کد مطلب: ۴۶۹۴۵۲

میزان مالیات خریداران سکه در سال ۹۸ تعیین شد

میزان مالیات خریداران سکه در سال ۹۸ تعیین شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی، مالیات خریداران سکه در سال ۹۸ را تعیین کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نحوه اخذ مالیات از خریداران سکه در سال ۹۸ را تعیین کرد.

در متن این بخشنامه آمده است: با توجه به مفاد مواد (۱) و (۹۳) قانون مالیات‌های مفہ اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ و بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ دریافت کنندگان سکه تمام بهار آزادی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مقرر می‌دارد:

۱- مشمولین مالیات مقطوع و تکالیف آن‌ها

۱-۱- تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۸ به دریافت حداکثر (۱۸۵) قطعه سکه اقدام کرده مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل هستند.

این گروه از خریداران سکه از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می‌باشد. بدیهی است با استناد قسمت اخیر تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ مالیات اشخاص موضوع این بند که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم نمایند بر اساس رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده تعیین خواهد شد.

۱-۲- مهلت پرداخت مالیات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۹ می‌باشد خریداران مذکور مکلفند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی http://tax.gov.ir نسبت به پرداخت مطالبات متعلق به شرح بند (۲) این دستورالعمل اقدام نمایند. پرداخت مالیات بعد از سررسید تعیین شده موجب تعلق جریمه دیرکرد موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم خواهد شد.

میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه براساس تعداد سکه تحویلی طی سال ۱۳۹۸

۲-۱- تا ۱۰ سکه مشمول مالیات نیست.

۲-۲- نسبت به مازاد ۱۰ سکه تا ۳۰ که به ازای هر قطعه سکه ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع

۲-۳- نسبت به مازاد ۳۰ سکه تا ۵۰ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۵.۲۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع

۲-۴- نسبت به مازاد ۵۰ قطعه سکه تا ۱۸۵ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۶.۵۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع

۳- سایر موارد

۳-۱- در خصوص اشخاصی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۹ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.

۳-۲- اشخاصی که در سال ۱۳۹۸ نسبت به دریافت بیش از (۱۸۵) قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام نموده و همچنین صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذی‌ربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر پایان مردادماه ۱۳۹۹ است.

۳-۳- از آنجا که مطابق حکم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ مالیات مقطوع تعیین شده مطابق بند (۲) این دستورالعمل در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، قطعی و وفق مقررات قابل وصول می‌باشد لذا اوراق قطعی تمامی مشمولین موضوع بند (۱) این دستورالعمل، یک ماه پس از سررسید پرداخت مالیات صادر و به مودیان ذیربط ابلاغ خواهد شد.

۳-۴- آن دسته از مشمولین این دستورالعمل که به مالیات قطعی شده اعتراض داشته باشند اعتراض آن‌ها برابر مقررات در هیات حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره یک ماده (۲۱۶) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ قابل رسیدگی خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علي

    مسخره كردين ملتو؟!

  • رضا

    سناریو مالیات بر سکه پیش فروش:
    پرده اول : سال 1396 : دولت پس از عبور از انتخابات از تورم وحشتناکی که چهار سال خودش درست کرده بود یکجا رونمایی کرد. دلار به سرعت شروع به رشد کرد و مردمی که یکبار زمان احمدی نژاد چهار برابر شدن دلار در مدت کوتاهی را به چشم دیده بودند دنبال روشی برای حفظ پول خود بودند. دولت در اقدامی چند مرحله ای و با تبلیغات فراوان شروع به پیش فروش سکه با شرایط مشخص از بهمن 1396 تا اردیبهشت 1397 کرد تا نقدینگی را به خیال خودش جمع آوری کند.
    پرده دوم : وقتی کنترل تورم در سال 1397 از دست دولت در رفت تعدادی ازنمایندگان مجلس که به دولت نزدیک بودند در مورد سکه ها به صحبت کردن که نباید تحویل شود. پس از کش و قوس های فراوان سکه ها تحویل شد.
    پرده سوم : دولت که هنوز احساس مالکیت به سکه ها داشت کوتاه نیامد و قوانین مالیاتی جدیدی را بدون اینکه در مجلس و شورای نگهبان تصویب شده باشد از خودش صادر کرد و آن را عطف به ما سبق نیز نمود. تا به دلیل تورمی که خودش باعث و بانی آن بوده صاحب درآمد نیز شود.
    پرده چهارم (امروز) : همان دولت تصمیم به جمع آوری نقدینگی با حجم بالا از طریق پیش فروش نفت را دارد . ولی -فعلا”- اسمی از عواقب آن برای خریداران نمیبرد.

