کد مطلب: ۴۳۵۲۱۸

ماليات از خريداران سكه‌هاي پيش‌فروش قانوني بود؟

ماليات از خريداران سكه‌هاي پيش‌فروش قانوني بود؟

دیوان عدالت اداری شکایت خریداران سکه از سازمان امور مالیاتی مبنی بر دریافت مالیات از این افراد را رد کرد و بخشنامه سازمان امور مالیاتی مبنی بر دریافت مالیات از خریداران سکه‌های پیش‌فروش شده را قانونی دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اواخر سال 96 بود که جرقه‌های بحران ارزی زده شد و همزمان با آن، نرخ طلا و سکه نیز دستخوش افزایش و تلاطم شد. در پی این اتفاقات بانک مرکزی با هدف آرام‌سازی جو بازار طلا و نیز جمع کردن نقدینگی از بازار، در سه مرحله اقدام به پیش‌فروش سکه کرد. در این حال، افرادی بودند که با استفاده از این فرصت، اقدام به خرید سکه در تعداد بالا و حتی بیش از هزار قطعه کردند.

شواهد و قراین نشان می داد که این خریدها نه به قصد مصرفی (مانند پرداخت مهریه و …)، بلکه به قصد سرمایه‌گذاری و فروش به قیمت بالاتر در آینده انجام شد. به گزارش تابناک، فهرست 10 خریدار بزرگ سکه که در مرداد 97 منتشر شد، نشان می‌داد نفر اول که جوانی 32 ساله بوده، 38 هزار قطعه، نفر دوم 27 هزار قطعه و نفر سوم 24 هزار قطعه سکه خریداری کرده‌اند.

با این شرایط، خرداد سال 97، سازمان مالیاتی اعلام کرد که از خریداران سکه‌های پیش فروش شده مالیات دریافت خواهد کرد. به گزارش ایران آنلاین، براساس بخشنامه این سازمان، خریداران تا 20 سکه از مالیات معاف هستند، اما مازاد 20 سکه تا میزان 60 سکه به ازای هرسکه 150 هزار تومان، مازاد 60 سکه تا 100 سکه به ازای هر سکه 200 هزار تومان و نسبت به مازاد 100 سکه تا میزان 200 سکه 250 هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شد. خریداران بیش از 200 سکه نیز با قواعد جداگانه‌ای باید برای ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. این گزارش حاکی از این است که به این ترتیب 79 درصد سکه های پیش فروش مشمول مالیات شده‌اند.

اما این بخشنامه با واکنش خریداران سکه روبه‌رو شد و آن‌ها در شکایتی که به دیوان عدالت اداری ارائه کردند، به مواردی از جمله نبود مبدأ قانونی برای اخذ مالیات از سکه، قانونی نبودن تلقی این مالیات به عنوان مصداقی از مالیات بر درآمد مشاغل و قانونی نبودن اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در آن زمان، اشاره کرده بودند. طبق گزارش خبرگزاری تسنیم، تا تیر امسال، تعداد شاکیان این مسئله 400 نفر قید شده است.

دیروز رای دیوان عدالت اداری در این زمینه اعلام شد که با استناد به بندهای قانونی، شکایت مذکور رد شده و بخشنامه سازمان امور مالیاتی مبنی بر دریافت مالیات از خریداران سکه قانونی شمرده شده است. در این رای آمده است: برمبنای مواد مختلفی از قانون مالیات‌های مستقیم از جمله مواد 1، 93، 100 و 105 این قانون، اشخاص اعم از ایرانی و غیرایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران تحصیل یا در موارد مربوط به درآمدهایی که از ایران تحصیل می‌کنند، مکلف به پرداخت مالیات طبق تشریفات مقرر قانونی هستند.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام. من کاری به بند و تبصره ندارم. فقط این رو جواب بدهند اون آقایان دیوان عدالت که این روزها، خدا را بنده نیستند:
    در زنان ثبت نام و در برگه ثبت نام قید شده بود پیش فروش معاف از مالیات هست. چطوووووور قانون را عطف به ماسبق میکند؟
    حرف بد خیلی بلدم که نثار این آقایون کنم ولی نمیکنم. من ۱۵۰ سکه خریده بودم. فروختم و پولشو بردم بورس و کلشو ضرر کردم.