کد مطلب: ۳۲۴۷۲۲

مبادله با کالا، راهی برای دور زدن تحریم‌ها

مبادله با کالا، راهی برای دور زدن تحریم‌ها

به گفته نایب رییس اول کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، در حال حاضر بهترین راه برای حل مشکل قطع شدن سوئیفت استفاده از روش مبادلات با کالا است.

به گفته نایب رییس اول کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، در حال حاضر بهترین راه برای حل مشکل قطع شدن سوئیفت استفاده از روش مبادلات با کالا است که حتی در این شرایط و در حوزه جذب سرمایه‌های خارجی هم می‌تواند راهگشا باشد.

به گگزارش تجارت‌نیوز، سید حسین سلیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران، درباره جزئیات استفاده از این روش گفت: فرض کنید شرکتی می‌خواهد سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند، بعد از اینکه مراحل قانونی طی شد و بانک مرکزی تایید کرد، آن شرکت سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند به‌جای پول نقد که حالا مسیر دسترسی آن با قطع شدن سوئیفت بسته شده است، مواد اولیه لازم یا کالاهای مورد نیاز را تامین کند و پول هم همان‌جا پرداخت شود، در این شرایط نقل‌وانتقال پول انجام‌نشده است که با مشکل قطع شدن سوئیفت روبرو باشیم ولی کالای مصرفی موردنیاز کشور و شرکت‌ها تهیه‌شده است و عملا سرمایه‌گذاری خارجی هم صورت گرفته است.

البته این مواد اولیه که تهیه‌شده می‌تواند برای آن شرکت هم نباشد و تنها شرکت سرمایه‌گذار به‌جای انتقال پول به داخل ایران هزینه تهیه مواد اولیه را به عنوان نماینده و واسطه به شرکت خارجی که ما می‌خواهیم از آن مواد اولیه و کالا خریداری کنیم، پرداخت کند.

او در ادامه تصریح کرد: این روش می‌تواند کاربردی باشد زیرا ردوبدل پول بین شرکت‌های خارجی که شامل تحریم‌ها نمی‌شود، صورت می‌گیرد و کاملا قانونی است و مشکلی هم برای هیچ‌یک از طرفین به وجود نخواهد آورد.

سلیمی با بیان اینکه این روش پیچیدگی‌هایی دارد که ممکن است شرکت‌های خارجی و به‌خصوص اروپایی حاضر به پذیرش آن نباشند، افزود: قطعا ما با توقف کوتاهی تا اجرایی شدن این روش روبرو خواهیم بود و شرکت‌های خارجی به‌خصوص اروپایی‌ها که با امریکا مراودات مالی گسترده‌ای دارند به عواقب این کار فکر خواهند کرد و به همین دلیل هم نمی‌توان انتظار داشت این روش خیلی سریع به نتیجه برسد ولی باید با شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران وارد مذاکره شد تا راه را هموار کرد و به آنها تأکید کرد که این روش کاملا قانونی است زیرا نقل‌وانتقال مالی بین شرکت‌های خارجی صورت می‌گیرد.

سلیمی در ادامه به روش دیگری هم اشاره کرد و گفت: راه دیگر برای دور زدن سوئیفت استفاده از پیمان‌نامه‌های دوجانبه بین کشورها است. در این روش بانک‌های مرکزی دو کشور می‌توانند تبادلات مالی را انجام دهند و شرکت‌ها هم از طریق بانک‌های مرکزی جابه‌جایی‌ها مالی را انجام دهند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که خود از کارشناسان قدیمی بانکی است در پاسخ به اینکه کانال نقل‌وانتقال مالی اروپا آیا می‌تواند راهگشا باشد و چه سازوکاری دارد؟ گفت: باوجود اینکه سوئیفت قطع‌شده و دور دوم تحریم‌های امریکا هم با شدت بسیار در حال اجراشدن است اما ما هنوز اثرات مذاکرات ایران و اروپا را برای شکل‌گیری یک کانال نقل‌وانتقال مالی شاهد نیستیم و همچنان هم مشخص نیست که قرار است سازوکارها در این روش چگونه باشد و دایم وعده‌هایی داده می‌شود ولی در عمل هنوز شاهد راهکاری که گشایش‌های جدید ایجاد کند، نبوده‌ایم و هیچ اطلاع جدیدی هم به کسی داده نشده است.

ما در این شرایط نیاز داریم که پول فروش نفت به کشور بازگردد و این کانال نقل‌وانتقال اروپا می‌تواند خیلی کاربردی باشد ولی به نظر می‌رسد که هنوز خود اروپایی‌ها هم در این زمینه به قطعیت نرسیده‌اند و بیشتر وعده می‌دهند و مذاکره می‌کنند تا قدم‌های اجرایی بردارند.

سلیمی همچنین با اشاره به اینکه امریکا در اجرای تحریم‌های جدید نسبت به دور گذشته و در دوره رییس‌جمهور پیشین امریکا با شدت عمل بیشتری در حال برخورد است، گفت: در دور جدید تحریم‌ها امریکایی‌ها تمام روش‌های دور زدن تحریم‌ها را شناسایی کرده و از چندین ماه قبل برای بستن این راه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند.

در زمان رییس‌جمهور پیشین امریکا ما بسیاری از مسائل تجاری کشور را از طریق کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و صرافی‌ها و بانک‌های این کشورها حل می‌کردیم ولی حالا این راه‌ها هم‌بسته شده است و مقدمات اجرایی شدن دور جدید تحریم‌ها را امریکایی‌ها از چند ماه پیش برنامه‌ریزی کرده بودند و همین موضوع دور زدن تحریم‌ها و پیدا کردن راه‌های جایگزین را سخت‌تر کرده است.

منبع: روزنامه تعادل

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.