کد مطلب: ۶۸۴۸۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شیوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه است؟

شیوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه است؟

مالیات بر نقل و انتقال خودرو را چه کسی باید پرداخت کند؟ پرداخت این مالیات حضوری است یا آنلاین و مراحل آن چیست؟ در ادامه این مطلب به این سوالات جواب می‌دهیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مالیات بر نقل و انتقال خودرو بر عهده مالک خودرو است، یعنی فروشنده باید قبل از مراجعه به مرکز تعویض پلاک مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کند.

اما روند پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو چگونه است؟ پرداخت این مالیات به صورت آنلاین انجام می‌شود و قبل از مراجعه به مرکز تعویض پلاک، فروشنده حتما باید مالیات خودروی خود را پرداخت کرده باشد.

برای پرداخت مالیات باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس cartransfer.tax.gov.ir مراجعه کرد. در صفحه اول سایت، سه باکس وجود دارد که فروشنده باید روی بخش مودی مالیاتی (فروشنده) کلیک کند و از همین طریق مالیات خودرو را به صورت آنلاین پرداخت کند.

توجه کنید که اگر مالیات خودرو را پرداخت نکرده‌باشید مراجعه شما به مراکز تعویض پلاک بدون نتیجه است و این کار فقط بعد از پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو انجام می‌شود.

پیش‌تر رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور انتظامی کشور گفته بود «اگر متقاضی مالیات وسیله نقلیه خود را نپرداخته باشد سامانه نوبت‌دهی پلیس راهور برای نقل و انتقال برای وی قفل شده و نمی‌تواند نوبت اخذ کرده و در ادامه برای شماره‌گذاری وسیله نقلیه خود اقدام کند.»اگر وسیله نقلیه‌ای مالیات خود را پرداخت کرده باشد، می‌تواند خدمات نقل و انتقال را دریافت کند.

همچنین برای استعلام میزان مالیات خودرو سامانه‌های بسیار زیادی وجود دارد که متقاضی می‌تواند با وارد کردن شماره پلاک و کد ملی صاحب ماشین،‌ مبلغ مالیات خودروی خود را محاسبه کند.

میزان مالیات نقل و انتقال خودرو

اما مالیات نقل و انتقال خودروها چقدر است؟ مبلغ مالیاتی که برای نقل و انتقال خودرو باید پرداخت،‌یک درصد قیمت کارخانه خودرو است. مالیات خودروهای خارجی هم دو درصد ارزش گمرکی آن است.

اما هنگام خرید و فروش خودرو،‌ طرفین باید هزینه‌های دیگری را هم پرداخت کنند.مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده کیست؟ در قانون کلمه مالک خودرو درج است. یعنی کسی که پلاک خودرو متعلق به اوست باید برای تعویض پلاک مالیات خودرو را پرداخت کند تا در ادامه دریافت خدمات نقل و انتقال پلاک جدید به نام فرد دیگری صادر شود.

تمامی جریمه‌ها و خلافی خودرو هم بر عهده مالک خودرو است. اما هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.