیل وسیعی از اعتراضات به ناظران و مسئولان بازار سهام وارد شد که در نهایت ساعاتی پیش معاون بازار فرابورس ایران در خصوص عملکرد امروز نماد دکپسول توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، افسانه اروجی، معاون بازار فرابورس ایران با اشاره اینکه برای بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌ها در بازارهای اصلی فرابورس دو حراج ناپویسته در نظر گرفته می‌شود، گفت: برای نماد «دکپسول» حراج اول یکشنبه 19 خرداد ماه انجام شد که قیمت کشف‌شده مورد تایید نبود و معاملات سهام این شرکت در این روز ابطال شد.

وی عنوان کرد: به علت تعداد خیلی زیاد معاملات در این روز به میزان 14 هزار و 379 ترید، آماده‌سازی این نماد برای بازگشایی دوم یک روز طول کشید.

اروجی افزود: روز جاری 30 دقیقه سفارش‌گیری در این نماد صورت گرفت و قیمت کشف‌شده برای آن از قیمت پیشین در تاریخ 19 خردادماه رقم بسیار بالاتری بود که طبیعتا مورد تایید قرار نمی‌گرفت و در صورت خوردن آکشن، مجبور به ابطال مجدد معاملات سهام «دکپسول» بودیم.

وی در ادامه افزود: از آنجا که امروز تعداد تریدها در نماد « دکپسول » باز هم زیاد بود اجازه آکشن خوردن در این نماد داده نشد تا فرصت معاملات برای این سهم به منظور آماده‌سازی مجدد از بین نرود و بازگشایی سهم بار دیگر به تعویق نیفتد که بر همین اساس مطابق با دستورالعمل بازار، روز جاری «دکپسول» برای انجام معاملات در دامنه نوسان قیمت پنج درصد بازگشایی شد.

آیا این حواشی و اعتراض سهامداران باعث می‌شود تصمیم جدیدی در خصوص معاملات نماد «دکپسول» گرفته شوذ؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هیچکس

    تا دیروز از آقای شاپور محمدی حمایت می کردیم. اما امروز عوض دستت درد نکنه ، داره جلوی سود کردن مردم رو می گیرد .

  • ناشناس

    سلام چرا کارگذا ران ارضه اولیه رادرروزهای دوم وچندروز بعدان برای سهامداران کوچک نمی خرند فقط برای خودشان می خرند سودخودشان راکه بردند وقتی که گران شد برای انها می خرند خریدوفروش ارضه فط پارتی بازی است سهامداران جزع بدبخت می شوند