کد مطلب: ۴۶۳۱۸۲

مبلغ وام اجاره مسکن چقدر است؟

مبلغ وام اجاره مسکن چقدر است؟

گفته می‌شود وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد پرداخت وام ودیعه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی را به بانک مرکزی ارائه کرده است. فارغ از اثر گذاری کم این مبلغ، سود این تسهیلات که مستأجر باید آنرا پرداخت کند می‌تواند به چالشی برای برنامه وزارت راه و شهرسازی تبدیل شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اختصاص وام ودیعه مسکن به مستاجران از ماه آینده (مرداد ۹۹)، اظهار کرد: طرح تسهیلات ودیعه اجاره مسکن که پیش از این قرار شده بود با هماهنگی بانک مرکزی آماده شود، برای بررسی، به جلسه روز یکشنبه ستاد هماهنگی اقتصادی ارائه شود.

وی تصریح کرد: سرعت بخشی بانک‌ها برای اختصاص وام ودیعه مسکن به مستاجران نیازمند مساعدت ضروری است.

در جریان این گفت وگو مقرر شد این طرح با اولویت تهران و هفت کلانشهر در مردادماه برای مستاجرانی که در این دسته بندی واقع شده و قرارداد آنها رسمی و متراژ واحد مسکونی آنان طبق الگوی مسکن است، آغاز شود.

بر اساس گزارش‌های میدانی نرخ اجاره بهای مسکن امسال در مقایسه با سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. قسمت بد این ماجرا برای مستأجران، اصرار مالکان برای دریافت اجاره ماهانه و خودداری از گرفتن پول پیش (رهن) است. در این وضعیت نابسامان بازار اجاره مسکن، ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا مصوب کرده که نرخ اجاره بها در تهران، کلانشهرها و سایر شهر به ترتیب فقط ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد افزایش یابد.

در این شرایط گمانه‌زنی‌ها درباره مبلغ وام ودیعه مسکن مستأجران که قرار است به مالکان پرداخت شود، داغ شده است. چندی پیش محمود محمودزاده در این باره گفته بود: وام ودیعه مسکن به کسانی پرداخت می‌شود که بر اساس قانون ساماندهی و تولید مسکن، فرم ج آنها سبز باشد، یعنی از تسهیلات دولتی بخش مسکن استفاده نکرده باشند.

وی تصریح کرد: در تسهیلات ودیعه مسکن، مستأجران فقط سود این تسهیلات را به بانک باز پس می‌دهند.

گفته می‌شود وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد پرداخت وام ودیعه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی را به بانک مرکزی ارائه کرده است. فارغ از اثر گذاری کم این مبلغ، سود این تسهیلات که مستأجر باید آنرا پرداخت کند می‌تواند به چالشی برای برنامه وزارت راه و شهرسازی تبدیل شود.

بر اساس شنیده‌ها سود این وام احتمالا ۱۸ درصد است، البته چنانچه این وام از محل مبلغ در نظر گرفته شده برای کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا تامین شود سود آن ۱۲ درصد محاسبه خواهد شد.

برای یک وام حدود ۳۵ میلیون تومانی که قرار باشد یک سال در اختیار موجر قرار بگیرد مستاجر باید حدود ۳٫۵ میلیون تومان سود با نرخ ۱۸ درصد به بانک پرداخت کند. جزئیات و نحوه پرداخت وام ودیعه مسکن هنوز مشخص نیست، اما با توجه به برنامه‌های ۷ سال اخیر دولت در حمایت از مردم، خیلی نمی‌توان به اثرگذاری این برنامه نیز امیدوار بود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    ازکوزه همان تراوش کند که دراوست از کله دولتمردان هم به اندازه مخشان تراوش میکند

  • ناشناس

    ««« اما با توجه به برنامه‌های ۷ سال اخیر دولت در حمایت از مردم، خیلی نمی‌توان به اثرگذاری این برنامه نیز امیدوار بود »»»
    ممنون تجارت نیوز جمله اخرت حقیقت محض بود.
    دوماه شد پول سهام عدالت رو هنوز ندادن بعد رفتن تو فاز وام دادن !!!
    نمیدونم چرا روحانی و باسوادان دورش هی میشینن دور هم تو این سال اخری فقط فتوا و طرح از خودشون در میکنن !!

  • الهام

    اساسی به درده مردم برسید وام ۱۸/.به چه درد می خوره آخه چرا اینقدر مردمو زجر می دین

  • ناشناس

    واقعاکه اولا که این مبلغ نسبت به رهن و اجاره بها خیلی ناچیزه
    دوما برا ۳۵ ملیون وام تقریبا ماهی ۳۰۰ تومن سود باید بدیم که این سود و الباقی اجاره بها و مخارج سنگین دیگه از عهده خیلیامون خارجه
    اینو هیچ وقت به حساب کمک دولت نزارید چون هیچ کمکی نمیکنه

  • فاطمه

    سلام
    من همسرم از اسفند بخاطر کرونا بیکار شده، و هنوز هر دومون بیکاریم
    صاحب خونه هم بیرونمون کرده اومدیم با خانواده پدرم زندگی میکنیم، با بچه کلاس اولی و بدون حقوق.
    نمیدونید منت والدین و نگاه تلخ برادرها و عرق پیشونی شوهر از متلک های بقیه خانواده چقدر سخته
    لقمه لقمه ی غذایی که از زیر نظر بقیه رد شده و با بغض از گلوت میره پایین رو روحانی چه میفهمه
    دولت چه میفهمه، وقتی اشک تو چشم بچه ات جمع شده یه چیزی میخواد و از حیا و شرمش نمیگه زیر بار درکش چندبار میمیری و زنده میشی.
    اون دنیایی هم هست و جواب هرشب زار زدن امثال ما رو باید بدن.

  • ناشناس

    درود اقای روحانی مردم رو مسخره کرده من کارگر چران وام نگیرم بخاطر اینکه حقوق صابت ندارم چرا ماهمه کارگر هستیم مسخره ها

  • ناشناس

    باسلام لطفا میشه راهکاری جلوی مستاجری که حقوق بگیرنیست وهمسرش بیماری دیابت وقلب داره وحتی یکبارعمل قلب بازکرده واگرنره سرکارازکجابایدتامین بشه ودرضمن کارهمسرم فصلیه وممکن‌یکماه کارباشه وچندماه بیکاربمونه لطفایکم به فکرمامستاجران باشین مالک باتورم مشکلی نداره که چون پول واحدهاش چندبرابرشده وطمع میکنه ماهی فلان قدرم ازمستاجربگیره به هرحال اگه کمی به فکرماباشیدبخداجای دوری نمیره بااین گرونیها ماکه قیدخریدخونه روزدیم لااقل کمک کنیدتاواحدی رواجاره کنیم که سقفش ازفرسودگی ونم نریزه روسرمون

  • ناشناس

    سلام یک زندانی هستم کارندارم درمرخصی هستم پول رهن خانه هم ندارم تکلیف من چیه حقوق ثابت راندارم ازکجابیارم تحت پوشش کمیته هستم خواهشان جواب بدید

  • ناشناس

    سلام کسی ازمقامات دولتی جواب من رامیده سوال من ازش اینه.من حقوق ثابت ندارم کارگرهستم شرایط سخت راگذاشته شده چ کارکنم؟مستاجرهستم اینهاهمش بهانه هست وام اینهادرکارنیست سرکاریم

  • ناشناس

    خواهشان شرایط وام رااسانترکنیدحقوق ثابت نداریم ازکجابیارم وام رابه بدبخت هامثل من سخت نگیریدتوراخدا