  • ناشناس

    حالا اگه کسی سکه حریده داده مهریه چی میشه

  • ناشناس

    حالابری نفت بخرید ازدولت بعدااگر سود کردید دولت ازطریق مالیات ازتون پس میگیره

    • ناشناس

      من در سال ۹۶ در پیش فروش سکه بتعداد ۱۵ عدد بمبلغ ۱۵۰۰۰۰۰ریال در طرح یکساله ثبت نام کردم در سررسید تحویل بعلت نداشتن پول نتوانستم در سال ۹۷ از بانک تحویل بگیرم در ۱۵ فروردین۹۸ پس از تهیه پول۲۳۲۲۰۰۰۰ریال دیگر پرداخت نموده ام و در همان زمان با ۱۰۰۰۰۰۰ریال زیرقیمت فوری فروختم حال مالیات شامل منهم شده جالبه نسب به خریدهای قطی تقریبا ۱۰۰۰۰۰۰۰ریال ب ای هرقطعه بیشتر پرداختکردمالانهمکه مالیات نمی دونم یکی میگه هر قطعه ۲۰۰۰۰۰۰ریال ولی تو سایت دارای زده ۴۰۰۰۰۰۰ریال حساب کنی می شه یر به یر

  • ناشناس

    چند وقته دیگه از کارگران هم مالیات میگیرن!!!لعنت…..

    • ناشناس

      ازماست که برماست….

  • ناشناس

    چرا دولت نتونست قیمت دلار ودیگر چیزها را کنترل کنه که حالا میخواد مالیات بگیره اگر میخواست مالیات بگیره باید همان موقع اعلام میکرد الان هم به گفته خودش عمل کنه که بی اعتمادی به جامعه و دولت بیشتر نشه

    • ناشناس

      هر روز اعتماد مردم به این دولت کمتر میشه تتمه اعتمادی که مانده چوب حراج نزنید

  • ناشناس

    اول برید متن قراردادی که سکه پیش فروش کردید رو خوب بخونید…اون پیش فروشها با قیمت قطعی بود یعنی همون موقع مالیات اخذ شده و اگر نشده اولا به خودتون مربوطه ثانیا قانون های جدیدتون عطف به ما سبق نمیشه.دوست قانون گذار مردم از لحاظ حقوقی آگاهتر از این حرفا هستند

  • ناشناس

    اداره مالیاتی هر موقع به سایر قسمت نمی تونن مالیات بگیر یاد مالیات سکه ای میفته که یک بار موقع تحویل سکه گرفته در برگه ثبت نام نیز معافیت از مالیات قید شده بود اداره مالیات مردم را به مسولین و وعده‌ای آن ها بدبین می کنه خوب همون موقع همه این افراد می رفتن از بازار سکه یا دلار می گرفتن که دیگه مالیات هم نداشت

  • علي

    اول طرح سكه بدون ماليات بود كه مردم استقبال نكردند و بعد طرح سكه بدون ماليات كه مردم استقبال كردند. آقاي روحاني خيلي از صحبت هاي شما خلاف واقع در آمد، بدانيد كه اعتماد مردم المثني ندارد!!!