کد مطلب: ۳۸۱۳۲۱

یک کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

مذاکرات پیش‌رو با مقامات خارجی بر بورس تاثیر ندارد

مذاکرات پیش‌رو با مقامات خارجی بر بورس تاثیر ندارد

مهدی رضایتی هرچند معتقد است که مذاکرات پیش‌رو با مقامات خارجی تاثیر چندانی بر بورس ندارد اما می‌گوید: نتایج و مذاکرات نخست وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه آلمان با ایران اگر مثبت ارزیابی شود این احتمال وجود دارد که قیمت دلار مقداری دیگر پایین بیاید و دلار با قیمت پایین برای بازار سهام خیلی مطلوب نیست.

طی چند وقت اخیر، اخبار سیاسی متعدی منتشر شده که از نگاه برخی ممکن است بر روند بازار سهام تاثیر بگذارد.

در حال حاضر مهمترین اتفاقات سیاسی، سفر نخست وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه آلمان به ایران است که به مسائل اینستکس و توافقات تجاری مربوط است، اما این اتفاقات چقدر می‌تواند بازار سهام را تحت تاثیر قرار ‌دهد.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: تاثیر سفر نخست وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه آلمان به ایران را باید از دید دلاری بررسی کرد. باید منتظر ماند تا نشست‌ها برگزار و نتایج آن پیگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر نتایج این نشست‌ها مثبت باشد در نهایت در قیمت دلار تاثیر منفی خواهت گذاشت. نتایج و مذاکرات این مقامات با ایران اگر مثبت ارزیابی شود این احتمال وجود دارد که قیمت دلار مقداری دیگر پایین بیاید و دلار با قیمت پایین برای بازار سهام خیلی مطلوب نیست.

رضایتی می‌افزاید: از سوی دیگر این موضوع تبعات خاص و مثبتی بر روی صنایع ما نخواهد داشت، چه نتیجه مثبت باشد چه منفی، چون تولید و فروش صنایع کشور در وضعیت خوبی بسر می‌برد خیلی تاثیرگذار نخواهد بود و تنها احتمال دارد نرخ‌های فروش صنایع کاهش پیدا کند. در مجموع اگر هرگونه جو مثبت در این نشست‌ها برقرار شود قیمت دلار پایین خواهد آمد که تاثیر آن را در بازار سهام مثبت نمی‌بینم.

این کارشناس عنوان می‌کند: اگر حتی مذاکره در نشست این مقامات بسیار مطلوب و مثبت پیش برود، طرف امریکایی به همین زودی‌ تحریم پتروشیمی یا فولادی و غیره را برنمی‌دارد و تقریبا شرایط تولید و فروش و تخفیف‌ها به همان حالت قبل باقی خواهد ماند.

رضایتی با اشاره فروش نفت اظهار می‌کند: از سوی دیگر تاثیر این موضوع در بخش فروش نفت ایران ممکن است تسهیلاتی را ایجاد کند که کشور تاحدودی در مراودات نفتی راحت‌تر بتواند کار و پول نفت را دریافت کند، اما مذاکرات مثبت در کوتاه‌مدت بر صنایع کشور تاثیر مثبتی نداره و نتایج این نشست بیشتر محرک بازار دلار خواهد بود.

وی در پایان می‌گوید: اگر نتایج این دو نشست مثبت شود دلار در کانال نزولی قرار خواهد گرفت و به نظر می‌رسد قیمت دلار کمتر از 12 هزار تومان نشود و احتمالن بین 12000 تومان الی 12500 تومان تعادلی خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.