کد مطلب: ۷۵۷۴۷۲

مبلغ عیدی کارگران اعلام شد/ کدام کارگران، ۱۲ میلیون عیدی می‌گیرند؟

مبلغ عیدی کارگران اعلام شد/ کدام کارگران، 12 میلیون عیدی می‌گیرند؟

تنها یک و نیم ماه دیگر تا پایان سال جاری باقی مانده و محاسبه مبلغ عیدی 1401 و حداقل حقوق کارگران در سال 1402 جزو مباحثی است که این این روزها مطرح می‌شود. اما مبلغ عیدی کارگران چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگرچه هنوز میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1402 مشخص نیست اما مبلغ عیدی کارگران در سال جاری اعلام شده و مشخص است.

بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده است، عیدی کارگران معادل 60 و 90 روز حقوق آنان است. یعنی مبلغ عیدی برخی از سطوح دستمزدی برابر با دو برابر حداقل حقوق ماهانه است و عیدی برخی از سطوح دیگر، معادل 90 روز یا سه برابر حداقل حقوق است.

حداقل حقوق امسال کارگران 4 میلیون و 179 هزار تومان است. بر این اساس کارگران حداقل‌بگیر، معادل دو ماه پایه حقوق باید عیدی بگیرند که مبلغ آن 8 میلیون و 350 هزار تومان است.

اما بر اساس قانون سایر سطوح درآمدی معادل 90 روز یا سه ماه پایه حقوق عیدی دریافت می‌کنند که مبلغ آن حدود 12 میلیون و 600 هزار تومان است.

به عبارت دیگر، کارگرانی که تنها یک سال در یک مجموعه کار کرده باشند، دو ماه حقوق به‌عنوان عیدی دریافت می‌کنند و کارگرانی که بیش از یکسال فعالیت کرده باشند، دو عیدی و یک سنوات دریافت می‌کنند که مبلغ آن سه برابر حقوق می‌شود.

لازم به ذکر است که این دو رقم مربوط به کارگرانی است که 12 ماه کامل در یک مجموعه فعالیت کرده‌اند. جز این، مبلغ عیدی کاهش پیدا می‌کند.

طبق ماده واحده قانون کار، تمام کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف‌اند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. در این میان، در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند.

عیدی کارمندان دولت چقدر است؟

مبلغ عیدی کارمندان دولت هم پیش از این اعلام شده است. بر این اساس پیشنهاد شده که هر کدام از کارمندان دولت امسال یک میلیون و 600 هزار تومان به‌عنوان عیدی دریافت ‌کنند. سال گذشته مبلغ عیدی کارمندان دولت یک میلیون و 500 هزار تومان بود.

در صورت نهایی شدن این عدد، کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری اسفند ماه یک میلیون و 600 هزار تومان عیدی دریافت می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام، لطف کنند به کارمندان عیدی ندهند و اینجور منت نگذارند…

  • فاطمه موسوی

    با سلام یعنی تمامی بازنشستگان تامین اجتماعي همانند کارگران شاغل عیدی دریافت می کنند؟؟

    • ناشناس

      بله

  • ناشناس

    باسلام خدمت مسئولین محترم شما نمی خواهد عیدی کارگران بیچاره اضافه کنید شما سنگ خودشان رابه سینه ی خودشان می زنید درطول سال به جای ۲۰۰دویست هزارتومان حق شان ۱۳۹ هزار به آنها می دهید الان شعار می دهیدعیدی بهشان م دهی درحقشان ظلم نکنید عیدی فدای سرتان باتشکرمحمدپ/

  • فاطیما

    ببخشید کسی که طول یکسال ۲۰روز بخاطر حادثه شغلی استعلاجی رفته باشه وضعیت عیدیش چگونه است؟؟؟

    • ناشناس

      سلام.عیدی کامل بهش تعلق میگیره.استعلاجی مشکلی نداره

  • ناشناس

    با سلام.یعنی مسئولین خیلی به خودشون زحمت دادن که امسال۱۰۰هزار تومان به عیدی کارمندان اضاف کردن نمیدونیم چجوری خرجش کنیم.

    • ناشناس

      سلام .ما چی کارگر فصلی هستیم بیمه از جیب خودمون میدیم .نه عیدی داریم نه سنوات.به فکر کارگران فصلی هم باشید

    • جعفر

      دمت گرم حرف دل خیلی ها را زدی ولی کو گوش شنوا داداش

  • تورا

    سلام بیزحمت لطب کنین کمتر درحد ۵درصد ۱۰درصد ببرین رو حقوق ها وعیدی مردم و بچه های مردم و ب کارگری تشویق نکنین اینقد پولوو بی ارزش نکنین ج خبره
    بخدا شغل آزادها سالی ۱۰۰ملیون کاسب نیستن ک شما روز ب روز کارگری رو رونشگق بدین
    ما راننده ایم ۱۰سال یبار کرایه نیسان وانت بالا نمیره

  • ناشناس

    چطور برای اینها ۲و۳ برابرهست نسبت به حقوق دریافتی ولی برای بازنشستگان یک سوم حقوق هست انصافه توروخدا

  • ناشناس

    سلام .ما چی کارگر فصلی هستیم بیمه از جیب خودمون میدیم .نه عیدی داریم نه سنوات.به فکر کارگران فصلی هم باشید