کد مطلب: ۳۵۰۱۶۸

در گفتگوی تجارت‌نیوز با دو نماینده مجلس مطرح شد:

شرط مجلس برای تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی

شرط مجلس برای تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی

محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: به‌طور حتم بخش بازرگانی متولی مشخصی می‌خواهد، البته با رعایت این موضوع که حجم دولت نباید افزایش پیدا کند، زیرا تعداد نیروهای انسانی موجود در وزارت صمت برای دو وزارتخانه کفایت خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته رئیس‌جمهور با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد که امیدواریم مجلس شورای اسلامی بخش تجارت را از بخش صنعت و معدن جدا کند و بنده بر این موضوع اصرار دارم؛ بدون وزیر بازرگانی مستقل نمی‌توان مسائل صادرات، واردات و تنظیم بازار را حل کرد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد و ضرورت کوچک‌تر شدن دولت آیا تفکیک بخش بازرگانی و صادرات از بخش صنعت و معدن عملکرد منطقی و کارشناسانه‌ای است؟

محمد خدابخشی: سیاست حمایت از تولید و صنعت با سیاست حمایت از مصرف‌کنندگان در یک‌جا جمع نمی‌شوند، به همین جهت با نگاه حکم قانون برنامه ششم توسعه تفکیک بخش صنعت از بخش بازرگانی به نفع کشور خواهد بود.

محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: به‌طور حتم بخش بازرگانی متولی مشخصی می‌خواهد، البته با رعایت این موضوع که حجم دولت نباید افزایش پیدا کند، زیرا تعداد نیروهای انسانی موجود در وزارت صمت برای دو وزارتخانه کفایت خواهد کرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت بر اساس قانون برنامه ششم توسعه مکلف شده است تا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که حجم، ساختار و اندازه دولت در طی اجرای برنامه ششم توسعه ۱۵ درصد کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست حمایت از تولید و صنعت با سیاست حمایت از مصرف‌کنندگان در یک‌جا جمع نمی‌شوند، به همین جهت با نگاه به حکم قانون برنامه ششم توسعه تفکیک بخش صنعت از بخش بازرگانی و صادرات به نفع کشور خواهد بود.

رمضانعلی سبحانی‌فر: همچنان موافق تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه صنعت، معدن و توسعه صادرات و بازرگانی هستم، زیرا یک وزیر به تنهایی نمی‌تواند یک وزارتخانه به این گستردگی را مدیریت کند.

همچنین رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: چند ماه پیش در نشست علنی مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده پیشنهاددهنده طرح دو فوریت تفکیک وزارتخانه صنعت، ‌معدن و تجارت به دو وزارتخانه صنعت، معدن و توسعه صادرات و بازرگانی را به هیات رئیسه مجلس تقدیم کردم، اما نمایندگان در جریان بررسی فوریت طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با دو فوریت و حتی یک فوریت این طرح مخالفت کردند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنان موافق تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه صنعت، معدن و توسعه صادرات و بازرگانی هستم، زیرا یک وزیر به تنهایی نمی‌تواند یک وزارتخانه به این گستردگی را مدیریت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها می‌تواند یک حوزه را مورد توجه قرار دهد. بخش بازرگانی و صادرات در شرایط فعلی کشور بخش بسیار مهمی محسوب می‌شود، اما متاسفانه در این وزارتخانه مغفول مانده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: به‌طور کلی گستردگی، تنوع و تخصصی بودن فعالیت‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله دلایلی است که تفکیک هر چه سریع‌تر بخش بازرگانی و صادرات را از بخش صنعت و معدن توجیه می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    کاملا منطقی و درست است بهتر است به جای مقایسه خودمان با کشورهای توسعه یافته و تکیه بر تئوری های مدیریتی که در شرایط فعلی کشور هیچ کارایی ندارد به فکر مردم خودمان باشیم و شرایط سخت مردم را درک کنیم .
    تمام مدیران وزارت صمت در استان ها به یک سو تمایل پیدا می کنند یا صنعت یا بازرگانی به طور حتم می توان گفت هیچ مدیری در سازمان صمت کشور در چند سال گذشته نتوانسته است به تمام بخش های این وزارتخانه عریض و طویل توجه یکسان نماید و معمولا بازرگانی مورد اغفال واقع شده است .