کد مطلب: ۳۸۳۰۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جنجال ۱۲ هزار میلیارد تومانی مالیات از سپرده‌های بانکی

جنجال 12 هزار میلیارد تومانی مالیات از سپرده‌های بانکی

دبیر تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده بود 12 هزار میلیارد تومانی از سپرده‌های بالای 20 میلیارد تومان اخذ شده، هر چند این موضوع از سوی سازمان امور مالیاتی رد شده است؛ اما معاون این سازمان گفت: از سال گذشته تا امروز ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل تراکنش‌های بانکی مالیات مورد مطالبه قرار گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حاشیه‌ها پیرامون مالیات‌ها از زمانی که سازمان امور مالیاتی بخشنامه دریافت مالیات از سکه‌های پیش‌فروشی را منتشر کرد، بالا گرفت.

این بخشنامه نگرانی‌ها را برای افرادی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند ایجاد کرد.

اما قاسم پناهی، دستیار ویژه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ابتدای هفته جاری ضمن غیرقانونی دانستن دریافت مالیات از سپرده‌های ارزی و ریالی، در پاسخ به این سوال که آیا دولت بنا دارد از سپرده‌های ارزی نیز مالیات دریافت کند؟ گفت: سپرده‌های ریالی و ارزی طبق قانون از پرداخت مالیات معاف هستند.(تسنیم)

محسن رضایی، دبیر تشخیص مصحلت نظام در روز یکشنبه 19 خرداد ماه، در مصاحبه تلویزیونی با برنامه نگاه ۱ اظهار کرد که ۱۲ هزار میلیارد تومان از طریق مالیات بر سپرده‌هایی که مبالغشان بیشتر از ۲۰ میلیارد تومان بوده،به درآمدهای مالیاتی افزوده شده است.

در همین راستا این شایعه ایجاد شد که سازمان امور مالیاتی به حساب‌های مشتریان بانک‌ها سرک می‌کشد، به نحوی که برخی از کارشناسان به این موضوع حساسیت نشان دادند و این کار سازمان امور مالیاتی را موجب مخدوش شدن امنیت اقتصادی دانستند.

بر اساس پیگیری‌های تجارت‌نیوز، سازمان امور مالیاتی گرفتن مالیات از سپرده‌ها را رد کرد و در این خصوص گفت: طبق قانونی که به تصویب رسید و سازمان اجازه دارد تراکنش‌های سنگین و مشکوک را بررسی کند، یک سری از فرارهای مالیاتی شناسایی شده و از طریق بررسی تراکنش‌ها درصد زیادی از فرارهای مالیاتی کشف و وصول شده است.

با رد ادعای محسن رضایی از سوی سازمان امور مالیاتی ، مسئول دفتر وی در این خصوص سکوت کرد و هیچ گونه خبری مبنی بر تکذیب، اصلاح آن منتشر نشد.

روز یکشبنه 26 خرداد ماه،معاون سازمان امور مالیاتی اعلام کرده‌ است: از سال گذشته تا امروز ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل تراکنش‌های بانکی مالیات مورد مطالبه قرار گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.(مهر)

به نظر می‌رسد این رقم اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی همان مالیات اعلام شده‌ی دبیر تشخیص مصلحت نطام باشد، اما آیا این اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی به سپرده‌های بالای 20 میلیارد تومانی سرایت می‌کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.