کد مطلب: ۵۹۱۰۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خرید ماشین هیبریدی به صرفه است؟

خرید ماشین هیبریدی به صرفه است؟

بسیاری از کشورهای دنیا به دلایل زیست محیطی رانندگان را تشویق به استفاده از خودروهای هیبریدی می‌کنند. اما آیا خرید خودروی هیبریدی در ایران به صرفه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از کشورهای دنیا به دلایل زیست محیطی رانندگان را تشویق به استفاده از خودروهای هیبریدی می‌کنند. اما آیا خرید خودروی هیبریدی در ایران به صرفه است؟

خودرو هیبریدی، خودرویی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع انرژی استفاده می‌کند. فرید زاوه، کارشناس خودرو در همین باره به خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به میزان سوبسیدی که دولت برای سوخت به مصرف‌کننده می‌دهد، استفاده از خودروی معمولی هم به‌صرفه است.

در کشورهای دیگر، قانون‌گذار با حذف سوبسید سوخت، مصرف‌کننده را مجبور به استفاده از خودروهای هیبریدی که صرفه اقتصادی بیشتری دارند می‌کند.

آیا خودروی هیبریدی به صرفه است؟

زاوه تحلیل می‌کند: هزینه‌ای که که یک راننده معمولی در ماه برای ماشین خرج می‌کند بیش از ۷۰۰ هزار تومان نمی‌شود.

او مقایسه می‌کند:‌خودروی هیبریدی این رقم را بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان کاهش می‌دهد. این میزان در قیاس با قیمت خود خودرو تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس خودرو عوامل تقاضای خودروهای هیبریدی در ایران را این گونه می‌بیند: اگر کسی در ایران این خودروها را بخرد احتمالا دغدغه‌های شخصی محیط زیستی دارد یا تکنولوژی را دوست دارد.

او برآورد می‌کند: برای تبدیل خودرو به خوردوی هیبریدی، حدود ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه لازم است. این رقم با توجه به میزان صرفه‌جویی این نوع خودرو برای مصرف‌کننده ایرانی خیلی صرفه اقتصادی ندارد.

البته جایگاه‌های سوخت‌گیری این نوع خودروها هم در ایران کمیاب است. البته زاوه معتقد است نوع خاصی از خودروهای هیبریدی، این مشکل را ندارند: یک نوع خودرو، خودروی هیبریدی پلاگینی است که خود موتور هم می‌تواند خودرو را شارژ کند. البته اگر خودرو شارژ بیرونی دریافت کنند، عدد مصرفشان بسیار پایین‌تر می‌آید.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش « قیمت سوخت در سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد؟ » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.